Scenariusz
Temat
Działania na logarytmach. Logarytm ilorazu
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
1) Wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych
i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2) Poznanie własności działań na logarytmach – logarytm ilorazu.
3) Stosowanie wzoru na logarytm ilorazu.
Efekty uczenia
Uczeń:
- poznaje własności działań na logarytmach – logarytm ilorazu,
- stosuje wzór na logarytm ilorazu.
Metody kształcenia
1) Diamentowe uszeregowanie.
2) Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1) Praca indywidualna.
2) Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, metodą diamentowego uszeregowania, porządkują swoje dotychczasowe wiadomości na temat logarytmów.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie i stosowanie w obliczeniach wzoru na logarytm ilorazu.
Uczniowie, pracując w grupach, z wykorzystaniem komputerów, analizują animację przedstawiającą wzór na logarytm ilorazu i jego dowód. Zapisują odpowiednie twierdzenie.
[Slideshow]
Zapisują
Twierdzenie – logarytm ilorazu.
Przy dodatniej i różnej od 1 podstawie a dla dowolnych liczb x > 0 i y > 0 prawdziwa jest równość
Uczniowie korzystając z nowych wiadomości rozwiązują zadania.
Polecenie
Zapisz w postaci jednego logarytmu.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Sprawdź, czy prawdziwa jest równość.
a)
b)
Polecenie
Logarytm, którego podstawą jest liczba 10 nazywamy logarytmem dziesiętnym. Zapisujemy lub .
Oblicz.
a)
b)
Polecenie
Wykaż, że log200 jest liczbą mniejszą od 3.
Polecenie dla chętnych
Wiedząc, że i o blicz przybliżoną wartość wyrażenia
a)
b)
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.Wspólnie formułują twierdzenie do zapamiętania.
- Przy dodatniej i różnej od jedynki podstawie logarytmu a, dla dowolnych liczb dodatnich x i y prawdziwa jest równość