Temat

Diagramy procentowe

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

XIII. Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej. Uczeń:

1) interpretuje dane przedstawione za pomocą tabel, diagramów słupkowych i kołowych, wykresów, w tym także wykresów w układzie współrzędnych;

2) tworzy diagramy słupkowe i kołowe oraz wykresy liniowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Interpretowanie danych przedstawionych za pomocą procentowych diagramów słupkowych i kołowych.

2. Tworzenie prostych diagramów procentowych: słupkowych i kołowych na podstawie zebranych danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- interpretuje dane przedstawione za pomocą procentowych diagramów słupkowych i kołowych,

- tworzy proste diagramy procentowe: słupkowe i kołowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca w parach.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Dyskusja – gdzie i kiedy możemy najczęściej spotkać się z przedstawianiem danych w postaci diagramów. Czy jest to czytelna forma prezentowania informacji?

Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają różne rodzaje diagramów procentowych.

Realizacja lekcji

Polecenie

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy przedstawić dane za pomocą diagramów procentowych.

[Slideshow]

Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat czytelności informacji przedstawionych na diagramie.
Wnioski, jakie powinny się pojawić w wyniku dyskusji.
- Diagram powinien być zatytułowany.
- Na diagramie powinna być czytelna skala.
- Wielkości przedstawione na diagramie muszą być opisane.

Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup i rozdaje karty pracy, na których znajdują się diagramy, które przedstawia slideshow.

Polecenie 
Wprowadźcie na diagramach potrzebne informacje. Zaproponujcie tytuł i opis. Zastanówcie się jakie informacje można uzyskać na podstawie tego diagramu. Zapiszcie przykładowe pytania i odpowiedzcie na nie.

Grupa 1
[Galeria - Ilustracja 1]

Grupa 2
[Galeria - Ilustracja 2]

Grupa 3
[Galeria - Ilustracja 3]

Grupa 4
[Galeria - Ilustracja 4]

Grupa 5
[Galeria - Ilustracja 5]

Z każdej grupy chętni uczniowie prezentują wyniki pracy grupy.

Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i podsumowuje pracę uczniów.

Polecenie dla chętnych:
Narysuj diagram procentowy kołowy, prezentujący informacje zawarte w tabelce.

[Tabela]

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.

- Dane statystyczne często przedstawiamy za pomocą różnych diagramów procentowych.

- Diagram powinien być zatytułowany, opisany i posiadać czytelną skalę.