Scenariusz
Temat
Ruch zmienny prostoliniowy. Przyspieszenie. Prędkość średnia i chwilowa
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. 8) Uczeń posługuje się pojęciem przyspieszenia do opisu ruchu prostoliniowego jednostajnie przyspieszonego i jednostajnie opóźnionego; wyznacza wartość przyspieszenia wraz z jednostką; stosuje do obliczeń związek przyspieszenia ze zmianą prędkości i czasem, w którym ta zmiana nastąpiła (Δv = a · Δt).
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Zdefiniowanie pojęcia przyspieszenia oraz ruchu prostoliniowego zmiennego.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Definiowanie pojęcia przyśpieszenia i opóźnienia jako wielkości wektorowej.
2. Zdefiniowanie pojęcia ruchu zmiennego.
3. Określenie jednostki przyśpieszenia.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- definiuje pojęcie przyśpieszenia i opóźnienia,
- posługuje się pojęciem i jednostką przyśpieszenia w praktyce.
Metody kształcenia
1. Uczenie się przez obserwację.
2. Dyskusja – rozwiązywanie problemów obliczeniowych.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Polecenie 1
Odpowiedz na pytania:
1. Podaj definicję ruchu jednostajnego prostoliniowego.
2. Uzasadnij dlaczego prędkość jest wielkością wektorową.
Odpowiedź:
1. Ruch jednostajny prostoliniowy jest to ruch, w którym torem jest linia prosta zaś przebyta droga jest proporcjonalna do czasu, w którym ciało tę drogę przebyło.
2. Prędkość jest wielkością wektorową. Aby opisać ruch ciała nie wystarczy podać wartości prędkości, z którą się porusza. Istotne jest to, wzdłuż jakiego toru i w jakim kierunku porusza się ciało. Ważne są kierunek, czyli prosta wzdłuż której ciało porusza się, oraz zwrot, czyli w którą stronę ciało się porusza. Prędkość jest wielkością wektorową – ma wartość, kierunek i zwrot.
Realizacja lekcji
[Ilustracja 1]
Polecenie 2
Przyjrzyj się wykresowi zależności v(t) i odpowiedz na pytania:
1. Jak zmienia się wartość prędkości ciała w tym ruchu?
2. Jak nazwałbyś taki ruch?
3. Co możesz powiedzieć o wartości prędkości średniej i o wartości prędkości chwilowej w tym ruchu?
4. Zastanów się nad sposobem policzenia wartości prędkości średniej w tym ruchu (Podpowiedź: zastanów się jak policzysz wartość swojej średniej prędkości w drodze do szkoły).
Odpowiedź:
1. Wartość prędkości w tym ruchu wzrasta, maleje i jest stała.
2. Jest to ruch niejednostajny, o zmiennej wartości prędkości.
3. Wartość prędkości chwilowej nie jest równa wartości prędkości średniej.
4. Należałoby obliczyć pole figury pod wykresem, bo jak wiemy:
Pole figury pod wykresem jest równe .
Definicje:
a) Ruch, w którym następuje zmiana wartości prędkości nazywamy ruchem zmiennym.
b) Ruch, w trakcie którego wartość prędkości rośnie nazywamy ruchem przyspieszonym.
c) Ruch, w trakcie którego wartość prędkości maleje nazywamy ruchem opóźnionym.
[Slideshow]
Polecenie 3
Pytania do pokazu slajdów:
1. Jakim ruchem porusza się pociąg?
2. Które wielkości opisujące ruch pociągu ulegają zmianie?
3. W jaki sposób możemy policzyć przyspieszenie tego pociągu?
4. W jakiej jednostce będziemy podawać wartość przyspieszenia?
5. Do jakich wielkości, skalarnych czy wektorowych, zaliczymy przyspieszenie?
Odpowiedź:
1. Jest to ruch zmienny.
2. Zmianie ulega wartość prędkości podczas wzrastania wartości czasu ruchu.
3. Przyspieszenie możemy policzyć dzieląc wartość przyrostu prędkości przez czas, w którym ten przyrost nastąpił.
4. Wartość przyspieszenia w układzie SI ma jednostkę .
5. Przyspieszenie zaliczamy do wielkości wektorowych, ponieważ istotny jest kierunek ruchu i jego zwrot.
Wzór definicyjny dla przyspieszenia:
Jednostka przyspieszenia w układzie SI:
Polecenie 4
Oblicz z jakim przyspieszeniem porusza się samochód, który w czasie 5 sekund zwiększył swoją prędkość od 0 do 15 .
Analiza:
Dane:
Szukane:
Rozwiązanie:
Odpowiedź:
Przyspieszenie samochodu wynosi 3 .
Definicja:
Jeżeli ciało zmniejsza swoją prędkość to przyspieszenie ma wartość ujemną. Mówimy wówczas o opóźnieniu.
Polecenie 5
Oblicz wartość przyspieszenia ciała, które zmniejsza swoją prędkość od 50 do 30 w czasie 10 s.
Analiza:
Dane:
Szukane:
Rozwiązanie:
Odpowiedź:
Przyspieszenie ma wartość ujemną -2 , czyli mówimy o opóźnieniu które wynosi 2 .
Polecenie 6
Wskaż poprawną odpowiedź.
Przyspieszenie o wartości 6 informuje nas o tym, że:
a) ciało zmieniło wartość swojej prędkości o 3 w czasie 0,5 s,
b) ciało zmieniło wartość swojej prędkości o 6 w czasie 1 s,
c) ciało zmieniło wartość swojej prędkości o 1 w czasie 6 s,
d) ciało zmieniło wartość swojej prędkości o 12 w czasie 2 s.
Odpowiedź:
a) Prawda. b) Prawda. c) Fałsz. d) Prawda.
Podsumowanie lekcji
1. Ruch, w którym dochodzi do zmian kierunku lub zwrotu i wartości prędkości, nazywamy ruchem zmiennym.
2. Jeśli podczas ruchu wartość prędkości ciała rośnie, to mówimy, że jest to ruch przyspieszony, a jeśli ta wartość prędkości maleje – jest to ruch opóźniony.
3. Wielkość fizyczną opisującą zmianę wartości prędkości ciała w jednostce czasu nazywamy przyspieszeniem. Obliczamy je ze wzoru:
4. Przyspieszenie o wartości jednego metra na sekundę kwadrat (1 ) informuje nas o tym, że wartość prędkości ciała wzrosła o jeden metr na sekundę w ciągu każdej sekundy ruchu.
5. Opóźnienie to przyspieszenie o wartości ujemnej. Pojawia się, gdy ciało zmniejsza wartość prędkości swojego ruchu (hamuje).
6. W ruchu zmiennym wartość prędkości chwilowej różni się od wartości prędkości średniej ciała.