Temat

Równania stopnia trzeciego w postaci iloczynu

Etap edukacyjny

Trzeci

Podstawa programowa

III. Równania i nierówności. Uczeń:

6) rozwiązuje równania wielomianowe postaci W(x)=0 dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.

Cele szczegółowe

1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

2. Zapisywanie równań trzeciego stopnia w postaci iloczynu.

3. Rozwiązywanie równań zapisanych w postaci iloczynowej.

Efekty uczenia

Uczeń:

- zapisuje równania trzeciego stopnia w postaci iloczynu,

- rozwiązuje równania trzeciego stopnia zapisane w postaci iloczynowej.

Metody kształcenia

1. Diamentowe uszeregowanie.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w małych grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie, pracując w grupach, metodą  diamentowego uszeregowania porządkują najważniejsze wiadomości na temat równań i sposobów ich rozwiązywania. W szczególności przypominają metodę równań równoważnych i metodę analizy starożytnych. Po skończonej pracy prezentują swoje plansze. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć będzie rozwiązywanie równań trzeciego stopnia zapisanych w postaci iloczynowej.

Uczniowie, wykorzystując utworzone plansze i analogię do znanych rodzajów równań, definiują równanie stopnia trzeciego.

Definicja

Równaniem stopnia trzeciego nazywamy równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci ax3+bx2+cx+d=0, gdzie a0.

Uczniowie korzystają z komputerów. Analizują aplet, zwracają uwagę na liczbę pierwiastków równania stopnia trzeciego. Formułują wniosek.

Geogebra – wykresy funkcji y=ax3+bx2+cx+d w zależności od wartości współczynników liczbowych.

[Geogebra aplet]

Wniosek:

Każde równanie stopnia trzeciego o współczynnikach rzeczywistych ma przynajmniej jeden pierwiastek rzeczywisty.

Korzystając z przypomnianych i poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

Polecenie

Rozwiąż równania:
a) x3+125=0 ,
b) 3x3+192=0.

Polecenie

Rozwiąż równanie:
a) 4-xx+52x-3=0,
b) 2x3-4x2-5x+10=0,
c) x3-4x=7x2-28.

Polecenie

Jakie związki zachodzą między współczynnikami a, b, c, d równania
ax3+bx2+cx+d=0, jeżeli liczby 1 i -1 są pierwiastkami tego równania?

Polecenie

Sprawdź, która z liczb -3, -1, 1 spełnia równanie x3+8x2+17x+6=0.

Polecenie

Znajdź liczbę a, wiedząc, że liczba 3 jest pierwiastkiem równania x3+ax2-5x+6=0.

Dyskusja – w jaki sposób rozwiązać najprościej równanie stopnia trzeciego?
Uczniowie ustalają, że najprostszą metodą jest rozłożenie równania na czynniki stopnia co najwyżej drugiego. Korzystając z tego sposobu rozwiązują samodzielnie zadania.

Polecenie

Podaj największą z liczb będących pierwiastkami równania:
a) x-4x+10x-2=0,
b) x3+49x=0,
c) x3+2x2-16x-32=0.

Polecenie

Dla jakich wartości liczby p, (pR) równanie (x-3)[x2-2(2p+1)x+(p+2)2]=0 ma dwa różne rozwiązania.

Polecenie dla chętnych

Długości krawędzi prostopadłościanu wychodzących z jednego wierzchołka wyrażają się liczbami naturalnymi i są równe (x+1), x, (x‑1). Objętość prostopadłościanu jest równa 120. Znajdź sumę długości krawędzi tego prostopadłościanu wychodzących z jednego wierzchołka.

Uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy, konfrontują wyniki. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i ocenia pracę uczniów.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie podsumowują zajęcia i formułują wnioski do zapamiętania.

Równaniem stopnia trzeciego nazywamy każde równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci ax3+bx2+cx+d=0, gdzie a0.

Każde równanie stopnia trzeciego o współczynnikach rzeczywistych ma przynajmniej jeden pierwiastek rzeczywisty.