Scenariusz
Temat
Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3. Rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
5. Określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;
6. Oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również
z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
Cele szczegółowe
1. Rozpoznawanie i wskazywanie w graniastosłupach kątów między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kątów między ścianami, obliczanie miary tych kątów; określanie, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną.
2. Oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, również z wykorzystaniem trygonometrii
i poznanych twierdzeń.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje i wskazuje w graniastosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami
i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów oraz określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną,
- oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, również z wykorzystaniem trygonometrii
i poznanych twierdzeń.
Metody kształcenia
1. Metoda odwróconej klasy.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.
W tym celu, w domu przypominają sobie informacje dotyczące graniastosłupów.
Mogą skorzystać z informacji zamieszczonych na stronie www.epodreczniki.pl.
Realizacja lekcji
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Zadaniem każdej grupy jest prezentacja przygotowanych
w domu informacji.
Polecenie dla grup
Na podstawie przygotowanych wcześniej informacji, przygotuj plakat obrazujący informacje
na podany temat.
Grupa 1
Graniastosłup prosty – budowa, własności, rodzaje.
Grupa 2
Odcinki i kąty w graniastosłupach.
Grupa 3
Przekroje prostopadłościanu.
Grupa 4
Pole powierzchni całkowitej i objętość graniastosłupa.
Informacje, które powinny znaleźć się w prezentacjach grup:
Grupa 1
Graniastosłup prosty – budowa, własności, rodzaje.
- graniastosłup prosty, to taki wielościan, którego dwie przystające ściany (podstawy graniastosłupa) są położone w równoległych płaszczyznach, a pozostałe ściany są prostokątami.
- jeżeli podstawą graniastosłupa jest wielokąt foremny, to mówimy, że taki graniastosłup jest prawidłowy.
[Ilustracja]
Grupa 2
Odcinki w graniastosłupach.
[Ilustracja]
krawędzie podstawy: AB, BC, CD, AD, A’B’, B’C’, C’D’, A’D’
krawędzie boczne: AA’, BB’, CC’, DD’
przekątna podstawy: AC, BD, A’C’, B’D’
przekątna ściany bocznej: AB’, BA’, BC’, B’C, CD’, C’D, AD’, A’D
przekątną bryły: AC’, BD’, CA’, DB’
Kąty w graniastosłupach.
[Ilustracja]
Kąt nachylenia przekątnej prostopadłościanu do płaszczyzny podstawy .
Grupa 3
Przekroje prostopadłościanu.
[Ilustracja]
Przekrój, to wielokąt otrzymany w wyniku przecięcia prostopadłościanu dowolną płaszczyzną.
Grupa 4
Pole powierzchni całkowitej i objętość graniastosłupa.
PIndeks dolny cc = 2· PIndeks dolny pp + PIndeks dolny bb, V = PIndeks dolny pp· H
gdzie:
PIndeks dolny cc – pole powierzchni całkowitej graniastosłupa
PIndeks dolny pp – pole powierzchni podstawy graniastosłupa
PIndeks dolny bb – pole powierzchni bocznej graniastosłupa
V – objętość graniastosłupa
H – wysokość graniastosłupa
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest analiza rozwiązania przykładowego zadania przedstawionego w aplecie.
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują w dwuosobowych grupach. Rozwiązują zadania, wykorzystując poznaną wiedzę.
Polecenie 1
Narysuj graniastosłup prawidłowy czworokątny. Zaznacz w nim kąt między przekątną ściany bocznej, a płaszczyzną podstawy.
Polecenie 2
Oblicz objętość prostopadłościanu, w którym przekątna o długości 9 cm jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem 30°, wiedząc, że jedna z krawędzi podstawy jest dwa razy dłuższa od drugiej. Wykonaj odpowiedni rysunek.
Polecenie 3
Narysuj prostopadłościan i zaznacz w nim przekrój płaszczyzną przechodzącą przez przekątne podstaw. Oblicz pole tego przekroju, wiedząc, że wymiary prostopadłościanu są równe: 5 cm, 6 cm,
7 cm.
Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Oblicz objętość sześcianu, w którym po zwiększeniu długości jego krawędzi o 1 cm, pole powierzchni całkowitej zwiększyło się o 66 cmIndeks górny 22.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania.
- graniastosłup prosty to taki wielościan, którego dwie przystające ściany (podstawy graniastosłupa) są położone w równoległych płaszczyznach, a pozostałe ściany są prostokątami,
- jeżeli podstawą graniastosłupa jest wielokąt foremny, to mówimy, że taki graniastosłup jest prawidłowy,
- przekrój, to wielokąt otrzymany w wyniku przecięcia prostopadłościanu dowolną płaszczyzną,
- PIndeks dolny cc = 2· PIndeks dolny pp + PIndeks dolny bb, V = PIndeks dolny pp· H.