V. The operations with the common and decimal fractions. The student:
2) adds, subtracts, multiplies, divides the decimal fractions by mental calculation (in the simplest operations), in writing or using the calculator (in the difficult ones);
8) does the operations with the decimal fractions using his own, proper strategies or using the calculator.
Each student brings the calculator for the lesson.
The students revise the written division of the natural numbersnatural numbersnatural numbers and the division of the decimal fractions by 10, 100 and 1000.
The teacher introduces the topic of the lesson: dividing the decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions by the natural numbersnatural numbersnatural numbers.
The students work individually using their computers. They are going to analyse the slideshow concerning the mental division of the decimal fractions.
[Slideshow1]
Discussion:
What method can be used to calculate the quotationquotationquotation of the decimal fraction by the natural number?
The students can come up with the following conclusion:
- To divide the decimal fraction by the natural number we do the division first, ignoring the decimal point. We add the decimal point in the result.
Using the gained information the students divide the decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions by the natural numbersnatural numbersnatural numbers on their own. Then, in pairs they compare the results.
Task 1
Calculate mentally.
a) 1.44 : 12
b) 0,039 : 3
c) 68.4 : 2
d) 0,0075 : 5
The students work individually using their computers. They are going to analyse the slideshow concerning the written division of the decimal fractions.
[Slideshow2]
Discussion:
What method can be used to divide the decimal fractions by the natural number using the written method?
The students can come up with the following conclusion:
- To divide the decimal fraction by the natural number we do the division first, ignoring the decimal point. Next, we place the decimal point in the result just above the decimal point of the decimal fraction which is divided.
Using the gained information the students divide the decimal fractions by the natural numbersnatural numbersnatural numbers on their own. Then, in pairs they compare the results.
Kate has paid 11.70 PLN for 45 dag of ham and Marcin has paid 17.50 PLN for 7000 g of ham. Which ham was more expensive and how much more money one should pay per kilo?
Ania na swoje urodziny zaprosiła 4 osoby. Postanowiła zrobić sałatkę owocową, więc kupiła 0,25 kg brzoskwiń, 0,2 kg ananasów, 0,22 kg bananów, 0,55 kg jabłek i 0,15 kg jogurtu. Ile gramów będzie ważyć jedna porcja sałatki, jeśli Ania podzieli sałatkę na jednakowe porcje dla siebie i wszystkich uczestników urodzin?
Dzieląc ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, najpierw dzielimy liczby pomijając przecinek. Następnie w wyniku wstawiamy przecinek w takim miejscu, żeby liczba miejsc po przecinku była taka sama, jak w dzielonym ułamku dziesiętnym.
m3b4c868563f1ca67_1528449000663_0
Dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne
m3b4c868563f1ca67_1528449084556_0
Drugi
m3b4c868563f1ca67_1528449076687_0
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych);
8) wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.
m3b4c868563f1ca67_1528449068082_0
45 minut
m3b4c868563f1ca67_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m3b4c868563f1ca67_1528449552113_0
1. Dzielenie pamięciowe ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne.
2. Dzielenie pisemne ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m3b4c868563f1ca67_1528450430307_0
Uczeń:
- dzieli w pamięci ułamki dziesiętne przez liczby naturalne,
- dzieli pisemnie ułamki dziesiętne przez liczby naturalne.
m3b4c868563f1ca67_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
m3b4c868563f1ca67_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
m3b4c868563f1ca67_1528450135461_0
m3b4c868563f1ca67_1528450127855_0
Każdy uczeń przynosi na zajęcia kalkulator.
Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym oraz dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100 i 1000.
m3b4c868563f1ca67_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą dzielić ułamki dziesiętne przez liczby naturalne.
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego dzielenia pamięciowego ułamków dziesiętnych.
[Slideshow1]
Dyskusja:
W jaki sposób obliczyć iloraz ułamka dziesiętnego przez liczbę naturalną?
Wynikiem dyskusji może być wniosek:
- Dzieląc ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, najpierw wykonujemy dzielenie, pomijając przecinek. W wyniku dopisujemy przecinek.
Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie samodzielnie dzielą ułamki dziesiętne przez liczby naturalne. Otrzymane wyniki porównują w parach.
Polecenie 1
Oblicz w pamięci.
a) 1,44 : 12
b) 0,039 : 3
c) 68,4 : 2
d) 0,0075 : 5
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego dzielenia pisemnego ułamków dziesiętnych.
[Slideshow2]
Dyskusja:
W jaki sposób podzielić pisemnie ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną?
Wynikiem dyskusji może być wniosek:
- Dzieląc pisemnie ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, najpierw dzielimy liczby pomijając przecinek. Następnie w wyniku wstawiamy przecinek w takim miejscu, żeby znajdował się nad przecinkiem dzielonego ułamka dziesiętnego.
Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie samodzielnie dzielą pisemnie ułamki dziesiętne przez liczby naturalne. Otrzymane wyniki porównują w parach.
Polecenie 2
Oblicz sposobem pisemnym.
a) 738,35 : 5
b) 0,1048 : 4
c) 9,123 : 3
Polecenie 3
Ania na swoje urodziny zaprosiła 4 osoby. Postanowiła zrobić sałatkę owocową, więc kupiła 0,25 kg brzoskwiń, 0,2 kg ananasów, 0,22 kg bananów, 0,55 kg jabłek i 0,15 kg jogurtu. Ile gramów będzie ważyć jedna porcja sałatki, jeśli Ania podzieli sałatkę na jednakowe porcje dla siebie i wszystkich uczestników urodzin?
Polecenie dla chętnych:
Kasia zapłaciła 11,70 zł za 45 dag szynki, a Marcin zapłacił 17,50 zł za 700 g szynki. Która szynka była droższa i o ile złotych za kilogram?
m3b4c868563f1ca67_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Dzieląc ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, najpierw dzielimy liczby pomijając przecinek. Następnie w wyniku wstawiamy przecinek.