Scenariusz
Temat
Przekroje stożka
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
X. Stereometria. Uczeń:
4) rozpoznaje w walcach i w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą), oblicza miary tych kątów;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Otrzymywanie i własności przekrojów stożka.
3. Obliczanie elementów stożka z wykorzystaniem przekrojów.
Efekty uczenia
Uczeń:
- poznaje rodzaje i własności przekrojów stożka,
- oblicza elementy stożka z wykorzystaniem przekrojów.
Metody kształcenia
1. Diamentowe uszeregowanie.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracując w grupach, metodą diamentowego uszeregowania porządkują poznane już informacje na temat stożka. Po skończonej pracy prezentują swoje plansze.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie przekrojów stożka i obliczanie elementów stożka z wykorzystaniem przekrojów.
Polecenie
Uczniowie, pracując w grupach, analizują materiał przedstawiony w slideshow. Zwracając uwagę, jakie figury otrzymują, w zależności od kąta nachylenia przekroju stożka płaszczyzną nierównoległą do osi obrotu. Stawiają hipotezy. Formułują wnioski.
[Slideshow]
Wnioski:
Jeśli kąt W nachylenia płaszczyzny przekroju stożka do osi obrotu stożka ma miarę:
to hiperbola,
- parabola,
- elipsa,
- okrąg,
- elipsa,
- parabola,
- hiperbola,
- dwie proste przecinające się.
Nauczyciel informuje uczniów, że figury, które są częścią wspólną płaszczyzny przecinającej i powierzchni bocznej stożka, noszą nazwę krzywych stożkowych.
Polecenie
Odszukaj w dostępnych źródłach informacji na temat krzywych stożkowych. Zanotuj odpowiednie definicje.
Uczniowie powinni znaleźć następujące informacje.
Wyróżnia się następujące krzywe stożkowe, zależnie od kąta jaki tworzy płaszczyzna przecinająca z osią stożka i kąta między tworzącą, a osią stożka.
[Ilustracja 1]
Definicja
Elipsa – otrzymujemy ją w przypadku, gdy kąt między płaszczyzną przecinającą a osią stożka jest większy od kąta między tworzącą a osią stożka.
Definicja
Okrąg – otrzymujemy wtedy, gdy płaszczyzna przecinająca jest prostopadła do osi stożka.
Definicja
Parabola – otrzymujemy wtedy, gdy płaszczyzna przecinająca jest równoległa do tworzącej.
Definicja
Hiperbola – otrzymujemy wtedy, gdy kąt pomiędzy płaszczyzną przecinającą a osią stożka jest mniejszy od kąta pomiędzy osią stożka a jego tworzącą lub płaszczyzna przecinająca jest równoległa do osi stożka, ale nie obejmuje tej osi.
Uczniowie korzystając z poznanych wiadomości rozwiązują samodzielnie zadania.
Polecenie
Narysuj przekrój osiowy stożka, którego kąt rozwarcia ma miarę 160° a tworząca ma długość 8 cm. Oblicz promień podstawy.
Odp.
cm.
Polecenie
Przekrój poprzeczny stożka jest kołem o promieniu mniejszym niż promień podstawy stożka. Oblicz pole przekroju poprzecznego wiedząc, że wysokość stożka jest równa 18 cm, a średnica podstawy ma długość 20 cm. Stożek przecięto płaszczyzną równoległą do podstawy w odległości 9 cm od wierzchołka stożka.
Odp.
cmIndeks górny 22.
Polecenie
Przekrój osiowy stożka jest trójkątem równoramiennym, w którym kąt między ramionami ma miarę 80°. Ramię tego trójkąta ma długość 12 cm. Oblicz wysokość i promień podstawy stożka.
Odp.
cm, cm.
Polecenie
Kąt między tworzącą i wysokością stożka ma miarę 75°. Promień podstawy stożka ma długość 7 cm. Oblicz wysokość stożka.
Odp.
Około 1,9 cm.
Polecenie
Wyznacz miarę kąta rozwarcia stożka, którego tworząca ma długość cm, a wysokość jest równa 5 cm.
Odp.
107°40’.
Polecenie dla chętnych
Oblicz pole przekroju osiowego stożka, którego wysokość ma długość 20 cm, a ( - kąt między tworzącą stożka a jego promieniem).
Odp.
100 cmIndeks górny 22.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Figura będąca przekrojem stożka zależy od kąta nachylenia płaszczyzny przekroju względem osi obrotu:
- Jeżeli , to otrzymujemy dwie proste przecinające się.
- Jeżeli , to otrzymujemy hiperbolę.
- Jeżeli , to otrzymujemy elipsę.
- Jeżeli , to otrzymujemy parabolę.
- Jeżeli , to otrzymujemy koło.