Scenariusz
Temat
Komputer jako narzędzie pracy
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasy IV‑Vi
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
1) opisuje funkcje podstawowych elementów komputera i urządzeń zewnętrznych oraz:
2) wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć internet):
a) do wyszukiwania potrzebnych informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Komputer jako narzędzie pracy.
Cele szczegółowe
1. Posługiwanie się urządzeniami zewnętrznymi.
2. Rozpoznawanie sposobów podłączenia urządzeń zewnętrznych do komputera.
Efekty uczenia
Uczeń:
- posługuje się urządzeniami zewnętrznymi,
- rozpoznaje możliwości podłączenia urządzeń zewnętrznych.
Metody kształcenia
1. Pogadanka.
2. Burza mózgów.
3. Uczenie się przez obserwację.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel przeprowadza pogadankę.
Uczniowie przypominają sobie poznane już elementy zestawu komputerowego (jednostka centralna, monitor, myszka, klawiatura).
Wspólnie odpowiadają na pytanie: Który z nich jest najważniejszy?
Definicja:
Jednostka centralna to najważniejsza część zestawu komputerowego. W zależności od budowy zawiera we wspólnej obudowie zasilacz, płytę główną z procesorem, dyskiem twardym z systemem operacyjnym i pamięcią operacyjną (pamięć RAM), a także porty komunikacji dla innych składowych zestawu.
Definicja:
Urządzenie zewnętrzne to dowolna część komputera inna niż procesor i pamięć operacyjna, np. klawiatura, monitor, mysz, drukarka, skaner, głośnik, mikrofon itp.
Realizacja lekcji
Do jednostki centralnej można podłączyć różne urządzenia zewnętrzne, rozszerzające funkcje komputera. Mogą być one podłączone za pomocą specjalnych kabli lub też bezprzewodowo, np. przez Bluetooth lub Wi‑Fi.
Bluetooth:
Bluetooth to bezprzewodowa komunikacja za pomocą fal radiowych o krótkim zasięgu. Służy do komunikacji między różnymi urządzeniami elektronicznymi, takimi jak np.: klawiatura, komputer, smartfon itd.
Wi‑Fi:
Wi‑Fi to bezprzewodowa komunikacja za pomocą fal radiowych o długim zasięgu (od kilku metrów do kilku kilometrów). Służy przede wszystkim do tworzenia bezprzewodowych sieci komputerowych.
Wi‑Fi to skrót od Wireless Fidelity.
Polecenie 1
Przeprowadźcie w grupie burzę mózgów. Ile urządzeń zewnętrznych jesteście w stanie wymienić? Za pomocą jakiego medium można je podłączyć do komputera? Jakie spełniają one funkcje?
Polecenie 2
Za pomocą wyszukiwarki internetowej znajdź grafiki przedstawiające znane Ci urządzenia zewnętrzne, a także krótkie informacje o nich. Wyniki swojej pracy zaprezentuj w edytorze tekstu.
[Grafika interaktywna]
Dysk zewnętrzny:
Dysk zewnętrzny służy do przechowywania danych.
Mikrofon:
Mikrofon jest urządzeniem, które umożliwia wprowadzanie sygnałów dźwiękowych do komputera, np. w trakcie nagrywania mowy lub podczas rozmowy głosowej przez internet.
Rzutnik (projektor):
Rzutnik to urządzenie, które umożliwia wyświetlanie obrazów na dużym ekranie.
Skaner:
Skaner to urządzenie, które zamienia dokumenty i grafiki z formy papierowej na cyfrową.
Tablet graficzny:
Tablet graficzny służy do wykonywania obrazów (rysunków). Do komputera wprowadza się je poprzez rysowanie specjalnie przeznaczonym do tego piórem.
Ploter:
Ploter to urządzenie działające na zasadzie drukarki, jednakże można na nim drukować obrazy w bardzo dużym formacie, np. plakaty, mapy itd.
Drukarka 3D:
Drukarka 3D to urządzenie umożliwiające wydruk obiektów trójwymiarowych.
Tablica interaktywna:
Tablica interaktywna to biała tablica podłączona do komputera i rzutnika multimedialnego. Pełni jednocześnie funkcję ekranu, tablicy szkolnej i dużego ekranu dotykowego.
Podsumowanie lekcji
Do komputera można podłączyć wiele urządzeń zewnętrznych, wzbogacających jego funkcje. Mogą się one komunikować z jednostką centralną za pomocą specjalnych kabli lub bezprzewodowo (przez Bluetooth lub Wi‑Fi).