Scenariusz
Temat
Wykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci kanonicznej
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
I. Funkcje. Uczeń:
7) szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje);
9) wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Rozumowanie i argumentowanie. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Sporządzanie wykresu funkcji .
3. Określanie własności funkcji na podstawie jej wykresu.
Efekty uczenia
Uczeń:
- sporządza wykres funkcji f(x) = a(x – p)Indeks górny 22 + q,
- na podstawie wykresu funkcji f(x) = a(x – p)Indeks górny 22 + q określa jej własności.
Metody kształcenia
1. Dyskusja problemowa.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Dyskusja – jak zmienia się wzór funkcji, gdy jej wykres przesuniemy wzdłuż osi OX, a jak wzdłuż osi OY.
Uczniowie ilustrują swoje wypowiedzi przykładami, korzystając ze zdobytych wcześniej wiadomości.
Powinni przypomnieć, że jeżeli wykres funkcji y = f(x) przesuniemy:
- o p (p > 0) jednostek w prawo wzdłuż osi OX,
to otrzymamy wykres funkcji y = f(x - p),
- o p (p > 0) jednostek w lewo wzdłuż osi OX,
to otrzymamy wykres funkcji y = f(x + p),
- o q (q > 0) jednostek w górę wzdłuż osi OY,
to otrzymamy wykres funkcji y = f(x) + q,
- o q (q > 0) jednostek w dół wzdłuż osi OY,
to otrzymamy wykres funkcji y = f(x) - q.
Realizacja lekcji
Praca w grupach.
Zadaniem uczniów jest znalezienie wzoru funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przesunięcia wykresu funkcji f(x) = axIndeks górny 22 najpierw wzdłuż osi OX, a następnie wzdłuż osi OY.
Polecenie – grupa 1
- Znajdź wzór funkcji g której wykres otrzymano w wyniku przesunięcia wykresu funkcji f(x) = 2xIndeks górny 22 wzdłuż osi OX o 3 jednostki w prawo.
- Znajdź wzór funkcji h, której wykres otrzymano w wyniku przesunięcia wykresu funkcji g wzdłuż osi OY o 4 jednostki w dół.
Polecenie – grupa 2
- Znajdź wzór funkcji g której wykres otrzymano w wyniku przesunięcia wykresu funkcji f(x) = -2xIndeks górny 22 wzdłuż osi OX o 3 jednostki w lewo.
- Znajdź wzór funkcji h, której wykres otrzymano w wyniku przesunięcia wykresu funkcji g wzdłuż osi OY o 4 jednostki do góry.
Grupy prezentują uzyskane wyniki. Uczniowie wspólnie formułują wniosek.
Wniosek:
W wyniku przesunięcia wykresu funkcji y = axIndeks górny 22, gdzie , o p jednostek wzdłuż osi OX oraz o q jednostek wzdłuż osi OY otrzymujemy wykres funkcji y = a(x – p)Indeks górny 22 + q.
Nauczyciel informuje, że tak uzyskany wzór nazywamy wzorem funkcji kwadratowej w postaci kanonicznej.
Uczniowie wykorzystują poznane wiadomości w zadaniach.
Polecenie
Wyznacz wzór funkcji, której wykres otrzymano przesuwając wykres funkcji y = 4xIndeks górny 22 najpierw wzdłuż osi OX o 3 jednostki w lewo, a następnie wzdłuż osi OY o 5 jednostek w dół.
Polecenie
Wykres funkcji powstał w wyniku przesunięcia wykresu funkcji y = axIndeks górny 22 o p jednostek wzdłuż osi OX oraz o q jednostek wzdłuż osi OY.
Znajdź liczby a, p, q.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Polecenie
Otwórz aplet i zaobserwuj, jak zmieniają się liczby p i q, występujące we wzorze funkcji kwadratowej, w zależności od zmiany współrzędnych wierzchołka paraboli, będącej wykresem tej funkcji.
[Geogebra aplet]
Wniosek jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
Wykresem funkcji y = a(x – p)Indeks górny 22 + q, gdzie jest parabola, przystająca do wykresu funkcji y = axIndeks górny 22. Wierzchołkiem tej paraboli jest punkt W(p, q).
Nauczyciel zapisuje w postaci kanonicznej wzory trzech funkcji kwadratowych.
Ochotnicy szkicują wykresy tych funkcji i omawiają ich najważniejsze własności. Opierają się na znajomości własności odpowiednich funkcji typu y = axIndeks górny 22.
Polecenie
Naszkicuj wykres podanej funkcji i omów jej własności.
a) y = (x - 4)Indeks górny 22 - 1,
b) y = - (x + 1)Indeks górny 22,
c) y = 4 - 3(2 + x)Indeks górny 22.
Polecenie dla chętnych
Wyznacz wzór funkcji kwadratowej f w postaci kanonicznej, wiedząc, że dla argumentu (- 5) przyjmuje wartość największą równą (- 8), a do jej wykresu należy punkt A (-3, -9).
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- W wyniku przesunięcia wykresu funkcji kwadratowej y = axIndeks górny 22, gdzie , o p jednostek wzdłuż osi OX oraz o q jednostek wzdłuż osi OY otrzymujemy wykres funkcji y = a(x – p)Indeks górny 22 + q.
- Wzór y = a(x – p)Indeks górny 22 + q, gdzie , nazywamy wzorem funkcji kwadratowej w postaci kanonicznej.
- Wierzchołkiem paraboli opisanej wzorem y = a(x – p)Indeks górny 22 + q, gdzie , jest punkt o współrzędnych (p, q).