Scenariusz
Temat
Ułamki o mianownikach 10,100, 1000….
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
7) zaznacza i odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej;
9) zamienia ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1 000 itd. na ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą (przez rozszerzanie lub skracanie ułamków zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Rozpoznawanie ułamków dziesiętnych i zapisywanie ich w postaci liczb dziesiętnych.
2. Zamiana liczb dziesiętnych na ułamki zwykłe.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje ułamki dziesiętne i zapisuje je w postaci liczb dziesiętnych,
- zamienia liczby dziesiętne na ułamki zwykłe.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie zapisują dwadzieścia różnych ułamków zwykłych o różnych mianownikach. Następnie kolorem niebieskim zaznaczają te, które w mianowniku mają liczby 10, 100, 1000 ... lub które można sprowadzić do mianownika 10, 100, 1000…
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że takie ułamki nazywamy ułamkami dziesiętnymi.
Ułamki dziesiętne , np.: dwadzieścia cztery setne lub jeden i trzy dziesiąte można zapisać dwoma sposobami:
- jako ułamki zwykłe: ;
- w postaci dziesiętnej, z wykorzystaniem przecinka: 0,24; 1,3.
Przecinek oddziela całości od części ułamkowych.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie zależności miedzy zaznaczonymi na osi liczbowej ułamkami zapisanymi jako ułamki zwykłe i w postaci liczb dziesiętnych.
[Geogebra aplet]
Uczniowie wykorzystują poznane informacje w zadaniach.
Uczniowie pracują metodą układanki JIGSAW:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie
Przedstaw ułamki zwykłe w postaci liczb dziesiętnych.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
Polecenie
Przedstaw liczby dziesiętne w postaci ułamków zwykłych. Zapisz wyniki w postaci ułamków nieskracalnych.
a) 0,25
b) 1,036
c) 2,54
d) 25,361
e) 2,004
f) 34,025
g) 65,24
h) 6,35
Polecenie
Zapisz słowami ułamki przedstawione w postaci dziesiętnej.
a) 0,25
b) 1,036
c) 2,54
d) 25,361
e) 2,004
f) 34,025
g) 65,24
h) 6,35
Polecenie dla chętnych:
Przedstaw ułamki zwykłe w postaci liczb dziesiętnych.
a)
b)
c)
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- Ułamek o mianowniku 10, 100, 1000, … nazywamy ułamkiem dziesiętnym.
- Ułamek dziesiętny można zapisać dwoma sposobami:
jako ułamek zwykły lub z wykorzystaniem przecinka, czyli w postaci dziesiętnej.