3) uses the units of the areaunits of the areaunits of the area: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, areareare, hectarehectarehectare (without the conversion of the units in calculation);
The teacher introduces the topic of the lesson: revising the notion of the area of the figurefigurefigure and discovering the basic units of the areaunits of the areaunits of the area.
The students work in groups. Each of them gets ten identical squares which are used to construct a figure.
After completing the task the students discuss which figurefigurefigure has the largest area and explain why is that.
Examples of the figures made of ten squares.
Students look at pictures.
Conclusion:
Let’s take one square as a unit of the area.
All figures consist of ten identical squares so all of them have got the same area.
Today the students are going to develop their skills of converting the units of the areaunits of the areaunits of the area.
[Slideshow]
The students work individually using their computers. They are going to watch the method of converting the larger units of the area into the smaller ones.
They come up with the conclusion:
1 cmIndeks górny 22 = 100 mmIndeks górny 22
1 dmIndeks górny 22 = 100 cmIndeks górny 22
1 mIndeks górny 22 = 100 dmIndeks górny 22
1 a = 100 mIndeks górny 22
1 ha = 10 000 mIndeks górny 22
1 kmIndeks górny 22 = 100 ha
Task 1
Students complete the equalities:
a) 23 a = … mIndeks górny 22 b) 7 ha = … mIndeks górny 22 c) 1,4 a = … mIndeks górny 22 d) 6,3 ha = … mIndeks górny 22
They complete the tasks.
Task 2
Complete.
a) 6 dmIndeks górny 22 = … cmIndeks górny 22 b) … mIndeks górny 22 = 2 kmIndeks górny 22 c) 1,2 cmIndeks górny 22 = … mmIndeks górny 22 d) … dmIndeks górny 22 = 370 cmIndeks górny 22 e) … ha = 600 a
The students analyse the drawing below. Three figures (each in different colour) were drawn in the square with the area of 1 dmIndeks górny 22.. What are the areas of the blue, green and orange figures? What part of the square is each of them?
[Illustration 1]
The students come up with the conclusion:
1 cmIndeks górny 22 = 0,01 dmIndeks górny 22
Task 4
The students convert the units of the areaunits of the areaunits of the area.
a) 12 cmIndeks górny 22 = … dmIndeks górny 22 b) 2 dmIndeks górny 22 = … mIndeks górny 22 c) 312 a = ... ha d) 12 cmIndeks górny 22 = … dmIndeks górny 22 e) 456 ha = … kmIndeks górny 22 f) 89 mmIndeks górny 22 = … mIndeks górny 22
10 g of the phosphoric fertilizer is used per 1m2 of the land. How many tonnes of the fertilizer are needed to fertilise the field with the area of 1.5 ha?
a) Z ilu kwadratów o polu 1 cmIndeks górny 22 każdy zbudowany jest kwadrat o polu 1 kmIndeks górny 22? b) Z ilu kwadratów o polu 1 mmIndeks górny 22 każdy zbudowany jest kwadrat o polu 1 mIndeks górny 22? c) Z ilu kwadratów o polu 1 dmIndeks górny 22 każdy zbudowany jest kwadrat o polu 1 a?
mc29f143e4fc4b99c_1528449000663_0
Jednostki pola i ich zamiana
mc29f143e4fc4b99c_1528449084556_0
Drugi
mc29f143e4fc4b99c_1528449076687_0
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
3) stosuje jednostki pola: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, ar, hektar (bez zamiany w trakcie obliczeń).
mc29f143e4fc4b99c_1528449068082_0
45 minut
mc29f143e4fc4b99c_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
mc29f143e4fc4b99c_1528449552113_0
1. Obliczanie pola figury.
2. Zamiana jednostek pola.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mc29f143e4fc4b99c_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza pole figury zbudowanej z jednostkowych kwadratów,
- dobiera odpowiednią jednostkę do pomiaru pola danej figury.
mc29f143e4fc4b99c_1528449534267_0
1. Pogadanka.
2. Analiza sytuacyjna.
mc29f143e4fc4b99c_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
mc29f143e4fc4b99c_1528450135461_0
mc29f143e4fc4b99c_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach przypomną sobie pojęcie pola figury i poznają podstawowe jednostki pola.
Uczniowie pracują w grupach. Każda z grup otrzymuje dziesięć jednakowych kwadratów, z których ma zbudować figurę.
Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie wspólnie zastanawiają się, która z wykonanych figur ma największe pole i dlaczego.
Przykłady figur zbudowanych z dziesięciu kwadratów.
Uczniowie oglądają ilustracje.
Wniosek
Przyjmijmy za jednostkę pola kwadrat.
Wszystkie figury składają się z dziesięciu jednakowych kwadratów, zatem wszystkie figury mają takie samo pole.
Uczniowie przypominają podstawowe jednostki pola.
mc29f143e4fc4b99c_1528446435040_0
Nauczyciel informuje, że uczniowie będą kształtować umiejętności związane z zamianą jednostek pola.
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich celem jest zaobserwowanie sposobu zamiany jednostek pola z większych na mniejsze.
Formułują wniosek:
1 cmIndeks górny 22 = 100 mmIndeks górny 22
1 dmIndeks górny 22 = 100 cmIndeks górny 22
1 mIndeks górny 22 = 100 dmIndeks górny 22
1 a = 100 mIndeks górny 22
1 ha = 10 000 mIndeks górny 22
1 kmIndeks górny 22 = 100 ha
Polecenie 1
Uczniowie uzupełniają równości:
a) 23 a = … mIndeks górny 22 b) 7 ha = … mIndeks górny 22 c) 1,4 a = … mIndeks górny 22 d) 6,3 ha = … mIndeks górny 22
Uczniowie rozwiązują zadania.
Polecenie 2
Uzupełnij.
a) 6 dmIndeks górny 22 = … cmIndeks górny 22 b) … mIndeks górny 22 = 2 kmIndeks górny 22 c) 1,2 cmIndeks górny 22 = … mmIndeks górny 22 d) … dmIndeks górny 22 = 370 cmIndeks górny 22 e) … ha = 600 a
Polecenie 3
Odpowiedz na pytania.
a) Z ilu kwadratów o polu 1 cmIndeks górny 22 każdy zbudowany jest kwadrat o polu 1 kmIndeks górny 22? b) Z ilu kwadratów o polu 1 mmIndeks górny 22 każdy zbudowany jest kwadrat o polu 1 mIndeks górny 22? c) Z ilu kwadratów o polu 1 dmIndeks górny 22 każdy zbudowany jest kwadrat o polu 1 a?
Uczniowie analizują poniższy rysunek. W kwadracie o polu 1 dmIndeks górny 22 narysowano trzy figury (każda w innym kolorze). Jakie pole ma figura niebieska, jakie zielona, a jakie pomarańczowa? Jaką częścią kwadratu jest każda z kolorowych figur?
[Ilustracja 1]
Formułują wniosek:
1 cmIndeks górny 22 = 0,01 dmIndeks górny 22
Polecenie 4
Uczniowie zamieniają jednostki pola.
a) 12 cmIndeks górny 22 = … dmIndeks górny 22 b) 2 dmIndeks górny 22 = … mIndeks górny 22 c) 312 a = ... ha d) 12 cmIndeks górny 22 = … dmIndeks górny 22 e) 456 ha = … kmIndeks górny 22 f) 89 mmIndeks górny 22 = … mIndeks górny 22
Wniosek
1 dmIndeks górny 22 = 0,01 mIndeks górny 22
1 mmIndeks górny 22 = 0,01 cmIndeks górny 22
1 cmIndeks górny 22 = 0,0001 mIndeks górny 22
1 a= 0,01 ha
1 ha = 0,01 kmIndeks górny 22
1 mIndeks górny 22 = 0,01 a
Polecenie 5
Działka Państwa Nowaków ma powierzchnię 0,6 ha, a działka państwa Kowalskich ma 80 a. Która z tych działek jest większa?
Polecenie dla chętnych
Na jeden metr kwadratowy gruntu stosuje się 10 g nawozu fosforowego. Ile ton nawozu fosforowego potrzeba do użyźnienia pola o powierzchni 1,5 ha?
mc29f143e4fc4b99c_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania: