Scenariusz
Temat
Ostrosłupy
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
X. Bryły. Uczeń:
1) rozpoznaje graniastosłupy proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule w sytuacjach praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Rozpoznawanie i nazywanie ostrosłupów.
2. Opisywanie budowy i elementów ostrosłupów.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa ostrosłupy,
- określa podstawowe elementy ostrosłupów również w języku angielskim.
Metody kształcenia
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie na modelach wielościanów wskazują wierzchołki, krawędzie, ściany, podstawy.
Przypominają elementy budowy graniastosłupów.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach poznają ostrosłupy i dowiedzą się jakie mają cechy.
Realizacja lekcji
Kiedy szukamy najbardziej znanych przykładów ostrosłupów w architekturze, najczęściej trafiamy na egipskie piramidy. Podstawą piramidy jest kwadrat, a ściany boczne są jednakowymi trójkątami równoramiennymi.
[Rysunek1]
Powstało wiele budynków i obiektów, które nie są piramidami. Są natomiast ostrosłupami.
[Rysunek2]
[Rysunek3]
Nauczyciel pokazuje modele lub rysunki brył.
Bryły takie jak:
[Rysunek4]
to ostrosłupy.
Korzystając z rysunku nauczyciel omawia pojęcia związane z ostrosłupem – wierzchołek, krawędź, ściana.
[Rysunek5]
Uczeń potrafi odpowiedzieć na pytanie:
Ile podstaw, wierzchołków i krawędzi posiada ten ostrosłup?
Uczniowie obserwują jakimi figurami są ściany ostrosłupów oraz od czego zależy ich nazwa.
[Slideshow]
Polecenie 1
Obejrzyj pokaz slajdów i odpowiedz na pytania:
Jaki kształt mają ściany boczne pokazanych ostrosłupów?
Od czego zależy nazwa ostrosłupa?
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Wszystkie ściany boczne w ostrosłupie mają kształt trójkąta.
- Nazwa ostrosłupa zależy od rodzaju wielokąta w podstawie.
Uczniowie wskazują:
- ostrosłupy spośród modeli brył znajdujących się w klasie,
- przedmioty w kształcie ostrosłupa, które znajdują się w klasie,
- przykłady innych przedmiotów w kształcie ostrosłupa spotykanych w życiu codziennym.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują wniosek:
Ostrosłup to figura przestrzenna, która ma
- jedną podstawę będą wielokątem,
- ściany boczne będące trójkątami.
Nazwa ostrosłupa zależy od rodzaju wielokąta w podstawie.
Uczniowie nazywają ostrosłupy przedstawione na rysunku.
Polecenie 2
Nazwij ostrosłupy pokazane na rysunku. Podaj:
a) liczbę krawędzi bocznych,
b) liczbę krawędzi podstawy,
c) liczbę ścian bocznych,
d) liczbę wierzchołków
każdego z tych ostrosłupów.
[Rysunek6]
Uczniowie opisują budowę i elementy ostrosłupa.
Polecenie 3
Patrząc na model ostrosłupa przedstawionego poniżej dokończ zdania, aby otrzymać zdania prawdziwe.
[Rysunek7]
Ostrosłup o podstawie:
a) trójkąta,
b) czworokąta,
c) pięciokąta,
d) sześciokąta.
Ten ostrosłup ma:
a) 5, 6, 7, 8 wierzchołków,
b) 8, 10, 12, 14 krawędzi,
c) 4, 5, 6, 7 ścian bocznych.
Ściany boczne są:
a) trójkątami równoramiennymi,
b) trójkątami prostokątnymi,
c) kwadratami,
d) trapezami.
Polecenie dla chętnych
Poszukaj w Internecie przykładów ostrosłupów w architekturze.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Ostrosłup to figura przestrzenna, która ma podstawę w kształcie wielokąta
i ściany boczne będące trójkątami.
- Ostrosłup prosty nazywamy prawidłowym, gdy jego podstawą jest wielokąt foremny. Ściany boczne takiego ostrosłupa są przystającymi trójkątami równoramiennymi.
- Nazwa ostrosłupa zależy od rodzaju wielokąta w podstawie, np. ostrosłup
o podstawie pięciokąta nazywamy ostrosłupem pięciokątnym.
Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami czego się dowiedzieli na lekcji.
Praca domowa
Poszukaj w dostępnych źródłach informacji na temat czworościanu foremnego.