Temat

Zamiana ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:

8) zapisuje ułamki dziesiętne skończone w postaci ułamków zwykłych.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Zapisywanie ułamków dziesiętnych skończonych w postaci ułamków zwykłych.

2. Skracanie ułamków zwykłych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- zapisuje ułamki dziesiętne skończone w postaci ułamków zwykłych,

- skraca ułamki zwykłe.

Metody kształcenia

1. Gra edukacyjna.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel przygotowuje, dla każdej z grup, zestaw 34 kartoników. Na każdym zapisuje jedną z liczb:
0,3;310;0,03;3100;0,003;31000;0,27;27100;0,027;271000;0,207;2071000;2,4;2410;20,04;204100;2,044;2441000;8,8;8810;8,888;88881000;0,1;110;0,25;14;0,5;12;0,75;34;0,125;18.

Uczniowie uczestniczą w grze edukacyjnej - powtarzają wiadomości dotyczące odczytywania ułamków dziesiętnych i zwykłych oraz skracania ułamków dziesiętnych.

Nauczyciel wyświetla pytania quizowe. Odpowiedzi A, B lub C uczniowie zapisują na przygotowanej wcześniej kartce obok numeru zadania. Po wykonaniu wszystkich zadań, uczniowie zamieniają się kartkami w parach. Porównują udzielone odpowiedzi, z podanymi poniżej. Oceniają własną pracę.

Quiz:

Pokaz zawiera 5 slajdów. Na każdym slajdzie znajduje się jedno pytanie i trzy odpowiedzi A, B i C. Nieważne jest tło, czcionka. Wielkość napisów ma być taka, by było czytelnie.

1. Ułamek 37,307 to:

A. trzydzieści siedem i trzydzieści siedem tysięcznych
B. trzydzieści siedem i trzysta siedem setnych
C. trzydzieści siedem i trzysta siedem tysięcznych

2. Postać nieskracalna ułamka 7290 to:

A. 45,
B. 34,
C. 810.

3. Ułamek dwadzieścia i osiem setnych to:

A. 28100,
B. 20810,
C. 208100.

4. Wskaż nieprawdziwą równość.

A. 1660=415,
B. 35100=520,
C. 3361000=39250.

Poprawne odpowiedzi to:

1. C, 2. A, 3. C, 4. B.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą zamieniać ułamki dziesiętne na ułamki zwykłe.

Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów przedstawiającego przykłady zamiany ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe.

[Slideshow]

Dyskusja:

Jaki związek ma mianownik ułamka zwykłego z liczbą miejsc po przecinku ułamka dziesiętnego? W jaki sposób zamienia się ułamki dziesiętne na ułamki zwykłe?

Wynikiem dyskusji mogą być wnioski:

- W mianowniku ułamka zwykłego występuje jedynka i tyle zer, ile miejsc po przecinku ma zamieniany ułamek dziesiętny – 10, gdy występowało jedno miejsce po przecinku, 100, gdy występowały dwa miejsca po przecinku, 1000, gdy występowały trzy miejsca po przecinku, itd.
- W liczniku zapisujemy liczbę, która występowała po przecinku w ułamku dziesiętnym. Całości pozostawiamy bez zmian.

Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie samodzielnie zamieniają ułamki dziesiętne na ułamki zwykłe. Otrzymane wyniki porównują w parach.

Polecenie 1

Zapisz podane ułamki w postaci dziesiętnej i zwykłej.

a) trzynaście setnych,
b) pięć i siedem tysięcznych,
c) osiemnaście i dwadzieścia trzy tysięczne,
d) sześć i sześć dziesiątych.

Polecenie 2

Połącz w pary równe ułamki. W wykropkowane miejsca wpisz odpowienio literę A, B, C, D, E lub F.

1) 5,6,
2) 5,06,
3) 6,005,
4) 6,5,
5) 6,05, 
6) 5,006.

A) 65100,
B) 561000,
C) 5610,
D) 651000,
E) 6510,
F) 56100.

1. ___ 2. ___ 3. ___ 4. ___ 5. ___ 6. ___

Polecenie 3

Zapisz ułamki dziesiętne w postaci ułamków zwykłych i skróć, jeśli to możliwe.

a) 0,17,

b) 2,04,

c) 0,023,

d) 0,35,

e) 13,09,

f) 15,002,

g) 7,125,

h) 34,6.

Polecenie 4

Połącz w pary równe ułamki. W wykropkowane miejsca wpisz odpowienio literę A, B, C, D, E lub F.

1) 0,375,
2) 0,25,
3) 0,15,
4) 0,08,
5) 0,65, 
6) 0,625.

A) 1320,
B) 38,
C) 225,
D) 58,
E) 14,
F) 320.

1. ___ 2. ___ 3. ___ 4. ___ 5. ___ 6. ___

Uczniowie utrwalają wiadomości dotyczące zamiany ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe, uczestnicząc w grze edukacyjnej „Memory”.

Uczniowie pracują w grupach 4 - 5 osobowych, siedzą dookoła stołu. Rozkładają wymieszane kartoniki przed sobą, zapisaną stroną do dołu. Pierwszy uczeń odkrywa dwa kartoniki. Jeżeli zapisane na nich ułamki są równe, odkłada je na bok i odkrywa kolejne dwa kartoniki. Jeżeli ułamki zapisane na kartonikach nie są równe, uczeń zakrywa je i kończy swoją turę. Grę kontynuuje uczeń siedzący na lewo od niego. Gra kończy się, gdy wszystkie pary zostaną odnalezione.

Polecenie dla chętnych:

Podane ułamki dziesiętne, zapisz w postaci ułamków zwykłych nieskracalnych.

a) 31,55555,

b) 15,4048,

c) 0,84645.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.

Zamieniając ułamek dziesiętny na ułamek zwykły:

- całości pozostawiamy bez zmian;
-  w liczniku zapisujemy liczbę, która występowała po przecinku w ułamku dziesiętnym;
- w mianowniku zapisujemy jedynkę i tyle zer, ile miejsc po przecinku ma ułamek dziesiętny – 10, gdy występowało jedno miejsce po przecinku, 100, gdy występowały dwa miejsca po przecinku, 1000, gdy występowały trzy miejsca po przecinku, itd.