Temat

Formatowanie komórek arkusza kalkulacyjnego

Etap edukacyjny

drugi

Podstawa programowa

Klasy IV - VI

II. Programowanie I rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera I innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:

c) korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykorzystywanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania zadań.

Cele szczegółowe

1. Formatowanie obiektów arkusza kalkulacyjnego.

2. Prezentowanie danych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego.

Efekty uczenia

1. Uczeń formatuje komórki.

2. Uczeń dobiera atrakcyjny i czytelny format dostosowany do prezentowanych treści.

Metody kształcenia

Uczenie się przez obserwację.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą z elementami wykładu i pokazami.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Formatowanie arkusza ma na celu zwiększenie czytelności arkusza.

Oprócz danych w komórkach arkusza umieszczamy etykiety, czytelnie opisujące czynności wykonane w arkuszu.

Realizacja lekcji

Pogadanka

Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat dotychczasowych doświadczeń uczniów z formatowaniem komórek w arkuszu kalkulacyjnym. Wspólnie omawiają rolę formatowania arkuszy kalkulacyjnych.

Motyw dokumentu to wstępnie zdefiniowany zestaw kolorów, czcionek i efektów (takich jak style linii i efektów wypełnienia), które będą dostępne w przypadku formatowania danych w arkuszu lub innych elementów, takich jak tabele, tabele przestawne i wykresy.

Przed sformatowaniem danych w arkuszu można zastosować odpowiedni motyw dokumentu, aby w formatowaniu zastosowanym do danych w arkuszu były używane kolory, czcionki i efekty, które są określone przez ten motyw dokumentu.

Styl jest wstępnie zdefiniowanym formatem, często opartym na motywie, który można stosować w celu zmieniania wyglądu danych. Jeśli wstępnie zdefiniowane style nie spełniają określonych wymagań, można dostosować jeden z nich do własnych potrzeb.

W Excelu style można wykorzystywać dla komórek i tabel.

Ręczne formatowanie danych:

- formatowanie tekstu w komórkach,
- wyróżnianie danych za pomocą obramowań i kolorów,
- zmiana wyrównania i orientacja danych,
- zmiana szerokości kolumn i wysokości wierszy,
- zmiana formatów danych lub dokładności wyświetlania liczb.

[Slide Show: Formatowanie danych]

Polecenie:

Wykonaj projekt arkusza zawierającego dowolne dane (np. plan lekcji, kalendarz), w którym zastosujesz ręczne metody formatowania komórek w arkuszu.

Większość narzędzi znajdziesz na wstążce Narzędzi głównych. Wszystkie opcje dostępne będą w podręcznym menu w opcji: Formatuj komórki.

Tam znajdziesz takie opcje jak: zawijaj tekst, scalaj komórki czy orientacja tekstu.

W przypadku formatowania całych arkuszy możemy ukrywać niepotrzebne wiersze i kolumny.

Polecenie:

Ukryj w arkuszu kolumnę B i wiersz 2. Wykonaj czynność odwrotną: przywróć kolumnę B i wiersz 2.

Kopiowanie istniejącego formatu do innych komórek.

Przy użyciu polecenia wklej specjalnie można użyć narzędzia tylko do skopiowania formatu z zaznaczonych wcześniej komórek. Bardzo podobną funkcję pełni opcja: Malarz Formatów.

Automatyczne formatowanie komórek przyległych.

Formaty zakresów danych są automatycznie używane dla nowych wierszy i kolumn wprowadzonych na końcu zakresu danych, który już został sformatowany, a formaty są wyświetlane w co najmniej trzech z pięciu poprzednich elementach. Wartości te można zmienić w ustawieniach programu.

Podsumowanie lekcji

Niesformatowany arkusz rzadko kiedy jest czytelny. Za pomocą Excela nie tylko możemy wykonywać obliczenia, to także doskonałe narzędzie do atrakcyjnego prezentowania danych.