Temat

Savoir‑vivre w internecie

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy IV‑VI

III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.

Uczeń:

2) wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć internet):

a) do wyszukiwania potrzebnych informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami,

b) jako medium komunikacyjne.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Korzystanie z internetu jako medium komunikacyjnego.

Cele szczegółowe

1. Poznanie zasad korzystania z internetu.
2. Używanie netykiety.

Efekty uczenia

Uczeń:

- definiuje netykietę.
- stosuje zasady netykiety w internecie.

Metody kształcenia

1. Pogadanka.
2. Uczenie się przez obserwację.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat, jak uczniowie rozumieją pojęcia savoir‑vivre i etykieta.

Savoir‑vivre – znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie.

Etykieta – zbiór norm zachowania, zwyczajów i form towarzyskich obowiązujących w danej grupie społecznej czy środowisku.

Realizacja lekcji

W komunikacji poprzez internet obowiązują te same elementarne zasady kultury, grzeczności i dobrego wychowania jak w czasie codziennego życia.

Przestrzeganie tych zasad i troska o poziom naszej komunikacji wpływają na nasz wizerunek, czyli sposób postrzegania naszej osoby przez innych użytkowników internetu.

Netykieta to potocznie zbiór zasad dobrego zachowania obowiązujących w sieci. Zasady netykiety wynikają wprost z:

- konieczności przestrzegania prawa,
- zasad przyzwoitości,
- specyfiki zasad i standardów zachowania dla danej usługi.

Netykieta to jedynie zbiór zaleceń, jednak stosowanie się do niej zapewni, że zachowamy dobre relacje z innymi użytkownikami internetu i nie narazimy się na ich krytykę.

Konsekwencje nieprzestrzegania etykiety:

Oprócz wpływu naszych zachowań na nasz wizerunek w przypadku nieprzestrzegania netykiety nasze niewłaściwe zachowanie może zostać zgłoszone do administratorów danej usługi i może doprowadzić do zablokowania dostępu do usługi. Poważniejsze naruszanie prawa może poskutkować zgłoszeniem incydentu do organów ścigania.

Wiele przepisów prawnych zabrania publikowania w internecie treści:

- naruszających zasady życia społecznego,
- namawiających do przestępstwa,
- obrażających inne narodowości, grupy społeczne i religie,
- znieważających lub zniesławiających inną osobę,
- promujących zabronione używki,
- łamiących prawo autorskie,
- łamiących ustawę o ochronie danych.

[Grafika interaktywna]

Komunikując się z innymi osobami w internecie:

- twórz treści stonowane i unikaj wypowiedzi emocjonalnych,
- nie prowokuj,
- nie twórz wypowiedzi z nadmiernie wyrażoną aprobatą lub dezaprobatą,
- nie manipuluj,
- nie przejawiaj agresji,
- nie stosuj wulgaryzmów,
- przestrzegaj prawa,
- stosuj reguły zawarte w regulaminach usług.

FAQ (Frequently Asked Questions) to zbiór najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi na nie wyjaśniających początkującym użytkownikom najczęściej występujące problemy. To kolejne miejsce po regulaminie usługi, w którym znajdziesz wiele pomocnych uwag.

Polecenie 1

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda z grup ma za zadanie stworzenie zasad netykiety dla innego rodzaju usług lub użytkowników:

- korespondencji elektronicznej,
- rozmów przez komunikatory,
- użytkowników mediów społecznościowych,
- twórców stron WWW.

Netykieta jest uwarunkowana kulturowo, a więc znacząco różni się w zależności od regionu świata.

Podsumowanie lekcji

Każdy z użytkowników internetu ponosi odpowiedzialność za swoje zachowanie. Jeśli oczekujemy, by inni byli dla nas uprzejmi i traktowali nas z powagą, sami musimy być tacy dla nich.