Scenariusz
Temat
Porównywanie ułamków dziesiętnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
7) zaznacza i odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej;
8) zapisuje ułamki dziesiętne skończone w postaci ułamków zwykłych;
9) zamienia ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1 000 itd. na ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą (przez rozszerzanie lub skracanie ułamków zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora);
12) porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych - pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Skracanie i rozszerzanie ułamków dziesiętnych.
2. Porównywanie ułamków dziesiętnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
1. Skraca i rozszerza ułamki dziesiętne.
2. Porównuje ułamki dziesiętne.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca z całą klasą.
2. Praca indywidualna.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają zasady porównywania ułamków zwykłych o takich samych mianownikach.
- Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik.
Polecenie
Uczniowie porównują ułamki zwykłe.
a) i
b) i
c) i
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie porównują ułamki dziesiętne, zamieniając je na ułamki zwykłe.
Zapisują wnioski, wyciągnięte z rozwiązania tego zadania.
a) 0,23 i 0,52
b) 0,252 i 0,123
c) 0,5 i 0,54
Wnioski
- Aby porównać ułamki dziesiętne, możemy zamienić je na ułamki zwykłe i porównać zgodnie z poznanymi wcześniej zasadami.
- Jeśli po zamianie ułamki zwykłe mają różne mianowniki, to rozszerzamy je tak, aby doprowadzić do wspólnego mianownika, np. .
Polecenie
Uczniowie porównują ułamki dziesiętne, zamieniając je na ułamki zwykłe.
Zapisują wnioski, wyciągnięte z rozwiązania tego zadania.
a) 0,5 i 0,50
b) 0,300 i 0,3
c) 0,70 i 0,700
d) 0,60 i 0,6
Wnioski
- Dopisywanie zer po przecinku na końcu ułamka dziesiętnego nie zmienia jego wartości – jest to rozszerzanie ułamka dziesiętnego przez 10,100,1000, …
- Opuszczanie końcowych zer, stojących w ułamku dziesiętnym, nie zmienia wartości liczby – jest to skracanie ułamka dziesiętnego przez 10, 100, 1000, …
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób porównujemy ułamki dziesiętne, za pomocą osi liczbowej. Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
[Slide show]
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Aby porównać dwa ułamki dziesiętne, najpierw porównujemy ich części całkowite, a następnie ułamkowe.
- Najprościej jest porównać części ułamkowe, doprowadzając do sytuacji, gdy oba ułamki mają taką samą liczbę miejsc po przecinku (można skrócić bądź odpowiednio rozszerzyć ułamki).
Polecenie
Uczniowie porównują ułamki dziesiętne, korzystając z powyższych wniosków.
a) 2,365 i 2,362
b) 0,258 i 0,358
c) 32,25 i 3,225
d) 0,365 i 0,0365
e) 1,235 i 1,2
Polecenie
Uczniowie porządkują liczby w kolejności malejącej.
1,6; 0,7; 1,9; 0,6; 0,65; 1,12.
Zadanie dla chętnych
Zapisz trzy ułamki większe od 0,4 i mniejsze od 0,5.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- Aby porównać ułamki dziesiętne, możemy zamienić je na ułamki zwykłe i porównać zgodnie z poznanymi wcześniej zasadami.
- Dopisywanie zer na końcu liczby dziesiętnej nie zmienia jej wartości – jest to rozszerzanie liczby dziesiętnej przez 10, 100, 1000, …
- Opuszczanie końcowych zer nie zmienia wartości liczby – jest to skracanie liczby dziesiętnej przez 10, 100, 1000, …
- Aby porównać dwie liczby dziesiętne, porównujemy najpierw całości obu liczb, a następnie ułamkowe.
- Najprościej jest porównać części ułamkowe, doprowadzając do sytuacji, gdy oba ułamki mają taką samą liczbę miejsc po przecinku (można skrócić bądź odpowiednio rozszerzyć ułamki).