Temat

Dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:

2) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych);

8) wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Dzielenie pamięciowe ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne.

2. Dzielenie pisemne ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- dzieli w pamięci ułamki dziesiętne przez liczby naturalne,

- dzieli pisemnie ułamki dziesiętne przez liczby naturalne.

Metody kształcenia

1. Burza mózgów.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w parach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Każdy uczeń przynosi na zajęcia kalkulator.

Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym oraz dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100 i 1000.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą dzielić ułamki dziesiętne przez liczby naturalne.

Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego dzielenia pamięciowego ułamków dziesiętnych.

[Slideshow1]

Dyskusja:

W jaki sposób obliczyć iloraz ułamka dziesiętnego przez liczbę naturalną?

Wynikiem dyskusji może być wniosek:

- Dzieląc ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, najpierw wykonujemy dzielenie, pomijając przecinek. W wyniku dopisujemy przecinek.

Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie samodzielnie dzielą ułamki dziesiętne przez liczby naturalne. Otrzymane wyniki porównują w parach.

Polecenie 1

Oblicz w pamięci.

a) 1,44 : 12

b) 0,039 : 3

c) 68,4 : 2

d) 0,0075 : 5

Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego dzielenia pisemnego ułamków dziesiętnych.

[Slideshow2]

Dyskusja:

W jaki sposób podzielić pisemnie ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną?

Wynikiem dyskusji może być wniosek:

- Dzieląc pisemnie ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, najpierw dzielimy liczby pomijając przecinek. Następnie w wyniku wstawiamy przecinek w takim miejscu, żeby znajdował się nad przecinkiem dzielonego ułamka dziesiętnego.

Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie samodzielnie dzielą pisemnie ułamki dziesiętne przez liczby naturalne. Otrzymane wyniki porównują w parach.

Polecenie 2

Oblicz sposobem pisemnym.

a) 738,35 : 5

b) 0,1048 : 4

c) 9,123 : 3

Polecenie 3

Ania na swoje urodziny zaprosiła 4 osoby. Postanowiła zrobić sałatkę owocową, więc kupiła 0,25 kg brzoskwiń, 0,2 kg ananasów, 0,22 kg bananów, 0,55 kg jabłek i 0,15 kg jogurtu. Ile gramów będzie ważyć jedna porcja sałatki, jeśli Ania podzieli sałatkę na jednakowe porcje dla siebie i wszystkich uczestników urodzin?

Polecenie dla chętnych:

Kasia zapłaciła 11,70 zł za 45 dag szynki, a Marcin zapłacił 17,50 zł za 700 g szynki. Która szynka była droższa i o ile złotych za kilogram?

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.

- Dzieląc ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, najpierw dzielimy liczby pomijając przecinek. Następnie w wyniku wstawiamy przecinek.