Temat

Posługiwanie się mapami internetowymi

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy IV‑VI

III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:

2) wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć internet):

a) do wyszukiwania potrzebnych informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wyszukuje w sieci potrzebne informacje i ocenia ich przydatność.

Cele szczegółowe

1. Posługuje się mapami internetowymi.

Efekty uczenia

Uczeń:

- posługuje się mapami internetowymi,

- wyznacza wybraną trasę za pomocą mapy internetowej.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Kształcenie przez praktykę.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie dyskutują na temat użyteczności map internetowych.

Jakie korzyści przynosi korzystanie z mapy internetowej?

Realizacja lekcji

Nauczyciel prezentuje, w jaki sposób można korzystać z map internetowych.

Planując wycieczkę albo podróż korzystamy obecnie najczęściej z map internetowych. Możemy w ten sposób również wirtualnie zwiedzać cały świat. Wykorzystując mapy internetowe możemy uzyskać dużo informacji.

Używając wyszukiwarki Google możesz skorzystać z mapy wybierając odpowiednią pozycje w menu wyszukiwarki lub wpisując w wyszukiwarkę bezpośrednio adres maps.google.com

[Ilustracja 1]

Gdy w pole wyszukiwania w lewym górnym rogu wpisane zostanie hasło „Polska” pojawi się mapa Polski oraz sąsiadujących z nią krajów.

[Ilustracja 2]

Wyobraźmy sobie, że grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr. 113 w Łodzi planuje wycieczkę do Krakowa. Używając mapy internetowej chcą uzyskać jak najwięcej informacji dotyczącej przebiegu i czasu trwania podróży.

W tym celu w okno wyszukiwania wpisują hasło „Szkoła Podstawowa nr. 113, Łódź”.

[Ilustracja 3]

Na mapie pojawiła się lokalizacja szkoły oznaczona czerwonym znacznikiem. Po lewej stronie mapy otwarł się panel boczny, w którym znajduje się dużo informacji dotyczących szkoły.

Zwróć uwagę na niebieską strzałkę w białym kółku znajdującym się poniżej pola wyszukiwania. Klikając na nią uzyskujemy możliwość wpisania celu podróży.

[Ilustracja 4]

Na mapie pojawiły się dwie trasy w różnych kolorach. Nie został wybrany przez nas środek transportu, więc zaproponowana została trasa do pokonania samochodem (niebieska) lub pociągiem (szara). Sugerowana trasa niebieska jest szybsza, dlatego wymieniona jest jako pierwsza. Gdy na mapie klikniemy w trasę szarą, zmieni ona kolor na niebieski i uznana zostanie za trasę przez nas preferowaną.

Po lewej stronie, na białym tle, opisane są ich długości, czas trwania, jak również informacje na temat możliwych opóźnień lub przesiadek.

Pod wybraną trasą (niebieską) jest przycisk „detale”. Naciskając na niego uzyskamy dalsze szczegóły dotyczące trasy.

Zwróć uwagę, że nie został podany dokładny adres w Krakowie, więc wyszukiwarka domyślnie wybiera centrum miasta.

Mapy dają również możliwość obejrzenia trasy z lotu ptaka lub w trójwymiarze, a nawet przejście się po trasie. Mapę możemy dowolnie powiększać i zmniejszać oraz przesuwać. Możemy wyznaczyć własną lokalizację. W tym celu korzystamy z przycisków znajdujących się na dole strony.

[Grafika interaktywna]

Polecenie 1

Wyznacz trasę przejazdu z Krakowa do Warszawy:

1. Odczytaj, jaka odległość dzieli oba miasta.

2. Sprawdź, ile czasu zajmie podróż samochodem, koleją i samolotem.

Polecenie 2

Mapy internetowe zawierają również informacje na temat zabytków, pomników przyrody, sklepów, szpitali itd.

Zaplanuj wycieczkę ze swojej miejscowości do miejsca, w którym rośnie dąb Bartek. Nie musisz wpisywać jego adresu, wystarczy, że wpiszesz hasło „dąb Bartek” w okno wyszukiwania mapy.

Podsumowanie lekcji

Korzystanie z map internetowych pozwala na szybkie ustalenie parametrów trasy, takich jak jej długość, czas trwania oraz wiele innych detali.