Scenariusz
Temat
Zamiana ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
8) zapisuje ułamki dziesiętne skończone w postaci ułamków zwykłych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Zapisywanie ułamków dziesiętnych skończonych w postaci ułamków zwykłych.
2. Skracanie ułamków zwykłych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zapisuje ułamki dziesiętne skończone w postaci ułamków zwykłych,
- skraca ułamki zwykłe.
Metody kształcenia
1. Gra edukacyjna.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel przygotowuje, dla każdej z grup, zestaw 34 kartoników. Na każdym zapisuje jedną z liczb:
Uczniowie uczestniczą w grze edukacyjnej - powtarzają wiadomości dotyczące odczytywania ułamków dziesiętnych i zwykłych oraz skracania ułamków dziesiętnych.
Nauczyciel wyświetla pytania quizowe. Odpowiedzi A, B lub C uczniowie zapisują na przygotowanej wcześniej kartce obok numeru zadania. Po wykonaniu wszystkich zadań, uczniowie zamieniają się kartkami w parach. Porównują udzielone odpowiedzi, z podanymi poniżej. Oceniają własną pracę.
Quiz:
Pokaz zawiera 5 slajdów. Na każdym slajdzie znajduje się jedno pytanie i trzy odpowiedzi A, B i C. Nieważne jest tło, czcionka. Wielkość napisów ma być taka, by było czytelnie.
1. Ułamek 37,307 to:
A. trzydzieści siedem i trzydzieści siedem tysięcznych
B. trzydzieści siedem i trzysta siedem setnych
C. trzydzieści siedem i trzysta siedem tysięcznych
2. Postać nieskracalna ułamka to:
A. ,
B. ,
C. .
3. Ułamek dwadzieścia i osiem setnych to:
A. ,
B. ,
C. .
4. Wskaż nieprawdziwą równość.
A. ,
B. ,
C. .
Poprawne odpowiedzi to:
1. C, 2. A, 3. C, 4. B.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą zamieniać ułamki dziesiętne na ułamki zwykłe.
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów przedstawiającego przykłady zamiany ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe.
[Slideshow]
Dyskusja:
Jaki związek ma mianownik ułamka zwykłego z liczbą miejsc po przecinku ułamka dziesiętnego? W jaki sposób zamienia się ułamki dziesiętne na ułamki zwykłe?
Wynikiem dyskusji mogą być wnioski:
- W mianowniku ułamka zwykłego występuje jedynka i tyle zer, ile miejsc po przecinku ma zamieniany ułamek dziesiętny – 10, gdy występowało jedno miejsce po przecinku, 100, gdy występowały dwa miejsca po przecinku, 1000, gdy występowały trzy miejsca po przecinku, itd.
- W liczniku zapisujemy liczbę, która występowała po przecinku w ułamku dziesiętnym. Całości pozostawiamy bez zmian.
Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie samodzielnie zamieniają ułamki dziesiętne na ułamki zwykłe. Otrzymane wyniki porównują w parach.
Polecenie 1
Zapisz podane ułamki w postaci dziesiętnej i zwykłej.
a) trzynaście setnych,
b) pięć i siedem tysięcznych,
c) osiemnaście i dwadzieścia trzy tysięczne,
d) sześć i sześć dziesiątych.
Polecenie 2
Połącz w pary równe ułamki. W wykropkowane miejsca wpisz odpowienio literę A, B, C, D, E lub F.
1)
2)
3)
4)
5)
6)
A)
B)
C)
D)
E)
F)
1. ___ 2. ___ 3. ___ 4. ___ 5. ___ 6. ___
Polecenie 3
Zapisz ułamki dziesiętne w postaci ułamków zwykłych i skróć, jeśli to możliwe.
a) 0,17,
b) 2,04,
c) 0,023,
d) 0,35,
e) 13,09,
f) 15,002,
g) 7,125,
h) 34,6.
Polecenie 4
Połącz w pary równe ułamki. W wykropkowane miejsca wpisz odpowienio literę A, B, C, D, E lub F.
1)
2)
3)
4)
5)
6)
A)
B)
C)
D)
E)
F)
1. ___ 2. ___ 3. ___ 4. ___ 5. ___ 6. ___
Uczniowie utrwalają wiadomości dotyczące zamiany ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe, uczestnicząc w grze edukacyjnej „Memory”.
Uczniowie pracują w grupach 4 - 5 osobowych, siedzą dookoła stołu. Rozkładają wymieszane kartoniki przed sobą, zapisaną stroną do dołu. Pierwszy uczeń odkrywa dwa kartoniki. Jeżeli zapisane na nich ułamki są równe, odkłada je na bok i odkrywa kolejne dwa kartoniki. Jeżeli ułamki zapisane na kartonikach nie są równe, uczeń zakrywa je i kończy swoją turę. Grę kontynuuje uczeń siedzący na lewo od niego. Gra kończy się, gdy wszystkie pary zostaną odnalezione.
Polecenie dla chętnych:
Podane ułamki dziesiętne, zapisz w postaci ułamków zwykłych nieskracalnych.
a) 31,55555,
b) 15,4048,
c) 0,84645.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Zamieniając ułamek dziesiętny na ułamek zwykły:
- całości pozostawiamy bez zmian;
- w liczniku zapisujemy liczbę, która występowała po przecinku w ułamku dziesiętnym;
- w mianowniku zapisujemy jedynkę i tyle zer, ile miejsc po przecinku ma ułamek dziesiętny – 10, gdy występowało jedno miejsce po przecinku, 100, gdy występowały dwa miejsca po przecinku, 1000, gdy występowały trzy miejsca po przecinku, itd.