Temat

Porównywanie ułamków dziesiętnych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:

7) zaznacza i odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej;

8) zapisuje ułamki dziesiętne skończone w postaci ułamków zwykłych;

9) zamienia ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1 000 itd. na ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą (przez rozszerzanie lub skracanie ułamków zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora);

12) porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne).

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych - pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Skracanie i rozszerzanie ułamków dziesiętnych.

2. Porównywanie ułamków dziesiętnych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

1. Skraca i rozszerza ułamki dziesiętne.

2. Porównuje ułamki dziesiętne.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca z całą klasą.

2. Praca indywidualna.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają zasady porównywania ułamków zwykłych o takich samych mianownikach.

- Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik.

Polecenie

Uczniowie porównują ułamki zwykłe.

a) 310710

b) 51002100

c) 15210002651000

Realizacja lekcji

Polecenie

Uczniowie porównują ułamki dziesiętne, zamieniając je na ułamki zwykłe.

Zapisują wnioski, wyciągnięte z rozwiązania tego zadania.

a) 0,23 i 0,52

b) 0,252 i 0,123

c) 0,5 i 0,54

Wnioski

- Aby porównać ułamki dziesiętne, możemy zamienić je na ułamki zwykłe i porównać zgodnie z poznanymi wcześniej zasadami.

- Jeśli po zamianie ułamki zwykłe mają różne mianowniki, to rozszerzamy je tak, aby doprowadzić do wspólnego mianownika, np. 0,5=510=50100=0,50.

Polecenie

Uczniowie porównują ułamki dziesiętne, zamieniając je na ułamki zwykłe.

Zapisują wnioski, wyciągnięte z rozwiązania tego zadania.

a) 0,5 i 0,50

b) 0,300 i 0,3

c) 0,70 i 0,700

d) 0,60 i 0,6

Wnioski

- Dopisywanie zer po przecinku na końcu ułamka dziesiętnego nie zmienia jego wartości – jest to rozszerzanie ułamka dziesiętnego przez 10,100,1000, …

- Opuszczanie końcowych zer, stojących w ułamku dziesiętnym, nie zmienia wartości liczby – jest to skracanie ułamka dziesiętnego przez 10, 100, 1000, …

Polecenie

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób porównujemy ułamki dziesiętne, za pomocą osi liczbowej. Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

[Slide show]

Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:

- Aby porównać dwa ułamki dziesiętne, najpierw porównujemy ich części całkowite, a następnie ułamkowe.

- Najprościej jest porównać części ułamkowe, doprowadzając do sytuacji, gdy oba ułamki mają taką samą liczbę miejsc po przecinku (można skrócić bądź odpowiednio rozszerzyć ułamki).

Polecenie

Uczniowie porównują ułamki dziesiętne, korzystając z powyższych wniosków.

a) 2,365 i 2,362

b) 0,258 i 0,358

c) 32,25 i 3,225

d) 0,365 i 0,0365

e) 1,235 i 1,2

Polecenie

Uczniowie porządkują liczby w kolejności malejącej.

1,6; 0,7; 1,9; 0,6; 0,65; 1,12.

Zadanie dla chętnych

Zapisz trzy ułamki większe od 0,4 i mniejsze od 0,5.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :

- Aby porównać ułamki dziesiętne, możemy zamienić je na ułamki zwykłe i porównać zgodnie z poznanymi wcześniej zasadami.

- Dopisywanie zer na końcu liczby dziesiętnej nie zmienia jej wartości – jest to rozszerzanie liczby dziesiętnej przez 10, 100, 1000, …

- Opuszczanie końcowych zer nie zmienia wartości liczby – jest to skracanie liczby dziesiętnej przez 10, 100, 1000, …

- Aby porównać dwie liczby dziesiętne, porównujemy najpierw całości obu liczb, a następnie ułamkowe.

- Najprościej jest porównać części ułamkowe, doprowadzając do sytuacji, gdy oba ułamki mają taką samą liczbę miejsc po przecinku (można skrócić bądź odpowiednio rozszerzyć ułamki).