Interpreting and manipulating information presented in both mathematical and popular science texts, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Students, working in groups, organize their knowledge about solving inequalities and the way of presenting a set of solutions on the number linenumber linenumber line. They create mental maps. Each group solves one inequality and places it on the board.
Students present their boards and together determine the way of presenting a set of inequality solutions on the number line.
The teacher verifies information and explains the doubts.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to learn about the numerical intervals and plotting them on the number linenumber linenumber line.
Students, in available sources, look for the definition of a numerical intervalnumerical intervalnumerical interval. They write down the appropriate conclusion.
Conclusion:
- The numerical interval is a set of all real numbersreal numbersreal numbers that meet the inequality of the form a < x < b, x > a, b > a or similar non‑sharp inequalities. The numbers a and b (a < b) are real numbersreal numbersreal numbers.
Using the above‑presented definitions the students solve the tasks.
Task On the number linenumber linenumber line, select and plot the following sets with the help of the interval:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Task Discussion - Are all numerical intervals divided into open and closed ones? Students make hypotheses, check them by analyzing the material presented in the Interactive illustration. They formulate the conclusion.
[Internative illustration]
Conclusion:
- In the case where both endpoints of a numerical intervalnumerical intervalnumerical interval are numbers, the numerical interval is called a closed interval, otherwise the numerical intervalnumerical intervalnumerical interval is open and is called an infinite intervalinfinite intervalinfinite interval.
Students solve tasks on their own.
Task On the number linenumber linenumber line mark and plot the following sets with the interval:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Task Complete according to the formula: ''if , then '', or ''if , then ''.
a) if , then ...
b) if , then ...
c) if , then ...
d) if , then ...
An extra task: Mark the set of inequality solutions on the number linenumber linenumber line:
a)
b)
c)
d)
Task Determine all natural numbers that meet both inequalities at the same time:
a) ,
b) .
After solving all tasks, the students present the results. The teacher assesses students' work, explains all doubts.
- Przedziałem otwartym o końcach a, b (a < b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, które są większe od a i jednocześnie mniejsze od b. Zapis symboliczny: a < x < b zapisujemy jako a, b.
- Przedziałem domkniętym o końcach a, b (a ≤ b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, które są niemniejsze od a (czyli większe od a lub równe a) i jednocześnie nie większe od b (czyli mniejsze od b lub równe b). Zapis symboliczny: a ≤ x ≤ b zapisujemy jako 〈a, b〉.
- Przedział liczbowy, to zbiór wszystkich liczb rzeczywistych spełniających nierówność postaci a < x < b, x > a, b > a lub analogiczne nierówności nieostre. Liczby a i b (a < b) są danymi liczbami rzeczywistymi.
- Przedziałem otwartym o końcach a, b (a < b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, które są większe od a i jednocześnie mniejsze od b.
- Przedziałem domkniętym o końcach a, b (a ≤ b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, które są niemniejsze od a (czyli większe od a lub równe a) i jednocześnie nie większe od b (czyli mniejsze od b lub równe b).
- W przypadku, gdy oba końce przedziału liczbowego są liczbami, przedział liczbowy nazywa się przedziałem ograniczonym, w przeciwnym przypadku przedział liczbowy jest nieograniczony i nazywa się go przedziałem nieskończonym.
m86a194aeca0f4b4b_1528449000663_0
Przedziały liczbowe, przedziały jako zbiory
m86a194aeca0f4b4b_1528449084556_0
Trzeci
m86a194aeca0f4b4b_1528449076687_0
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej.
m86a194aeca0f4b4b_1528449068082_0
45 minut
m86a194aeca0f4b4b_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m86a194aeca0f4b4b_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie definicji przedziałów liczbowych.
3. Zaznaczanie przedziałów liczbowych na osi liczbowej.
m86a194aeca0f4b4b_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje definicję przedziałów liczbowych,
- zaznacza przedziały liczbowe na osi liczbowej.
m86a194aeca0f4b4b_1528449534267_0
1. Mapy mentalne.
2. Analiza sytuacyjna.
m86a194aeca0f4b4b_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m86a194aeca0f4b4b_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w grupach, porządkują swoje wiadomości na temat rozwiązywania nierówności i sposobu przedstawiania zbioru rozwiązań na osi liczbowej. Tworzą mapy mentalne. Każda grupa rozwiązuje jedną nierówność i jej rozwiązanie umieszcza na planszy.
Uczniowie prezentują swoje plansze i wspólnie określają sposób przedstawienia zbioru rozwiązań nierówności na osi liczbowej.
Nauczyciel weryfikuje ich informacje i wyjaśnia wątpliwości.
m86a194aeca0f4b4b_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie przedziałów liczbowych oraz ich zaznaczanie na osi liczbowej.
- Przedział liczbowy, to zbiór wszystkich liczb rzeczywistych spełniających nierówność postaci a < x < b, x > a, b > a lub analogiczne nierówności nieostre. Liczby a i b (a < b) są danymi liczbami rzeczywistymi.
Definicja
- Przedziałem otwartym o końcach a, b (a < b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, które są większe od a i jednocześnie mniejsze od b. Zapis symboliczny: a < x < b zapisujemy jako a, b.
Definicja
- Przedziałem domkniętym o końcach a, b (a ≤ b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, które są niemniejsze od a (czyli większe od a lub równe a) i jednocześnie nie większe od b (czyli mniejsze od b lub równe b). Zapis symboliczny: a ≤ x ≤ b zapisujemy jako 〈a, b〉.
Korzystając z poznanych definicji, uczniowie rozwiązują zadanie.
Polecenie Zaznacz na osi liczbowej i zapisz za pomocą przedziału następujące zbiory:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Polecenie Dyskusja – czy wszystkie przedziały liczbowe dzielą się na otwarte i domknięte? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je analizując materiał przedstawiony na Ilustracji interaktywnej. Formułują wniosek.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek, który powinni zanotować uczniowie:
- W przypadku, gdy oba końce przedziału liczbowego są liczbami, przedział liczbowy nazywa się przedziałem ograniczonym, w przeciwnym przypadku przedział liczbowy jest nieograniczony i nazywa się go przedziałem nieskończonym.
Polecenie Zaznacz na osi liczbowej i zapisz za pomocą przedziału następujące zbiory:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Polecenie Uzupełnij zapis według wzoru: „, albo ”:
a)
b)
c)
d)
Polecenie dla chętnych: Zaznacz na osi liczbowej zbiór rozwiązań układu nierówności:
a)
b)
c)
d)
Polecenie Wyznacz wszystkie liczby naturalne spełniające jednocześnie obie nierówności:
a) ,
b) .
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie prezentują uzyskane wyniki. Nauczyciel ocenia prace uczniów, wyjaśnia wszystkie wątpliwości.
m86a194aeca0f4b4b_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Przedział liczbowy, to zbiór wszystkich liczb rzeczywistych spełniających nierówność postaci a < x < b, x > a, b > a lub analogiczne nierówności nieostre. Liczby a i b (a < b) są danymi liczbami rzeczywistymi.
- Przedziałem otwartym o końcach a, b (a < b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, które są większe od a i jednocześnie mniejsze od b.
- Przedziałem domkniętym o końcach a, b (a ≤ b) nazywamy zbiór wszystkich liczb rzeczywistych, które są niemniejsze od a (czyli większe od a lub równe a) i jednocześnie nie większe od b (czyli mniejsze od b lub równe b).
- W przypadku, gdy oba końce przedziału liczbowego są liczbami, przedział liczbowy nazywa się przedziałem ograniczonym, w przeciwnym przypadku przedział liczbowy jest nieograniczony i nazywa się go przedziałem nieskończonym.