Scenariusz
Temat
Diagramy procentowe
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XIII. Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej. Uczeń:
1) interpretuje dane przedstawione za pomocą tabel, diagramów słupkowych i kołowych, wykresów, w tym także wykresów w układzie współrzędnych;
2) tworzy diagramy słupkowe i kołowe oraz wykresy liniowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Interpretowanie danych przedstawionych za pomocą procentowych diagramów słupkowych i kołowych.
2. Tworzenie prostych diagramów procentowych: słupkowych i kołowych na podstawie zebranych danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- interpretuje dane przedstawione za pomocą procentowych diagramów słupkowych i kołowych,
- tworzy proste diagramy procentowe: słupkowe i kołowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Dyskusja – gdzie i kiedy możemy najczęściej spotkać się z przedstawianiem danych w postaci diagramów. Czy jest to czytelna forma prezentowania informacji?
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają różne rodzaje diagramów procentowych.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy przedstawić dane za pomocą diagramów procentowych.
[Slideshow]
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat czytelności informacji przedstawionych na diagramie.
Wnioski, jakie powinny się pojawić w wyniku dyskusji.
- Diagram powinien być zatytułowany.
- Na diagramie powinna być czytelna skala.
- Wielkości przedstawione na diagramie muszą być opisane.
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup i rozdaje karty pracy, na których znajdują się diagramy, które przedstawia slideshow.
Polecenie
Wprowadźcie na diagramach potrzebne informacje. Zaproponujcie tytuł i opis. Zastanówcie się jakie informacje można uzyskać na podstawie tego diagramu. Zapiszcie przykładowe pytania i odpowiedzcie na nie.
Grupa 1
[Galeria - Ilustracja 1]
Grupa 2
[Galeria - Ilustracja 2]
Grupa 3
[Galeria - Ilustracja 3]
Grupa 4
[Galeria - Ilustracja 4]
Grupa 5
[Galeria - Ilustracja 5]
Z każdej grupy chętni uczniowie prezentują wyniki pracy grupy.
Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i podsumowuje pracę uczniów.
Polecenie dla chętnych:
Narysuj diagram procentowy kołowy, prezentujący informacje zawarte w tabelce.
[Tabela]
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Dane statystyczne często przedstawiamy za pomocą różnych diagramów procentowych.
- Diagram powinien być zatytułowany, opisany i posiadać czytelną skalę.