Scenariusz
Temat
Savoir‑vivre w internecie
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasy IV‑VI
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Uczeń:
2) wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć internet):
a) do wyszukiwania potrzebnych informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami,
b) jako medium komunikacyjne.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Korzystanie z internetu jako medium komunikacyjnego.
Cele szczegółowe
1. Poznanie zasad korzystania z internetu.
2. Używanie netykiety.
Efekty uczenia
Uczeń:
- definiuje netykietę.
- stosuje zasady netykiety w internecie.
Metody kształcenia
1. Pogadanka.
2. Uczenie się przez obserwację.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat, jak uczniowie rozumieją pojęcia savoir‑vivre i etykieta.
Savoir‑vivre – znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie.
Etykieta – zbiór norm zachowania, zwyczajów i form towarzyskich obowiązujących w danej grupie społecznej czy środowisku.
Realizacja lekcji
W komunikacji poprzez internet obowiązują te same elementarne zasady kultury, grzeczności i dobrego wychowania jak w czasie codziennego życia.
Przestrzeganie tych zasad i troska o poziom naszej komunikacji wpływają na nasz wizerunek, czyli sposób postrzegania naszej osoby przez innych użytkowników internetu.
Netykieta to potocznie zbiór zasad dobrego zachowania obowiązujących w sieci. Zasady netykiety wynikają wprost z:
- konieczności przestrzegania prawa,
- zasad przyzwoitości,
- specyfiki zasad i standardów zachowania dla danej usługi.
Netykieta to jedynie zbiór zaleceń, jednak stosowanie się do niej zapewni, że zachowamy dobre relacje z innymi użytkownikami internetu i nie narazimy się na ich krytykę.
Konsekwencje nieprzestrzegania etykiety:
Oprócz wpływu naszych zachowań na nasz wizerunek w przypadku nieprzestrzegania netykiety nasze niewłaściwe zachowanie może zostać zgłoszone do administratorów danej usługi i może doprowadzić do zablokowania dostępu do usługi. Poważniejsze naruszanie prawa może poskutkować zgłoszeniem incydentu do organów ścigania.
Wiele przepisów prawnych zabrania publikowania w internecie treści:
- naruszających zasady życia społecznego,
- namawiających do przestępstwa,
- obrażających inne narodowości, grupy społeczne i religie,
- znieważających lub zniesławiających inną osobę,
- promujących zabronione używki,
- łamiących prawo autorskie,
- łamiących ustawę o ochronie danych.
[Grafika interaktywna]
Komunikując się z innymi osobami w internecie:
- twórz treści stonowane i unikaj wypowiedzi emocjonalnych,
- nie prowokuj,
- nie twórz wypowiedzi z nadmiernie wyrażoną aprobatą lub dezaprobatą,
- nie manipuluj,
- nie przejawiaj agresji,
- nie stosuj wulgaryzmów,
- przestrzegaj prawa,
- stosuj reguły zawarte w regulaminach usług.
FAQ (Frequently Asked Questions) to zbiór najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi na nie wyjaśniających początkującym użytkownikom najczęściej występujące problemy. To kolejne miejsce po regulaminie usługi, w którym znajdziesz wiele pomocnych uwag.
Polecenie 1
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda z grup ma za zadanie stworzenie zasad netykiety dla innego rodzaju usług lub użytkowników:
- korespondencji elektronicznej,
- rozmów przez komunikatory,
- użytkowników mediów społecznościowych,
- twórców stron WWW.
Netykieta jest uwarunkowana kulturowo, a więc znacząco różni się w zależności od regionu świata.
Podsumowanie lekcji
Każdy z użytkowników internetu ponosi odpowiedzialność za swoje zachowanie. Jeśli oczekujemy, by inni byli dla nas uprzejmi i traktowali nas z powagą, sami musimy być tacy dla nich.