Scenariusz
Temat
Wykorzystanie szablonów tekstu
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
KLASY IV–VI
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Tworzenie dokumentów tekstowych.
Cele szczegółowe
1. Tworzenie dokumentów na podstawie szablonów.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykorzystuje szablon do stworzenia dokumentu w edytorze tekstowym.
Metody kształcenia
1. Dyskusja kierowana.
2. Uczenie się przez obserwację.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Podczas pracy na komputerze tworzymy wiele dokumentów, które z powodu swojego przeznaczenia powinny być napisane według określonych norm. Należą do nich np.: CV, podanie, faks, świadectwo czy dyplom. Do tworzenia takich dokumentów przydatne są gotowe szablony.
Uczniowie podczas dyskusji kierowanej odpowiadają na pytania:
- Co to jest szablon?
- Jakie parametry może przechowywać szablon?
Szablon to gotowy wzorzec dokumentu o odpowiedniej strukturze, zawierający określone parametry, np.: układ strony, ustawienia marginesów, format akapitów, użyte czcionki, który ułatwia i przyspiesza stworzenie poprawnych, profesjonalnych i atrakcyjnie wyglądających dokumentów. Szablony oprócz predefiniowanej formy zawierają treść: predefiniowane pola i pewne elementy, które można potraktować jako punkt wyjścia do stworzenia pełnego dokumentu.
Realizacja lekcji
Aby utworzyć nowy dokument na podstawie wbudowanego szablonu w programie Word, w menu Plik kliknij pozycję Nowy, a następnie wybierz odpowiedni szablon. Szablony pogrupowane są w kategorie ułatwiające ich wyszukiwanie.
[Ilustracja 1]
Polecenie 1
Podaj, jakie kategorie szablonów znajdują się w wykorzystywanym przez ciebie edytorze tekstów.
[Slideshow]
Szablon jest specjalnym typem dokumentu. Gdy go otwierasz, a następnie zmieniasz, tworzona jest kopia pliku. Oryginalny dokument (szablon) pozostaje niezmieniony, podobnie jak jego lokalizacja na dysku.
Oprócz przygotowanej formy dokumentu szablon może zawierać dodatkowe elementy, takie jak: zdefiniowane style, wpisy autokorekty, paski narzędzi, niestandardowe ustawienia menu czy klawiszy skrótu.
Profesjonalnie przygotowany szablon zawiera również bloki konstrukcyjne oraz kontrolki zawartości. Do najczęściej wykorzystywanych kontrolek należą: kontrolki tekstu, obrazu, pola wyboru, rozwijane listy czy pola kombi. Stosowanie tych zaawansowanych elementów szablonów wykracza poza program nauczania. Narzędzia te dostępne są na karcie Deweloper po uprzednim dostosowaniu wstążki. Aby szablon był wygodniejszy w użyciu, można użyć tekstu wyjaśniającego dodanego do dokumentu.
Zapisywanie szablonów:
Aby zapisać plik jako szablon, wybierz opcję zapisywania dokumentu (Plik – Zapisz jako). Wybierz lokalizację pliku i jego nazwę i w oknie zapisywania w polu Zapisz jako typ wybierz jedną z trzech pozycji:
- Szablon programu Word (*.dotx),
- Szablon programu Word z obsługą makr (*.dotm),
- Szablon programu Word w wersji 97‑2003 (*.dot).
Domyślną lokalizacją szablonów użytkownika jest folder:
C: \ Users \ user name \ AppData \ Roaming \ Microsoft \ Templates
Nowo otwarty w Wordzie dokument również tworzony jest na podstawie szablonu, który określa podstawowy wygląd dokumentu. To stąd biorą się ustawiony format papieru A4, pionowa orientacja, 2,5‑centymetrowe marginesy i domyślna czcionka.
Polecenie 2
Korzystając z szablonu, stwórz kalendarz wakacji.
Polecenie 3
Utwórz własny szablon będący papierem firmowym twojej fikcyjnej firmy.
Podsumowanie lekcji
Zaletą szablonu jest możliwość jego wielokrotnego wykorzystania.