Scenariusz
Temat
Dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych);
8) wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Dzielenie pamięciowe ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne.
2. Dzielenie pisemne ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- dzieli w pamięci ułamki dziesiętne przez liczby naturalne,
- dzieli pisemnie ułamki dziesiętne przez liczby naturalne.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Każdy uczeń przynosi na zajęcia kalkulator.
Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym oraz dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100 i 1000.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą dzielić ułamki dziesiętne przez liczby naturalne.
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego dzielenia pamięciowego ułamków dziesiętnych.
[Slideshow1]
Dyskusja:
W jaki sposób obliczyć iloraz ułamka dziesiętnego przez liczbę naturalną?
Wynikiem dyskusji może być wniosek:
- Dzieląc ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, najpierw wykonujemy dzielenie, pomijając przecinek. W wyniku dopisujemy przecinek.
Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie samodzielnie dzielą ułamki dziesiętne przez liczby naturalne. Otrzymane wyniki porównują w parach.
Polecenie 1
Oblicz w pamięci.
a) 1,44 : 12
b) 0,039 : 3
c) 68,4 : 2
d) 0,0075 : 5
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego dzielenia pisemnego ułamków dziesiętnych.
[Slideshow2]
Dyskusja:
W jaki sposób podzielić pisemnie ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną?
Wynikiem dyskusji może być wniosek:
- Dzieląc pisemnie ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, najpierw dzielimy liczby pomijając przecinek. Następnie w wyniku wstawiamy przecinek w takim miejscu, żeby znajdował się nad przecinkiem dzielonego ułamka dziesiętnego.
Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie samodzielnie dzielą pisemnie ułamki dziesiętne przez liczby naturalne. Otrzymane wyniki porównują w parach.
Polecenie 2
Oblicz sposobem pisemnym.
a) 738,35 : 5
b) 0,1048 : 4
c) 9,123 : 3
Polecenie 3
Ania na swoje urodziny zaprosiła 4 osoby. Postanowiła zrobić sałatkę owocową, więc kupiła 0,25 kg brzoskwiń, 0,2 kg ananasów, 0,22 kg bananów, 0,55 kg jabłek i 0,15 kg jogurtu. Ile gramów będzie ważyć jedna porcja sałatki, jeśli Ania podzieli sałatkę na jednakowe porcje dla siebie i wszystkich uczestników urodzin?
Polecenie dla chętnych:
Kasia zapłaciła 11,70 zł za 45 dag szynki, a Marcin zapłacił 17,50 zł za 700 g szynki. Która szynka była droższa i o ile złotych za kilogram?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Dzieląc ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, najpierw dzielimy liczby pomijając przecinek. Następnie w wyniku wstawiamy przecinek.