Scenariusz
Temat
Jednomian kwadratowy i jego własności. Przesunięcie wykresu jednomianu kwadratowego wzdłuż osi układu współrzędnych
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
7) szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
9) wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie;
12) na podstawie wykresu funkcji y=f(x) szkicuje wykresy funkcji y=f(x‑a), y=f(x)+b,
y=-f(x), y=f(-x).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Rysowanie wykresu jednomianu i określanie jego własności.
2. Szkicowanie na podstawie wykresu funkcji wykresów funkcji oraz .
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rysuje wykres jednomianu i określa jego własności,
- na podstawie wykresu funkcji , szkicuje wykresy funkcji oraz .
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Stacje eksperckie.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Sześciu uczniów tworzy trzy grupy eksperckie i przygotowuje przed lekcją informacje na jeden temat, wybrany z poniższych.
I. Jednomian kwadratowy - wzór ogólny, wykres.
II. Własności jednomianu kwadratowego.
III. Przekształcenia wykresów funkcji.
Realizacja lekcji
Uczniowie – eksperci kolejno prezentują przygotowane przez siebie informacje. Po prezentacji odpowiadają na pytania pozostałych uczniów i wyjaśniają wątpliwości.
Informacje, które powinny znaleźć się w prezentacjach grup eksperckich.
I grupa ekspertów
Jednomian kwadratowy - wzór ogólny, wykres.
Wzór ogólny funkcji wykładniczej: , gdzie .
Wykres funkcji , gdzie .
[Ilustracja 1]
- wykres funkcji , gdzie nazywamy parabolą,
- punkt O = (0, 0) nazywamy wierzchołkiem tej paraboli,
- wierzchołek dzieli parabolę na dwie części, które nazywamy ramionami paraboli,
- prosta x = 0 jest osią symetrii tej paraboli,
- im większa wartość bezwzględna współczynnika a, tym bliżej osi OY znajdują się ramiona paraboli,
- jeśli współczynnik a > 0, to ramiona paraboli są skierowane do góry, jeśli współczynnik a < 0, to ramiona paraboli są skierowane do dołu.
II grupa ekspertów
Własności jednomianu kwadratowego:
- dziedziną jest zbiór wszystkich liczb rzeczywistych,
- zbiorem wartości jest przedział,
- osią symetrii wykresu funkcji jest prosta o równaniu x = 0,
- ma jedno miejsce zerowe x = 0,
- jest malejąca w przedziale oraz rosnąca w przedziale ,
- osiąga wartość najmniejszą równą 0 dla argumentu 0, nie przyjmuje wartości największej,
- nie jest różnowartościowa.
III grupa ekspertów
Przekształcenia wykresów funkcji:
- przesuwając wykres funkcji o p jednostek wzdłuż osi OX zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji ,
- przesuwając wykres funkcji o q jednostek wzdłuż osi OY zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji .
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie, jak zmienia się wykres jednomianów w omawianych przekształceniach i jak wygląda wzór tej funkcji
w poszczególnych przypadkach.
[Geogebra aplet]
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup zadaniowych, rozwiązuje przygotowane przez nauczyciela zadania. Eksperci wspierają uczniów, wyjaśniają wątpliwości. Nauczyciel nadzoruje pracę grup.
Polecenie 1
Wiedząc, że , oraz , oblicz:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Polecenie 2
Narysuj wykresy funkcji:
a)
b)
Polecenie 3
Podaj wzory funkcji przedstawionych na wykresie, a następnie określ ich własności.
[Ilustracja 2]
Polecenie dla chętnych:
Wykaż, że jeśli funkcja f jest określona wzorem , gdzie , to dla każdej liczby naturalnej n, różnica jest liczbą naturalną podzielną przez cztery.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- wykres funkcji f(x) = xIndeks górny 22, gdzie x∈R nazywamy parabolą,
- punkt O = (0, 0) nazywamy wierzchołkiem tej paraboli,
- wierzchołek dzieli parabolę na dwie części, które nazywamy ramionami paraboli,
- prosta x = 0 jest osią symetrii tej paraboli,
- im większa wartość bezwzględna współczynnika a, tym bliżej osi OY znajdują się ramiona paraboli,
- jeśli współczynnik a > 0, to ramiona paraboli są skierowane do góry, jeśli współczynnik a < 0, to ramiona paraboli są skierowane do dołu,
- przesuwając wykres funkcji o p jednostek wzdłuż osi OX zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji ,
- przesuwając wykres funkcji o q jednostek wzdłuż osi OY zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji .