Temat

Przedstawianie danych statystycznych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

XIII. Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej. Uczeń:

2) tworzy diagramy słupkowe i kołowe oraz wykresy liniowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.

Cele szczegółowe

1. Przedstawianie i interpretowanie danych statystycznych.

2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- przedstawia i interpretuje dane statystyczne.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca zbiorowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą przedstawiać i interpretować dane statystyczne pozyskane z różnych źródeł.

Realizacja lekcji

Uczniowie analizują przykład:

Wśród uczniów klas ósmych przeprowadzono ankietę, która dotyczyła wyrażenia opinii, czy podobała Ci się ostatnio przerabiana lektura szkolna. Uczniowie mogli wybrać odpowiedzi: tak, nie, nie wiem. Uzyskane odpowiedzi zostały przedstawione w tabeli.

[Tabela 1]

Polecenie
Uczniowie poszukują w internecie ważnych informacji dotyczących stosowanych form prezentacji danych statystycznych.

[Ilustracja interaktywna]

Wnioski uczniów:

- Najczęściej stosowaną formą prezentacji danych statystycznych jest tabela.

- Graficzna prezentacja danych statystycznych polega na sporządzaniu różnego rodzaju wykresów.

- Wykres składa się z tytułu, pola wykresu i legendy, która zawiera informacje dotyczące stosowanych symboli, kolorów oraz o źródłach danych.

Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.

Polecenie 
Przedstaw dane zawarte w przykładzie w postaci diagramu procentowego.

Polecenie 
W pewnej szkole przeprowadzono konkurs, na najbardziej oczytaną klasę w bieżącym roku szkolnym. Między sobą rywalizowały klasy 6, 7 i 8. Po zakończonej akcji organizatorzy przygotowali zestawienie wyników w tabeli oraz wyłonili zwycięzców.

[Tabela 2]

a) Przedstaw te dane na diagramie słupkowym pionowym w podziale na wszystkie klasy.

b) Przedstaw te dane na diagramie słupkowym poziomym w podziale na klasy szóste, siódme, ósme.

c) Ile książek przeczytano we wszystkich klasach 6, 7 i 8 w bieżącym roku szkolnym?

d) Która klasa przeczytała najmniej książek?

e) Która klasa spośród klas 6 przeczytała najmniej książek?

f) Czy klasy 8 przeczytały łącznie więcej książek, niż połowa wszystkich przeczytanych przez klasy 6, 7, 8 w bieżącym roku szkolnym?

Polecenie
Na diagramie kołowym przedstawiono, jaki procent badanej klasy stanowią osoby o podanym wzroście.

[Ilustracja 1]

Wiedząc, że klasa liczy 20 osób narysuj diagram słupkowy dla tego zestawu danych.

Polecenie 
Poszukaj w internecie informacji o 10 najdłuższych rzekach w Europie. Przedstaw dane w tabeli oraz wykonaj diagram słupkowy dla tego zestawu danych.

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Nagradza osoby, które podały najwłaściwsze rozwiązania ocenami celującymi.

Polecenie dla chętnych:
Przeprowadź w swojej klasie ankietę dotyczącą koloru oczu. Przedstaw dane w postaci diagramu kołowego.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.

- Najczęściej stosowaną formą prezentacji danych statystycznych jest tabela.

- Graficzna prezentacja danych statystycznych polega na sporządzaniu różnego rodzaju wykresów.

- Wykres składa się z tytułu, pola wykresu i legendy, która zawiera informacje dotyczące stosowanych symboli, kolorów oraz o źródłach danych.