Scenariusz
Temat
Objętość figury. Jednostki objętości
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
5) oblicza objętość i pole powierzchni prostopadłościanu przy danych długościach krawędzi;
6) stosuje jednostki objętości i pojemności: mililitr, litr, cmIndeks górny 33, dmIndeks górny 33, mIndeks górny 33.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie objętości brył.
2. Zamiana jednostek objętości.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza objętości brył zbudowanych z jednostkowych sześcianów,
- dobiera odpowiednią jednostkę do pomiaru objętości danej bryły.
Metody kształcenia
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach przypomną sobie pojęcie objętości bryły i poznają podstawowe jednostki objętości.
Uczniowie pracują w grupach. Każda z grup otrzymuje osiem jednakowych sześciennych klocków, z których ma zbudować wieżę.
Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie wspólnie zastanawiają się, która z wykonanych wież ma największą objętość i dlaczego.
Wniosek:
Przyjmijmy za jednostkę objętości klocek.
Wszystkie budowle składają się z ośmiu jednakowych klocków, zatem wszystkie budowle mają taką samą objętość.
Realizacja lekcji
Polecenie
Objętość figury.
Uczniowie analizują materiał w ilustracji interaktywnej. Z ilu klocków zbudowana jest bryła?
[ilustracja interaktywna]
Uczniowie porównują objętości brył zbudowanych z takich samych elementów.
Polecenie
Poniższe figury zbudowane są z jednakowych sześciennych klocków. Wskaż figury, które mają taką samą objętość.
[Ilustracja]
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji i uzupełniają zdania:
Najmniejszą objętość ma figura … .
Największą objętość ma figura … .
Takie same objętości mają figury … i … .
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- rozważane figury mają różne objętości, ponieważ do ich ułożenia wykorzystano różną liczbę jednakowych sześcianów;
- figury mają taką samą objętość, gdy zbudowane są z takiej samej liczby jednakowych sześcianów.
Objętość figur przestrzennych możemy mierzyć jednakowymi sześcianami.
Jedną z podstawowych jednostek objętości jest objętość sześcianu o krawędzi 1 cm. Jest to jeden centymetr sześcienny co zapisujemy 1 cmIndeks górny 33.
[Ilustracja]
Polecenie
Figura na poniższym rysunku zbudowana jest z sześcianów o krawędzi 1 cm. Ile centymetrów sześciennych wynosi jej objętość?
[Ilustracja]
Uczniowie analizują ilustrację, aby zaobserwować zależności pomiędzy jednostkami objętości.
[Ilustracja]
Polecenie
Uczniowie analizują ilustrację i obserwują, ile cmIndeks górny 33 mieści się w 1 dmIndeks górny 33.
[Ilustracja]
Następnie rozmawiają o tym, jakich jednostek objętości można używać do mierzenia objętości obiektów o dużych wymiarach (np. wanny), a jakich do wyznaczania objętości małych obiektów (np. kubka).
Podstawowe jednostki objętości to:
- 1 milimetr sześcienny (1 mmIndeks górny 33),
- 1 centymetr sześcienny (1 cmIndeks górny 33),
- 1 decymetr sześcienny (1 dmIndeks górny 33),
- 1 metr sześcienny (1 mIndeks górny 33),
- 1 mmIndeks górny 33 to objętość sześcianu o krawędzi długości 1 mm,
- 1 cmIndeks górny 33 to objętość sześcianu o krawędzi długości 1 cm,
- 1 dmIndeks górny 33 to objętość sześcianu o krawędzi długości 1 dm,
- 1 mIndeks górny 33 to objętość sześcianu o krawędzi długości 1 m.
Uczniowie zamieniają jednostki objętości.
Polecenie Uzupełnij:
a) 4 cmIndeks górny 33 = _____ mmIndeks górny 33,
b) 2 dmIndeks górny 33 = _____ cmIndeks górny 33,
c) 5 mIndeks górny 33 = _____ dmIndeks górny 33,
d) 7000 cmIndeks górny 33 = _____ dmIndeks górny 33.
Polecenie dla chętnych
W łyżeczce herbaty mieści się 5 cmIndeks górny 33 płynu. Lekarz zaleciał Jankowi przyjmowanie syropu 3 razy dziennie po 1 łyżeczce. Na ile dni wystarczyło Jankowi syropu z buteleczki o pojemności 0,2 dmIndeks górny 33?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące i wspólnie formułują wniosek do zapamiętania:
Podstawowe jednostki objętości to:
- 1 milimetr sześcienny (1 mmIndeks górny 33),
- 1 centymetr sześcienny (1 cmIndeks górny 33),
- 1 decymetr sześcienny (1 dmIndeks górny 33),
- 1 metr sześcienny (1 mIndeks górny 33),
- 1 mmIndeks górny 33 to objętość sześcianu o krawędzi długości 1 mm,
- 1 cmIndeks górny 33 to objętość sześcianu o krawędzi długości 1 cm,
- 1 dmIndeks górny 33 to objętość sześcianu o krawędzi długości 1 dm,
- 1 mIndeks górny 33 to objętość sześcianu o krawędzi długości 1 m.