Scenariusz
Temat
Arkusz kalkulacyjny jako baza danych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasa VII i VIII.
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
c) rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane w postaci różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Tworzenie baz danych.
Cele szczegółowe
1. Tworzenie bazy danych w arkuszu kalkulacyjnym.
2. Porządkowanie i filtrowanie danych.
Efekty uczenia
Uczeń:
- tworzy bazę danych w arkuszu kalkulacyjnym,
- przeprowadza operacje na danych w tabeli.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Uczenie się przez obserwację.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel przeprowadza krótką dyskusję.
Ludzie gromadzą dane od zawsze. Sposób i metody zmieniają się wraz z rozwojem technologii. Dzisiaj dane gromadzone są w bazach danych. Uczniowie podają przykłady, gdzie na co dzień możemy spotkać się z bazami danych.
Uczniowie formułują definicję bazy danych.
Baza danych to zbiór zorganizowanych danych związanych z określonym zagadnieniem.
Jakie operacje możemy wykonywać w bazie danych?
Bazę danych traktujemy w uproszczeniu jako narzędzie służące do:
- przechowywania,
- przeglądania,
- wyszukiwania,
- sortowania informacji.
Realizacja lekcji
Najprościej przechowywane dane możemy zwizualizować w tabeli. Stworzenie bazy danych rozpoczynamy od projektowania. Ważne jest, jakie dane chcemy przechowywać. Istotne jest, aby dane w poszczególnych kolumnach (polach) były tego samego typu. W poszczególnych wierszach (rekordach) przechowywane są dane dotyczące wartości tych kolumn.
Stworzenie tabeli w Excelu ułatwia zarządzanie danymi i ich analizę oraz daje dostęp do wbudowanych funkcji filtrowania, sortowania i cieniowania wierszy. Umożliwia również stosowanie różnych formuł w wierszu tzw. sumy na dole tabeli. Tworzenie tabel jest możliwe za pomocą jednego z dwóch sposobów:
[Grafika interaktywna]
W obu przypadkach Excel wyświetli okno dialogowe Tworzenie tabeli, pozwalające na określenie zakresu komórek tabeli. Po utworzeniu tabeli zostanie udostępniony obszar Narzędzia tabel z wyświetloną kartą Projektowanie. Za pomocą narzędzi na karcie Projektowanie można dostosować lub edytować tabelę. Wprowadzanie danych do tabeli może odbywać się bezpośrednio w komórkach arkusza lub za pomocą specjalnie zaprojektowanego formularza.
Polecenie 1
Wstaw tabelę pokazaną na ilustracji za pomocą jednego z podanych sposobów. Posortuj uczniów alfabetycznie rosnąco, a następnie z powrotem według numerów porządkowych.
[Ilustracja 1]
Funkcja tworzenia formularzy:
Przycisk Formularz nie jest dostępny na wstążce Excela i przed jego użyciem należy dodać go do paska szybkiego dostępu.
[Ilustracja 2]
Po ustawieniu kursora w dowolnej części tabeli wybierz przycisk Formularz. Excel automatycznie utworzy formularz dla wybranej tabeli.
Formularz zawiera przyciski umożliwiające:
- wstawienie nowego wiersza,
- usunięcie istniejącego wiersza,
- przejście do poprzedniego i następnego wiersza,
- wyszukiwanie tylko tych wierszy, które spełniają określone kryteria.
Polecenie 2
Dla utworzonej w poprzednim zadaniu tabeli utwórz formularz w arkuszu kalkulacyjnym. Wypróbuj działanie dostępnych przycisków.
[Ilustracja 3]
Filtrowane dane zawierają tylko wiersze spełniające wprowadzone kryteria, zaś pozostałe wiersze są ukrywane. Przefiltrowane dane można kopiować, przeszukiwać, edytować, formatować, drukować i tworzyć na nich wykresy.
Polecenie 3
Odszukaj polecenia filtrowania w swoim programie do projektowania arkuszy kalkulacyjnych. Wykorzystaj tabelę z poprzedniego zadania, wyświetl:
- wszystkie osoby, których imię zaczyna się literą A,
- wszystkie osoby, które z informatyki otrzymały najwyższą ocenę A,
- wszystkie osoby, w których imieniu znajduję się litera J lub M.
Podsumowanie lekcji
Tabela, w której poszczególne kolumny (pola) zawierają dane tego samego typu, zaś w wierszach (rekordach) znajdują się informacje dotyczące wartości tych kolumn, może być traktowana jako tabelaryczna baza danych. Można na danych takiej tabeli wykonywać typowe operacje bazodanowe, takie jak sortowanie (układanie rekordów w określonym porządku) i filtrowanie (wyświetlanie rekordów spełniających określone warunki).