Scenariusz
Temat
Graniastosłupy proste
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
X. Bryły. Uczeń:
1) rozpoznaje graniastosłupy proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule
w sytuacjach praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył;
3) rozpoznaje siatki graniastosłupów prostych i ostrosłupów;
5) wykorzystuje podane zależności między długościami krawędzi graniastosłupa do wyznaczania długości poszczególnych krawędzi.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
Cele szczegółowe
1. Rozpoznawanie i nazywanie graniastosłupów prostych.
2. Wyznaczanie długości krawędzi graniastosłupa.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa graniastosłupy proste,
- wyznacza długości krawędzi graniastosłupa.
Metody kształcenia
1. Metoda odwróconej klasy.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
ETAPY LEKCJI
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel przypomina uczniom definicję graniastosłupa prostego.
Graniastosłup prosty to figura przestrzenna, która ma:
- dwie podstawy będące jednakowymi wielokątami,
- ściany boczne będące prostokątami.
Nazwa graniastosłupa zależy od rodzaju wielokąta w podstawie.
Realizacja lekcji
Część 1.
Uczniowie w domu zapoznają się z własnościami prostopadłościanów, sześcianów oraz z własnościami innych graniastosłupów prostych korzystając z materiałów umieszczonych na stronie epodreczniki.pl:
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/114190/v/21/t/student‑canon/m/i33D40GJfe
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/114190/v/21/t/student‑canon/ /i0XLfjbaat#i0XLfjbaat_d5e78
Nauczyciel pyta uczniów, czego dowiedzieli się z materiałów wskazanych do pracy w domu.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak zmienia się wygląd graniastosłupa, liczba jego wierzchołków, krawędzi, ścian, w zależności od wielokąta znajdującego się w podstawie. Nazywają graniastosłupy, które utworzą.
[Geogebra aplet]
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji, odpowiadając na pytania:
Ile wierzchołków posiada graniastosłup o podstawie pięciokąta?
Ile ścian posiada graniastosłup o podstawie czworokąta?
Jaką figurę w podstawie ma graniastosłup posiadający 6 krawędzi bocznych?
Polecenie
Uczniowie określają, czy podane zdania są prawdziwe.
a) W graniastosłupie prostym ścian jest więcej niż wierzchołków.
b) W graniastosłupie prostym podstawy mogą być kołami.
c) Istnieje graniastosłup prosty, który ma 9 wierzchołków.
d) Istnieje graniastosłup prosty, który ma 48 krawędzi oraz 18 ścian.
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- w graniastosłupie prostym wierzchołków jest więcej niż ścian, ale mniej niż krawędzi,
- liczba wierzchołków graniastosłupa jest zawsze liczbą parzystą,
- liczba krawędzi graniastosłupa jest zawsze podzielna przez 3.
Uczniowie, w wyniku dyskusji formułują ogólną zasadę:
Graniastosłup posiadający w podstawie wielokąt o n wierzchołkach posiada:
- 2n wierzchołków;
- 3n krawędzi, w tym n krawędzi bocznych i 2n krawędzi podstaw;
- (n + 2) ścian, w tym n ścian bocznych i 2 podstawy.
Polecenie
Suma długości wszystkich krawędzi graniastosłupa wynosi 54 cm.
a) Oblicz, jaką długość ma wysokość tego graniastosłupa, jeżeli jego podstawą jest trójkąt o bokach długości 4 cm, 4 cm, 7 cm.
b) Oblicz, jaką długość ma krawędź podstawy tego graniastosłupa, jeżeli wysokość wynosi 6 cm, a w podstawie jest romb.
Cześć 2.
Wskazani przez nauczyciela uczniowie, dokonują rekapitulacji zdobytej wiedzy.
Odpowiadają na pytania:
1) Jaka jest różnica między sześcianem, a prostopadłościanem?
2) Z jakich elementów zbudowany jest graniastosłup prosty o podstawie sześciokąta?
3) Z jakich elementów składa się siatka graniastosłupa prostego trójkątnego?
4) Czy każdy sześcian jest prostopadłościanem?
5) Czym różnią się siatki prostopadłościanu i graniastosłupa prostego o podstawie w kształcie równoległoboku?
Polecenie dla chętnych:
Narysuj siatkę graniastosłupa prostego, którego wysokość wynosi 5 cm, a podstawami są:
a) trójkąty prostokątne o przyprostokątnych długości 3 cm i 4 cm,
b) romby o przekątnych długości 8 cm i 10 cm.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Graniastosłup prosty to figura przestrzenna, która ma dwie podstawy, będące takimi samymi wielokątami i ściany boczne będące prostokątami.
- Nazwa graniastosłupa zależy od rodzaju wielokąta w podstawie, np. graniastosłup o podstawie pięciokąta nazywamy graniastosłupem pięciokątnym.
- Graniastosłup posiadający w podstawie wielokąt o n wierzchołkach posiada: 2n wierzchołków, 3n krawędzi, (n + 2) ścian.