Temat

Zapisywanie liczb w systemie dziesiątkowym

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:

1) zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Zapisywanie liczb naturalnych wielocyfrowych.

2. Odczytywanie liczb naturalnych wielocyfrowych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- odczytuje i zapisuje liczby naturalne wielocyfrowe,

- zapisuje cyframi liczby zawierające skróty „tys.” i „mln”.

Metody kształcenia

1. Burza mózgów.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w parach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie podają przykłady różnego znaczenie cyfr, w zależności od zajmowanych pozycji w zapisie dziesiętnym liczby naturalnej. Rozmawiają o tym, dlaczego nasz system liczenia nazywamy dziesiątkowym.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że w czasie zajęć będą zapisywać i odczytywać liczby naturalne wielocyfrowe.

Polecenie 1

Uczniowie pracują indywidualnie korzystając z komputerów. Ich celem jest poznanie nazw niektórych wielocyfrowych liczb naturalnych.

[Ilustracja interaktywna]

Polecenie 2

Dopasuj liczbę do jej opisu słownego.

A. 6 000              1. dziewięć milionów

B. 90 000    2. dziewięćset tysięcy

C. 900 000      3. sześć tysięcy

D. 9 000 000   4. sześćdziesiąt milionów

E. 60 000 000 5. sześćset milionów

F. 600 000 000    6. dziewięćdziesiąt tysięcy

Uczniowie ustalają wspólnie:

- jakiej liczbie jest równe dziesięć setek,
- ile zer końcowych ma liczba dziesięć tysięcy, a ile liczba sto tysięcy,
- ile zer końcowych ma liczba równa tysiąc tysięcy,
- jak nazywamy liczbę, która ma na końcu sześć zer.

Zapisują wnioski:

- 10 setek to jeden tysiąc,
- tysiąc tysięcy to milion.

Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Obserwują, w jaki sposób liczbę wielocyfrową zapisano słowami.

Polecenie 3

Otwórz pokaz slajdów. Zaobserwuj, w jaki sposób zapisano liczbę sześć milionów siedemset sześćdziesiąt dziewięć tysięcy dwieście osiemdziesiąt pięć.

[Slideshow]

Na podstawie informacji zawartej w pokazie slajdów uczniowie wykonują polecenie 4.

Polecenie 4

Zapisz podane liczby według wzoru:

405123=4·100000+5·1000+1·100+2·10+3·1

a) 52998451 =

b) 3015006 =

c) 708020 =

Polecenie 5

Praca w parach. Pierwszy uczeń zapisuje cyframi dowolną liczbę mającą od 4 do 9 cyfr. Zadaniem drugiego ucznia jest odczytanie tej liczby. Po trzech próbach, uczniowie zamieniają się rolami.

Nauczyciel zwraca uczniom uwagę, że odczytywanie i zapisywanie liczb naturalnych wielocyfrowych ułatwia podkreślenie jedności, dziesiątek, setek.

...........................

SDJSDJSDJ

milionytysiące

gdzie: S - setki, D - dziesiątki, J - jedności.

Uczniowie zapoznają się z przykładem i na jego podstawie zapisują cyframi liczby zapisane słownie.

Przykład

Zapisz cyframi liczbę sto sześć milionów dwadzieścia tysięcy pięćset trzy.

106020503

...........................

SDJSDJSDJ

milionytysiące

gdzie: S - setki, D - dziesiątki, J - jedności.

Polecenie 6

Zapisz cyframi podane liczby:

a) szesnaście tysięcy pięćdziesiąt pięć
b) czterdzieści milionów sto jeden
c) milion siedemset tysięcy dwanaście

Nauczyciel mówi uczniom, że przedstawiając dane liczbowe zawierające dużą liczbę zer na wykresach czy w tabelach, często używa się następujących skrótów:

- „tys.” oznaczającego „tysiąc”,

- „mln” oznaczającego „milion”.

Zadaniem uczniów jest zapisanie liczby bez użycia skrótu „tys.” i „mln”.

Polecenie 7

Zapisz liczby podane w zdaniach za pomocą cyfr.

a) Liczba ludności Polski w 2018 roku wynosi prawie 38 mln.
b) Długość równika jest równa nieco ponad 40 tys. km.
c) Powierzchnia Hiszpanii zajmuje około 505 tys. kmIndeks górny 2.
d) Portugalski piłkarz Cristiano Ronaldo w 2017 roku zarobił około 24 mln euro.

Polecenie dla chętnych:

Znajdź w Internecie informacje na temat liczb: bilion, biliard. Zapisz te liczby za pomocą cyfr.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:

- Pozycja cyfr każdej liczby naturalnej jest ustalona. Od prawej strony w liczbie dziewięciocyfrowej występuje kolejno: cyfra jedności, cyfra dziesiątek, cyfra setek, cyfra jedności tysięcy, cyfra dziesiątek tysięcy, cyfra setek tysięcy, cyfra jedności milionów, cyfra dziesiątek milionów, cyfra setek milionów.

- „Tysiąc” możemy zapisać, używając skrótu „tys.”.

- „Milion” możemy zapisać, używając skrótu „mln”.