Scenariusz
Temat
Zapisywanie i odczytywanie liczb w systemie rzymskim
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym.
Uczeń:
5) liczby w zakresie do 3 000 zapisane w systemie rzymskim przedstawia w systemiedziesiątkowym, a zapisane w systemie dziesiątkowym przedstawia w systemie rzymskim.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1) Przedstawianie w systemie dziesiątkowym liczb zapisanych w systemie rzymskim.
2) Przedstawianie w systemie rzymskim liczb zapisanych w systemie dziesiątkowym.
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczem:
- przedstawia w systemie dziesiątkowym liczby zapisane w systemie rzymskim,
- przedstawia w systemie rzymskim liczby zapisane w systemie dziesiątkowym.
Metody kształcenia
1) Metoda odwróconej klasy.
2) Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1) Praca z całą klasą.
2) Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.
W tym celu, w domu, przypominają sobie informacje dotyczące rzymskiego sposobu zapisu liczb.
Realizacja lekcji
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Zadaniem każdej grupy jest prezentacja przygotowanych w domu informacji.
Polecenie dla grup
Na podstawie przygotowanych wcześniej informacji, przygotujcie plakat przedstawiający znaki i zasady używane do zapisu liczb w systemie rzymskim.
Grupy przedstawiają wyniki swojej pracy. Na plakatach powinny pojawić się informacje:
Rzymski system zapisu liczb.
- Do zapisywania liczb w systemie rzymskim używamy siedmiu znaków:
I – 1, V – 5, X – 10, L – 50, C – 100, D – 500, M – 1000.
- Do zapisu liczby używamy co najwyżej trzech takich samych symboli spośród: I, X, C, M.
- Nie piszemy obok siebie dwóch takich samych symboli spośród: V, L, D.
- Jeżeli symbole występują w kolejności malejącej lub są równe, to odpowiadające tym symbolom wartości dodajemy, na przykład:
VI – 6, MMM – 3000, DC – 600.
- Jeżeli przed symbolem oznaczającym większą liczbę, występuje symbol oznaczający mniejszą liczbę, to od większej wartości odejmujemy mniejszą, na przykład:
IV – 4, IX – 9, CD – 400.
Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grup.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest połączenie w pary liczb zapisanych cyframi arabskimi i równych im liczb zapisanych w systemie rzymskim. Nauczyciel określa zakres, z którego losowane są liczby w zadaniu.
- Poziom I: od 0 do 100
- Poziom II: od 0 do 1000
- Poziom II: od 0 do 3000
[Geogebra aplet]
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Na podstawie przygotowanych wcześniej i omówionych informacji, uczniowie rozwiązują zadania. Ich zadaniem jest podanie prawidłowych rozwiązań w jak najkrótszym czasie.
Zadanie 1 dla grup
Zapisz w systemie rzymskim podane daty.
a) 1410 r. – bitwa pod Grunwaldem
b) 1490 r. – Władysław Jagiellończyk zostaje królem Węgier
c) 1768 r. – odkrycie Australii przez Jamesa Cooka
d) 1794 r. – bitwa pod Racławicami
e) 1939 r. – wybuch II wojny światowej
Zadanie 2 dla grup
Odczytaj datę zapisaną w systemie rzymskim. I zapisz ją w systemie arabskim.
a) MCMLXXVIII – wybór Karola Wojtyły na papieża
b) CMLXVI – chrzest Polski
c) MCLXIII – rozpoczęto budowę katedry Notre Dame w Paryżu
d) MDCXXXI – rozpoczęto budowę pałacu w Wersalu
e) MCMXXVIII – odkrycie penicyliny przez Alexandra Fleminga
Zadanie 3 dla grup
Jaką liczbę należy wpisać w miejsce x? Odpowiedź zapisz za pomocą znaków rzymskich.
a) CCXXI + x = CD
b) x – CMII = MCXII
c) IV • CCLI = x
d) MMDCVIII : x = DCLII
Zadanie 4 dla grup
Porównaj liczby. Wpisz znak <, > lub = na miejsce ___.
a) DCLXXV ___ 625
b) 2323 ___ MMCCXXXIII
c) CCXLVI ___ CDXCIV
d) XLV ___ MMM
Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grup. Uczniowie z grupy, która prawidłowo rozwiązała zadania w najkrótszym czasie, otrzymują oceny z aktywności.
Zadanie dla chętnych
Zapisz w systemie rzymskim liczby określające cztery ostatnie lata przestępne.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania :
- Do zapisywania liczb w systemie rzymskim używamy siedmiu znaków:
I – 1, V – 5, X – 10, L – 50, C – 100, D – 500, M – 1000.
- Do zapisu liczby używamy co najwyżej trzech takich samych symboli spośród: I, X, C, M.
- Nie piszemy obok siebie dwóch takich samych symboli spośród: V, L, D.
- Jeżeli symbole występują w kolejności malejącej lub są równe,to odpowiadające tym symbolom wartości dodajemy.
- Jeżeli przed symbolem oznaczającym większą liczbę, występuje symbol oznaczający mniejszą liczbę, to od większej wartości odejmujemy mniejszą.
- Przed większą liczbą może być tylko jeden znak oznaczający mniejszą liczbę.