Scenariusz
Temat
Wykorzystanie efektów tekstowych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
KLASY IV–VI
II Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Tworzenie dokumentów tekstowych.
Cele szczegółowe
1. Rozróżnianie efektów tekstowych.
2. Wykorzystywanie efektów tekstowych.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozróżnia efekty tekstowe,
- używa efektów tekstowych do formatowania tekstu.
Metody kształcenia
1. Uczenie się przez obserwację.
2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają sobie parametry czcionki, które już poznali:
- kolor,
- rozmiar,
- krój czcionki,
- style (pogrubienie, kursywa, podkreślenie).
Polecenie 1
Otwórz edytor tekstów zainstalowany na twoim komputerze i sprawdź, jakie inne formatowanie czcionki możesz zobaczyć.
Do formatowania czcionek, oprócz zmiany koloru, rozmiaru, kroju czcionki czy stylów, możemy również wykorzystać efekty: indeks górny, indeks dolny, kapitaliki, wersaliki oraz przekreślenie.
Realizacja lekcji
Zanim zaczniemy wykonywać operacje na tekście, poznajmy podstawowe pojęcia używane podczas tej lekcji. Poniżej przedstawione są różne terminy stosowane przez historyków, projektantów krojów pisma i terminy używane potocznie dla określenia małych i wielkich znaków.
[Tabela 1]
[Tabela 2]
[Grafika interaktywna]
Aby zastosować do zaznaczonego tekstu wybrany efekt, należy skorzystać z narzędzi dostępnych na karcie Narzędzia główne w sekcji Czcionka (indeks dolny, indeks górny, przekreślenie) bądź za pomocą okna dialogowego Czcionka, dostępnego po wybraniu ikony strzałki w dolnym prawym rogu tej grupy.
[Ilustracja 1]
Polecenie 2
Otwórz dokument w edytorze tekstów i zamieść w nim trzy przykłady zastosowania indeksów górnych i trzy przykłady użycia indeksów dolnych.
Polecenie 3
Znajdź w internecie wiersz (spróbuj wyszukać utwór na wolnych licencjach, np. korzystając z portalu wolnelektory.pl można znaleźć tłumaczenie na język angielski wiersza Jana Kochanowskiego „Na zdrowie”). Skopiuj jego tekst do edytora tekstów. Tytuł wiersza sformatuj jako wersaliki, a pozostały tekst – jako kapitaliki.
Zmiana wielkości liter:
Sekcja Czcionka na karcie Narzędzia główne zawiera jeszcze jedną pożyteczną opcję, pozwalającą na zmianę wielkości liter. Poniższy rysunek przedstawia wszystkie dostępne warianty zamiany.
[Ilustracja 2]
Polecenie 4
Popraw poniższy tekst, wykorzystując opcję zamiany wielkości liter.
THE united nations (un) is an intergovernmental organization tasked to promote INTERNATIONAL co‑operation and to create and MAINTAIN International order. A replacement for the ineffective league of Nations, the organization was ESTABLISHED on 24 OCTOBER 1945 after WORLD war II with the aim of preventing another such conflict. At its founding, the Un had 51 member states; there are now 193. The headquarters of the UN is in MANHATTAN, new YORK city, and is subject to Extraterritoriality. FURTHER main offices are situated in GENEVA, nairobi, and VIENNA.
Dla ułatwienia poniżej oryginalny tekst ze strony Wikipedii.
The United Nations (UN) is an intergovernmental organization tasked to promote international co‑operation and to create and maintain international order. A replacement for the ineffective League of Nations, the organization was established on 24 October 1945 after World War II with the aim of preventing another such conflict. At its founding, the UN had 51 member states; there are now 193. The headquarters of the UN is in Manhattan, New York City, and is subject to extraterritoriality. Further main offices are situated in Geneva, Nairobi, and Vienna.
Podsumowanie lekcji
Podczas formatowania tekstu możesz korzystać z różnych efektów tekstowych. Do najczęściej wykorzystywanych należą: indeks górny, indeks dolny, przekreślenie, kapitaliki i wersaliki. Wszystkie te narzędzia znajdziesz w grupie narzędzi Czcionka.