Scenariusz
Temat
Własności mnożenia
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
3) mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
5) stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz rozdzielność mnożenia względem dodawania.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Mnożenie liczb naturalnych w pamięci.
2. Stosowanie wygodnych dla siebie sposobów ułatwiających obliczenia, w tym przemienność i łączność mnożenia.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
1. Mnoży liczby naturalne w pamięci.
2. Stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność mnożenia.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Konkurs zadaniowy.
Formy pracy
1. Praca z całą klasą.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają na czym polega mnożenie liczb naturalnych, jak nazywamy liczby, które mnożymy oraz jak nazywamy wynik mnożenia.
Praca indywidualna
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z interaktywną ilustracją, opisującą liczby występujące w mnożeniu.
[Ilustracja interaktywna]
Realizacja lekcji
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z nich otrzymuje kartę pracy.
Uczniowie dyskutują w grupach nad zagadnieniami przedstawionymi w kartach pracy, odpowiadają na pytania, wyciągają wnioski. Po zakończonej pracy przedstawiciel uczniów prezentuje wnioski danej grupy.
GRUPA 1 – instrukcja do pracy
Wykonajcie obliczenia. Następnie zapiszcie, jaka własność mnożenia została przez was wykorzystana.
a) 45 · 0,
b) 0 · 125,
c) 56 · 0,
d) 0 · 475.
GRUPA 2 – instrukcja do pracy
Wykonajcie obliczenia. Następnie zapiszcie jaka własność mnożenia została przez was wykorzystana.
a) 45 · 1,
b) 1 · 125,
c) 56 · 1,
d) 1 · 475.
GRUPA 3 – instrukcja do pracy
Wykonajcie obliczenia. Następnie zapiszcie, jaka własność mnożenia została przez was wykorzystana.
a) 5 · 8,
b) 8 · 5,
c) 9 · 10,
d) 10 · 9,
e) 6 · 7,
f) 7 · 6.
GRUPA 4 – instrukcja do pracy
Wykonajcie obliczenia. Następnie zapiszcie, jaka własność mnożenia została przez was wykorzystana.
a) 5 · (2 · 3),
b) (5 · 2) ·3,
c) 3 · (6 · 4),
d) (3 · 6) · 4.
Wnioski, jakie powinni przedstawić przedstawiciele grup po wykonaniu zadań.
- GRUPA 1
Jeżeli jeden z czynników jest równy zero, to iloczyn jest równy zero.
- GRUPA 2
Jeżeli jeden z czynników jest równy jeden, to iloczyn jest równy drugiemu czynnikowi.
- GRUPA 3
W mnożeniu możemy zamienić kolejność czynników - mnożenie jest przemienne.
- GRUPA 4
Wykonując mnożenie kilku liczb, można dowolnie łączyć czynniki - mnożenie jest łączne.
Indywidualny konkurs zadaniowy
Uczniowie wykonują obliczenia, wykorzystując własności mnożenia. Do kolejnego poziomu konkursu mogą przejść, po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników z danego poziomu. Troje uczniów z najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Poziom A
Oblicz.
a) 2 · 0,
b) 6 · 1,
c) 0 · 8,
d) 1 · 7.
Poziom B
Nie wykonując obliczeń, połącz równe iloczyny w pary.
A. 8· 618,
B. 305 · 12,
C. 618 · 8,
D. 12 · 305.
Poziom C
Nie wykonując obliczeń, połącz równe iloczyny w pary.
A. 254 · ( 658 · 12),
B. (369 · 25) · 654,
C. 369 ·( 25 · 654),
D. (254 · 658) · 12.
Poziom D
Oblicz, korzystając z własności mnożenia, stosując wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia.
a) 2 · 6 · 5,
b) 5 · 12 · 2,
c) 3 · 4 · 5,
d) 6 · 10 · 3.
Polecenie dla chętnych
W pociągu jest osiem wagonów, a w każdym z nich po 10 przedziałów. Ile jest miejsc siedzących w tym pociągu, jeśli w każdym przedziale jest 6 foteli?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Jeżeli jeden z czynników jest równy zero, to iloczyn jest równy zero.
- Jeżeli jeden z czynników jest równy jeden, to iloczyn jest równy drugiemu czynnikowi.
- W mnożeniu możemy zamienić kolejność czynników - mnożenie jest przemienne.
- Wykonując mnożenie kilku liczb, można dowolnie łączyć czynniki - mnożenie jest łączne.