Scenariusz
Temat
Sinus i cosinus kąta ostrego
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
VII. Trygonometria. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;
2) znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, korzystając z tablic lub kalkulatora;
3) znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta, jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie definicji funkcji sinus i cosinus kąta ostrego w trójkącie prostokątnym.
3. Obliczanie wartości funkcji sinus i cosinus kątów ostrych w trójkącie prostokątnym.
Efekty uczenia
Uczeń:
- poznaje definicje funkcji sinus i cosinus kątów ostrych w trójkącie prostokątnym,
- oblicza wartości funkcji sinus i cosinus kątów ostrych w trójkącie prostokątnym.
Metody kształcenia
1. Diamentowe uszeregowanie.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracując w grupach, metodą diamentowego uszeregowania, porządkują wiadomości na temat podobieństwa trójkątów prostokątnych. Po zakończonej pracy prezentują swoje plansze. Nauczyciel weryfikuje zebrane informacje, wyjaśnia wątpliwości.
Realizacja lekcji
Nauczyciel podaje cel lekcji - poznanie definicji dwóch funkcji trygonometrycznych zwanych sinus i cosinus.
Nauczyciel informuje uczniów, że stosunki długości boków trójkąta prostokątnego otrzymały własne nazwy.
Definicja
[Ilustracja 1]
- W trójkącie prostokątnym stosunek długości przyprostokątnej leżącej naprzeciwko kąta α do długości przeciwprostokątnej nazywamy sinusem kąta ostrego α. Oznaczamy go sin α.
- W trójkącie prostokątnym stosunek długości przyprostokątnej leżącej przy kącie α do długości przeciwprostokątnej nazywamy cosinusem kąta ostrego α. Oznaczamy go cos α.
Korzystając z powyższej definicji, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie.
Polecenie
Dany jest trójkąt prostokątny, o bokach długości:
a) 6, 8, 10,
b) 5, 12, 13,
c) 3, 6, .
Oblicz wartości funkcji sinus i cosinus kątów ostrych tego trójkąta.
Dyskusja – jakie wartości mogą przyjmować funkcje sinus i cosinus kąta ostrego?
Uczniowie analizując materiał przedstawiony w aplecie. Formułują wniosek.
Polecenie
Przeanalizuj materiał przedstawiony w aplecie. Zmieniaj miary kąta i obserwuj zmiany wartości funkcji sinus i cosinus. Co zauważasz? Zanotuj odpowiedni wniosek.
[Geogebra aplet]
Wniosek:
- Wraz ze wzrostem miary kąta ostrego wzrasta wartość sinusa, a maleje wartość cosinusa.
- Dla dowolnego kąta ostrego α prawdziwe są nierówności:
0 < sin α < 1, 0 < cos α < 1.
Polecenie
Wyznacz funkcje sinus i cosinus obu kątów ostrych w trójkącie prostokątnym przedstawionym na rysunku. Co zauważasz? Zanotuj odpowiedni wniosek.
[Ilustracja 2]
Wniosek:
- Dla dowolnego kąta ostrego α prawdziwe są równości:
sin (90° - α) = cos α
cos (90° - α) = sin α
Korzystając z nowych wiadomości uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie
Przekątna prostokąta o bokach długości 15 cm i 25 cm dzieli prostokąt na dwa trójkąty. Oblicz wartości funkcji trygonometrycznych kątów ostrych tych trójkątów.
Polecenie
Oblicz wartości funkcji trygonometrycznych kątów ostrych trójkąta prostokątnego, w którym jedna przyprostokątna jest trzy razy dłuższa od drugiej.
Polecenie
Zbuduj taki kąt α, α ∈ (0, 90°), dla którego .
Po rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki. Nauczyciel ocenia ich prace, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Wykorzystując dane z rysunku poniżej, oblicz wartość wyrażenia .
[Ilustracja 3]
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- W trójkącie prostokątnym stosunek długości przyprostokątnej leżącej naprzeciwko kąta α do długości przeciwprostokątnej nazywamy sinusem kąta ostrego α. Oznaczamy go sin α.
- W trójkącie prostokątnym stosunek długości przyprostokątnej leżącej przy kącie α do długości przeciwprostokątnej nazywamy cosinusem kąta ostrego α. Oznaczamy go cos α.
- Wraz ze wzrostem miary kąta ostrego wzrasta wartość sinusa, a maleje wartość cosinusa.
- Dla dowolnego kąta ostrego α prawdziwe są nierówności:
0 < sin α < 1, 0 < cos α < 1.
- Dla dowolnego kąta ostrego α prawdziwe są równości:
sin (90° - α) = cos α
cos (90° - α) = sin α