Scenariusz
Temat
Układ współrzędnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
2) znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
Cele szczegółowe
1. Określanie położenia punktów w układzie współrzędnych na płaszczyźnie.
2. Zaznaczanie punktów w układzie współrzędnych na płaszczyźnie.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- określa położenie punktów w układzie współrzędnych,
- zaznacza punkty w układzie współrzędnych.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel nawiązuje do zajęć, w czasie których uczniowie poznali pojęcie osi liczbowej i określali położenia bierek na szachownicy oraz punktów na planszy do gry w okręty.
Uczniowie odpowiadają na pytania:
Co to jest oś liczbowa?
O czym informuje zwrot osi?
Co to jest odcinek jednostkowy?
W jaki sposób określa się położenie punktu na osi liczbowej?
W jaki sposób określa się położenie bierki na szachownicy?
Jak określa się współrzędne punktu na planszy do gry w okręty?
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach poznają pojęcie układu współrzędnych. Będą również określać położenie punktów w układzie współrzędnych oraz zaznaczać punkty w układzie współrzędnych.
Nauczyciel pokazuje uczniom rysunek przedstawiający układ współrzędnych.
[Ilustracja 1]
Uczniowie pracują metodą burzy mózgów.
Odpowiadają na pytania:
Jakie elementy tworzą układ współrzędnych?
W jakim punkcie przecinają się osie układu współrzędnych?
Jak są podpisane osie układu współrzędnych?
Uczniowie wraz z nauczycielem formułują wnioski:
- Układ współrzędnych tworzą dwie prostopadłe osie liczbowe.
- Punkt przecięcia osi nazywamy początkiem układu współrzędnych.
- Oś poziomą (oś odciętych) oznaczamy x.
- Oś pionową (oś rzędnych) oznaczamy y.
Nauczyciel pokazuje uczniom rysunek przedstawiający układ współrzędnych z zaznaczonymi punktami A, B, C i D.
[Ilustracja 2]
Na podstawie rysunku uczniowie odpowiadają na pytania:
W jaki sposób określa się położenie punktów w układzie współrzędnych?
Na której osi odczytujemy pierwszą liczbę uporządkowanej pary liczb?
Na której osi odczytujemy drugą liczbę uporządkowanej pary liczb?
Jaką parą liczb można opisać początek układu współrzędnych?
Uczniowie wraz z nauczycielem formułują wnioski:
- Położenie punktu w układzie współrzędnych określa uporządkowana para liczb, zwanych jego współrzędnymi.
- Pierwszą współrzędną odczytujemy na osi poziomej (osi x) i nazywamy odciętą punktu.
- Drugą współrzędną odczytujemy na osi pionowej (osi y) i nazywamy rzędną punktu.
- Początek układu współrzędnych oznaczamy literą O. Punkt O ma współrzędne (0, 0).
Uczniowie odpowiadają na pytania:
Ile jest równa odcięta (pierwsza współrzędna) punktów leżących na osi y?
Ile jest równa rzędna (druga współrzędna) punktów leżących na osi x?
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Odcięta (pierwsza współrzędna) punktów leżących na osi y jest równa 0.
- Rzędna (druga współrzędna) punktów leżących na osi x jest równa 0.
Na podstawie zdobytych informacji uczniowie odczytują współrzędne punktów w układzie współrzędnych.
Polecenie 1
Na podstawie rysunku odczytaj współrzędne punktów A, B, C, D, E, F.
[Ilustracja 3]
Polecenie 2
Narysuj układ współrzędnych. Zaznacz w nim następujące punkty:
P= (-6, -2), R = (-3, 1), S = (0, 3), T = (4, 0), U = (5, 2), W = (7, -5).
Uczniowie zapoznają się z pojęciem ćwiartki układu współrzędnych.
Osie układu współrzędnych dzielą płaszczyznę na cztery części. Każda z nich nazywana jest ćwiartką układu współrzędnych. Ćwiartki układu współrzędnych są ponumerowane od I do IV przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, zaczynając od tej, w której obie współrzędne punktu są dodatnie.
[Ilustracja 4]
Na podstawie rysunku uczniowie odpowiadają na pytania:
Jakie znaki mają współrzędne punktów leżących w I ćwiartce?
Jakie znaki mają współrzędne punktów leżących w II ćwiartce?
Jakie znaki mają współrzędne punktów leżących w III ćwiartce?
Jakie znaki mają współrzędne punktów leżących w IV ćwiartce?
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Jeżeli punkt należy do I ćwiartki układu współrzędnych, to obie jego współrzędne są liczbami dodatnimi.
- Jeżeli punkt należy do II ćwiartki układu współrzędnych, to jego pierwsza współrzędna jest liczbą ujemną, a druga dodatnią.
- Jeżeli punkt należy do III ćwiartki układu współrzędnych, to obie jego współrzędne są liczbami ujemnymi.
- Jeżeli punkt należy do IV ćwiartki układu współrzędnych, to jego pierwsza współrzędna jest liczbą dodatnią, a druga ujemną.
Ilustruje to poniższy rysunek.
[Ilustracja 5]
Polecenie 3
Otwórz aplet i zmień położenie punktu D tak, aby miał następujące współrzędne:
[Geogebra aplet]
[Galeria]
Polecenie 4
Narysuj poniższą tabelę.
[Tabela 1]
Określ, w której ćwiartce układu współrzędnych znajduje się dany punkt i umieść go w odpowiednim polu tabeli.
(-3, 2), (, -2), (0, 4), (, 2.4), (-3, -8), (0, ), (-15, 0), (3.4, -8), (-4, 2), (0, 2.6), (, 0), (37, 200), (-70, -91), (-1, 0), (-3, 6), (12, -9).
Polecenie dla chętnych:
Narysuj układ współrzędnych. Zaznacz w nim:
a) na zielono wszystkie punkty o współrzędnych całkowitych, których odcięta jest równa 2, a rzędna jest większa od od -4 i mniejsza od 3,
b) na czerwono wszystkie punkty o współrzędnych całkowitych, których rzędna jest równa 5, a odcięta jest większa od -6 i mniejsza od 5.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Układ współrzędnych tworzą dwie prostopadłe osie liczbowe.
- Punkt przecięcia osi nazywamy początkiem układu współrzędnych.
- Oś poziomą (oś odciętych) oznaczamy x.
- Oś pionową (oś rzędnych) oznaczamy y.
- Położenie punktu w układzie współrzędnych określa uporządkowana para liczb, zwanych jego współrzędnymi.
- Pierwszą współrzędną odczytujemy na osi poziomej (osi x) i nazywamy odciętą punktu.
- Drugą współrzędną odczytujemy na osi pionowej (osi y) i nazywamy rzędną punktu.
- Początek układu współrzędnych oznaczamy literą O. Punkt O ma współrzędne (0, 0).
- Osie układu współrzędnych dzielą płaszczyznę na cztery części. Każda z nich nazywana jest ćwiartką układu współrzędnych.