Scenariusz
Temat
Jednostki pola i ich zamiana
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
3) stosuje jednostki pola: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, ar, hektar (bez zamiany w trakcie obliczeń).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie pola figury.
2. Zamiana jednostek pola.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza pole figury zbudowanej z jednostkowych kwadratów,
- dobiera odpowiednią jednostkę do pomiaru pola danej figury.
Metody kształcenia
1. Pogadanka.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach przypomną sobie pojęcie pola figury i poznają podstawowe jednostki pola.
Uczniowie pracują w grupach. Każda z grup otrzymuje dziesięć jednakowych kwadratów, z których ma zbudować figurę.
Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie wspólnie zastanawiają się, która z wykonanych figur ma największe pole i dlaczego.
Przykłady figur zbudowanych z dziesięciu kwadratów.
Uczniowie oglądają ilustracje.
Wniosek:
Przyjmijmy za jednostkę pola kwadrat.
Wszystkie figury składają się z dziesięciu jednakowych kwadratów, zatem wszystkie figury mają takie samo pole.
Uczniowie przypominają podstawowe jednostki pola.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje, że uczniowie będą kształtować umiejętności związane z zamianą jednostek pola.
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich celem jest zaobserwowanie sposobu zamiany jednostek pola z większych na mniejsze.
Formułują wniosek:
1 cmIndeks górny 22 = 100 mmIndeks górny 22
1 dmIndeks górny 22 = 100 cmIndeks górny 22
1 mIndeks górny 22 = 100 dmIndeks górny 22
1 a = 100 mIndeks górny 22
1 ha = 10 000 mIndeks górny 22
1 kmIndeks górny 22 = 100 ha
Polecenie 1
Uczniowie uzupełniają równości:
a) 23 a = ... mIndeks górny 22
b) 7 ha = ... mIndeks górny 22
c) 1,4 a = ... mIndeks górny 22
d) 6,3 ha = ... mIndeks górny 22
Uczniowie rozwiązują zadania.
Polecenie 2
Uzupełnij.
a) 6 dmIndeks górny 22 = … cmIndeks górny 22
b) … mIndeks górny 22 = 2 kmIndeks górny 22
c) 1,2 cmIndeks górny 22 = ... mmIndeks górny 22
d) … dmIndeks górny 22 = 370 cmIndeks górny 22
e) … ha = 600 a
Polecenie 3
Odpowiedz na pytania.
a) Z ilu kwadratów o polu 1 cmIndeks górny 22 każdy zbudowany jest kwadrat o polu 1 kmIndeks górny 22?
b) Z ilu kwadratów o polu 1 mmIndeks górny 22 każdy zbudowany jest kwadrat o polu 1 mIndeks górny 22?
c) Z ilu kwadratów o polu 1 dmIndeks górny 22 każdy zbudowany jest kwadrat o polu 1 a?
Uczniowie analizują poniższy rysunek. W kwadracie o polu 1 dmIndeks górny 22 narysowano trzy figury (każda w innym kolorze). Jakie pole ma figura niebieska, jakie zielona, a jakie pomarańczowa? Jaką częścią kwadratu jest każda z kolorowych figur?
[Ilustracja 1]
Formułują wniosek:
1 cmIndeks górny 22 = 0,01 dmIndeks górny 22
Polecenie 4
Uczniowie zamieniają jednostki pola.
a) 12 cmIndeks górny 22 = … dmIndeks górny 22
b) 2 dmIndeks górny 22 = … mIndeks górny 22
c) 312 a = ... ha
d) 12 cmIndeks górny 22 = … dmIndeks górny 22
e) 456 ha = … kmIndeks górny 22
f) 89 mmIndeks górny 22 = … mIndeks górny 22
Wniosek
1 dmIndeks górny 22 = 0,01 mIndeks górny 22
1 mmIndeks górny 22 = 0,01 cmIndeks górny 22
1 cmIndeks górny 22 = 0,0001 mIndeks górny 22
1 a= 0,01 ha
1 ha = 0,01 kmIndeks górny 22
1 mIndeks górny 22 = 0,01 a
Polecenie 5
Działka Państwa Nowaków ma powierzchnię 0,6 ha, a działka państwa Kowalskich ma 80 a. Która z tych działek jest większa?
Polecenie dla chętnych:
Na jeden metr kwadratowy gruntu stosuje się 10 g nawozu fosforowego. Ile ton nawozu fosforowego potrzeba do użyźnienia pola o powierzchni 1,5 ha?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
1 cmIndeks górny 22 = 100 mmIndeks górny 22
1 dmIndeks górny 22 = 100 cmIndeks górny 22
1 mIndeks górny 22 = 100 dmIndeks górny 22
1 a = 100 mIndeks górny 22
1 ha = 10 000 mIndeks górny 22
1 kmIndeks górny 22 = 100 ha