Scenariusz
Temat
Wyznaczanie ciepła właściwego wody przy użyciu grzałki o znanej mocy
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Uczeń doświadczalnie wyznacza ciepło właściwe wody.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Orientacyjne wyznaczenie ciepła właściwego wody za pomocą grzałki o znanej mocy.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Rozwijanie umiejętności budowania zestawu pomiarowego.
2. Rozwijanie umiejętności wykonywania pomiarów fizycznych.
3. Analiza wyników oraz dyskusja błędów pomiarowych.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- zestawia układ doświadczalny potrzebny do wykonania pomiarów,
- przeprowadza pomiary i zapisuje je w tabeli pomiarowej.
Metody kształcenia
1. Uczenie się przez eksperymentowanie.
2. Współpraca w grupie: efekt synergii.
Formy pracy
1. Samodzielne wykonywanie pomiarów.
2. Opracowywanie danych pomiarowych.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Pytania wprowadzające:
1. Co to jest ciepło właściwe?
2. W jaki sposób możemy wyznaczyć ciepło potrzebne do ogrzania wody?
3. Co to jest moc i jaki jest jej związek z energią?
4. Zaprojektuj doświadczenie, przy pomocy którego wyznaczysz ciepło właściwe wody.
Realizacja lekcji
Doświadczenie
Hipoteza badawcza:
Przy użyciu czajnika elektrycznego można oszacować ciepło właściwe wody.
Wprowadzenie teoretyczne do doświadczenia.
Ilość ciepła potrzebnego do ogrzania wody o masie m o ∆t wyznaczamy ze wzoru:
Jeżeli przez czas t, przez czajnik elektryczny o mocy znamionowej P płynie prąd, to wykonywana jest praca:
Zakładając stuprocentową skuteczność zamiany pracy wykonywanej przez przepływający prąd, na ciepło, to otrzymamy związek:
Stąd bezpośrednio otrzymamy wzór:
Co jest potrzebne do wyznaczenia ciepła właściwego?
Układ badawczy.
W skład układu doświadczalnego wchodzi:
- czajnik o znanej mocy znamionowej,
- pojemnik pozwalający wyznaczyć określoną masę wody,
- termometr za pomocą którego mierzymy temperaturę początkową wody,
- stoper.
[Slideshow]
Instrukcja wykonania doświadczenia:
1. Odmierzyć określoną objętość wody np. 300 cmIndeks górny 33.
2. Korzystając z informacji, że 1 cmIndeks górny 33 wody waży 1 g uzupełnić masę wody w tabeli.
3. Zmierzyć temperaturę początkową wody.
4. Wlać wodę do czajnika.
5. Mierzyć czas potrzebny do zagotowania wody w czajniku.
6. Czynności od 1 do 5 powtórzyć kilkukrotnie.
7. Wyniki zapisywać w tabeli pomiarowej.
[Tabela 1]
Opracowanie wyników pomiarowych:
1. Dla każdego z wykonanych pomiarów wyznaczyć wartość ciepła właściwego.
2. Na podstawie otrzymanych wyników wyznacz wartość średnią ciepła właściwego wody.
3. Znajdź najmniejszą i największą wartość wyznaczonego przez ciebie ciepła właściwego wody.
4. Określ dokładność wyznaczenia wartości średniej ciepła właściwego wody ze wzoru:
5. Zapisz otrzymany wynik wraz z dokładnością jej wyznaczenia, czyli w postaci . Porównaj otrzymany wynik z wartością odczytaną z tablic fizycznych.
6. Wyjaśnij, dlaczego otrzymany w doświadczeniu wynik różni się od wartości ciepła właściwego podanego w tablicach fizycznych.
Podsumowanie lekcji
Zastosowana metoda wyznaczenia ciepła właściwego wody jest bardzo prosta i obarczona dużą niedokładnością. Pomimo tego można ją stosować dla oszacowania ciepła właściwego.