Scenariusz
Temat
Przedziały liczbowe, przedziały jako zbiory
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie definicji przedziałów liczbowych.
3. Zaznaczanie przedziałów liczbowych na osi liczbowej.
Efekty uczenia
Uczeń:
- poznaje definicję przedziałów liczbowych,
- zaznacza przedziały liczbowe na osi liczbowej.
Metody kształcenia
1. Mapy mentalne.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracując w grupach, porządkują swoje wiadomości na temat rozwiązywania nierówności i sposobu przedstawiania zbioru rozwiązań na osi liczbowej. Tworzą mapy mentalne. Każda grupa rozwiązuje jedną nierówność i jej rozwiązanie umieszcza na planszy.
Uczniowie prezentują swoje plansze i wspólnie określają sposób przedstawienia zbioru rozwiązań nierówności na osi liczbowej.
Nauczyciel weryfikuje ich informacje i wyjaśnia wątpliwości.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie przedziałów liczbowych oraz ich zaznaczanie na osi liczbowej.
Uczniowie, w dostępnych źródłach, szukają definicji przedziału liczbowego. Zapisują odpowiedni wniosek.
Wniosek, który powinni sformułować uczniowie:
- Przedział liczbowy, to zbiór wszystkich liczb rzeczywistych spełniających nierówność postaci a < x < b, x > a, b > a lub analogiczne nierówności nieostre. Liczby a i b (a < b) są danymi liczbami rzeczywistymi.
Definicja
- Przedziałem otwartym o końcach a, b (a < b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, które są większe od a i jednocześnie mniejsze od b.
Zapis symboliczny: a < x < b zapisujemy jako a, b.
Definicja
- Przedziałem domkniętym o końcach a, b (a ≤ b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, które są niemniejsze od a (czyli większe od a lub równe a) i jednocześnie nie większe od b (czyli mniejsze od b lub równe b).
Zapis symboliczny: a ≤ x ≤ b zapisujemy jako 〈a, b〉.
Korzystając z poznanych definicji, uczniowie rozwiązują zadanie.
Polecenie
Zaznacz na osi liczbowej i zapisz za pomocą przedziału następujące zbiory:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Polecenie
Dyskusja – czy wszystkie przedziały liczbowe dzielą się na otwarte i domknięte? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je analizując materiał przedstawiony na Ilustracji interaktywnej. Formułują wniosek.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek, który powinni zanotować uczniowie:
- W przypadku, gdy oba końce przedziału liczbowego są liczbami, przedział liczbowy nazywa się przedziałem ograniczonym, w przeciwnym przypadku przedział liczbowy jest nieograniczony i nazywa się go przedziałem nieskończonym.
Uczniowie, pracując samodzielnie, rozwiązują zadania.
Polecenie
Zaznacz na osi liczbowej i zapisz za pomocą przedziału następujące zbiory:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Polecenie
Uzupełnij zapis według wzoru: '', albo '':
a)
b)
c)
d)
Polecenie dla chętnych:
Zaznacz na osi liczbowej zbiór rozwiązań układu nierówności:
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Wyznacz wszystkie liczby naturalne spełniające jednocześnie obie nierówności:
a) ,
b) .
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie prezentują uzyskane wyniki. Nauczyciel ocenia prace uczniów, wyjaśnia wszystkie wątpliwości.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Przedział liczbowy, to zbiór wszystkich liczb rzeczywistych spełniających nierówność postaci a < x < b, x > a, b > a lub analogiczne nierówności nieostre. Liczby a i b (a < b) są danymi liczbami rzeczywistymi.
- Przedziałem otwartym o końcach a, b (a < b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, które są większe od a i jednocześnie mniejsze od b.
- Przedziałem domkniętym o końcach a, b (a ≤ b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, które są niemniejsze od a (czyli większe od a lub równe a) i jednocześnie nie większe od b (czyli mniejsze od b lub równe b).
- W przypadku, gdy oba końce przedziału liczbowego są liczbami, przedział liczbowy nazywa się przedziałem ograniczonym, w przeciwnym przypadku przedział liczbowy jest nieograniczony i nazywa się go przedziałem nieskończonym.