Scenariusz
Temat
Równania stopnia trzeciego w postaci iloczynu
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
III. Równania i nierówności. Uczeń:
6) rozwiązuje równania wielomianowe postaci W(x)=0 dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Zapisywanie równań trzeciego stopnia w postaci iloczynu.
3. Rozwiązywanie równań zapisanych w postaci iloczynowej.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zapisuje równania trzeciego stopnia w postaci iloczynu,
- rozwiązuje równania trzeciego stopnia zapisane w postaci iloczynowej.
Metody kształcenia
1. Diamentowe uszeregowanie.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracując w grupach, metodą diamentowego uszeregowania porządkują najważniejsze wiadomości na temat równań i sposobów ich rozwiązywania. W szczególności przypominają metodę równań równoważnych i metodę analizy starożytnych. Po skończonej pracy prezentują swoje plansze. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć będzie rozwiązywanie równań trzeciego stopnia zapisanych w postaci iloczynowej.
Uczniowie, wykorzystując utworzone plansze i analogię do znanych rodzajów równań, definiują równanie stopnia trzeciego.
Definicja
Równaniem stopnia trzeciego nazywamy równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci , gdzie .
Uczniowie korzystają z komputerów. Analizują aplet, zwracają uwagę na liczbę pierwiastków równania stopnia trzeciego. Formułują wniosek.
Geogebra – wykresy funkcji w zależności od wartości współczynników liczbowych.
[Geogebra aplet]
Wniosek:
Każde równanie stopnia trzeciego o współczynnikach rzeczywistych ma przynajmniej jeden pierwiastek rzeczywisty.
Korzystając z przypomnianych i poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie
Rozwiąż równania:
a) ,
b) .
Polecenie
Rozwiąż równanie:
a) ,
b) ,
c) .
Polecenie
Jakie związki zachodzą między współczynnikami a, b, c, d równania
, jeżeli liczby 1 i -1 są pierwiastkami tego równania?
Polecenie
Sprawdź, która z liczb -3, -1, 1 spełnia równanie .
Polecenie
Znajdź liczbę a, wiedząc, że liczba 3 jest pierwiastkiem równania .
Dyskusja – w jaki sposób rozwiązać najprościej równanie stopnia trzeciego?
Uczniowie ustalają, że najprostszą metodą jest rozłożenie równania na czynniki stopnia co najwyżej drugiego. Korzystając z tego sposobu rozwiązują samodzielnie zadania.
Polecenie
Podaj największą z liczb będących pierwiastkami równania:
a) ,
b) ,
c) .
Polecenie
Dla jakich wartości liczby , równanie ma dwa różne rozwiązania.
Polecenie dla chętnych
Długości krawędzi prostopadłościanu wychodzących z jednego wierzchołka wyrażają się liczbami naturalnymi i są równe (x+1), x, (x‑1). Objętość prostopadłościanu jest równa 120. Znajdź sumę długości krawędzi tego prostopadłościanu wychodzących z jednego wierzchołka.
Uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy, konfrontują wyniki. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i ocenia pracę uczniów.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie podsumowują zajęcia i formułują wnioski do zapamiętania.
Równaniem stopnia trzeciego nazywamy każde równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci , gdzie .
Każde równanie stopnia trzeciego o współczynnikach rzeczywistych ma przynajmniej jeden pierwiastek rzeczywisty.