Temat

Jednomian kwadratowy i jego własności. Przesunięcie wykresu jednomianu kwadratowego wzdłuż osi układu współrzędnych

Etap edukacyjny

Trzeci

Podstawa programowa

V. Funkcje. Uczeń:

4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;

7) szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;

9) wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie;

12) na podstawie wykresu funkcji y=f(x) szkicuje wykresy funkcji y=f(x‑a), y=f(x)+b, 
y=-f(x), y=f(-x).

Czas

45 minut

Cel ogólny

Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.

Cele szczegółowe

1. Rysowanie wykresu jednomianu i określanie jego własności.

2. Szkicowanie na podstawie wykresu funkcji y=ax2 wykresów funkcji y=a(x-p)2oraz y=ax2+q.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- rysuje wykres jednomianu i określa jego własności,

- na podstawie wykresu funkcji y=ax2, szkicuje wykresy funkcji y=a(x-p)2oraz y=ax2+q.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. Stacje eksperckie.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Sześciu uczniów tworzy trzy grupy eksperckie i przygotowuje przed lekcją informacje na jeden temat, wybrany z poniższych.

I. Jednomian kwadratowy - wzór ogólny, wykres.

II. Własności jednomianu kwadratowego.

III. Przekształcenia wykresów funkcji.

Realizacja lekcji

Uczniowie – eksperci kolejno prezentują przygotowane przez siebie informacje. Po prezentacji odpowiadają na pytania pozostałych uczniów i wyjaśniają wątpliwości.

Informacje, które powinny znaleźć się w prezentacjach grup eksperckich.

I grupa ekspertów

Jednomian kwadratowy - wzór ogólny, wykres.

Wzór ogólny funkcji wykładniczej: f(x)=ax2, gdzie xR.

Wykres funkcji f(x)=x2, gdzie xR.

[Ilustracja 1] 

- wykres funkcji f(x)=x2, gdzie xR nazywamy parabolą,
- punkt O = (0, 0) nazywamy wierzchołkiem tej paraboli,
- wierzchołek dzieli parabolę na dwie części, które nazywamy ramionami paraboli,
- prosta x = 0 jest osią symetrii tej paraboli,
- im większa wartość bezwzględna współczynnika a, tym bliżej osi OY znajdują się ramiona paraboli,
- jeśli współczynnik a > 0, to ramiona paraboli są skierowane do góry, jeśli współczynnik a < 0, to ramiona paraboli są skierowane do dołu.

II grupa ekspertów

Własności jednomianu kwadratowego:

- dziedziną jest zbiór wszystkich liczb rzeczywistych,
- zbiorem wartości jest przedział0,),
- osią symetrii wykresu funkcji jest prosta o równaniu x = 0,
- ma jedno miejsce zerowe x = 0,
- jest malejąca w przedziale (-,0) oraz rosnąca w przedziale (0,),
- osiąga wartość najmniejszą równą 0 dla argumentu 0, nie przyjmuje wartości największej,
- nie jest różnowartościowa.

III grupa ekspertów

Przekształcenia wykresów funkcji:

- przesuwając wykres funkcji y=ax2 o p jednostek wzdłuż osi OX zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji y=a(x-p)2,
- przesuwając wykres funkcji y=ax2 o q jednostek wzdłuż osi OY zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji y=ax2+q.

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie, jak zmienia się wykres jednomianów w omawianych przekształceniach i jak wygląda wzór tej funkcji
w poszczególnych przypadkach.

[Geogebra aplet]

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup zadaniowych, rozwiązuje przygotowane przez nauczyciela zadania. Eksperci wspierają uczniów, wyjaśniają wątpliwości. Nauczyciel nadzoruje pracę grup.

Polecenie 1

Wiedząc, że f(x)=x2, g(x)=-x2 oraz h(x)=2x2, oblicz:

a) f(13)

b) f(-3)

c) g(2)

d) g(-2)

e) h(12)

f) h(-1)

Polecenie 2

Narysuj wykresy funkcji:

a) y=2x2-2

b) y=12(x-2)2

Polecenie 3

Podaj wzory funkcji przedstawionych na wykresie, a następnie określ ich własności.

[Ilustracja 2]

Polecenie dla chętnych:

Wykaż, że jeśli funkcja f jest określona wzorem f(x)=x2, gdzie xR, to dla każdej liczby naturalnej n, różnica f(n+3)-f(n+1) jest liczbą naturalną podzielną przez cztery.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.

- wykres funkcji f(x) = xIndeks górny 2, gdzie x∈R nazywamy parabolą,
- punkt O = (0, 0) nazywamy wierzchołkiem tej paraboli,
- wierzchołek dzieli parabolę na dwie części, które nazywamy ramionami paraboli,
- prosta x = 0 jest osią symetrii tej paraboli,
- im większa wartość bezwzględna współczynnika a, tym bliżej osi OY znajdują się ramiona paraboli,
- jeśli współczynnik a > 0, to ramiona paraboli są skierowane do góry, jeśli współczynnik a < 0, to ramiona paraboli są skierowane do dołu,
- przesuwając wykres funkcji y=ax2 o p jednostek wzdłuż osi OX zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji y=a(x-p)2,
- przesuwając wykres funkcji y=ax2 o q jednostek wzdłuż osi OY zgodnie z kierunkiem osi, otrzymujemy wykres funkcji y=ax2+q.