Scenariusz
Temat
Równanie liniowe
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
III. Równania i nierówności. Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
2) interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Określanie rodzaju równania.
2. Rozwiązywanie równań metodą równań równoważnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- określa rodzaj równania,
- rozwiązuje równania metodą równań równoważnych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Łańcuch skojarzeń.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji przypomną metody rozwiązywania równań oraz rodzaje równań liniowych.
Realizacja lekcji
Kilka dni wcześniej, nauczyciel prosi jednego z uczniów, aby przygotował w domu zdobyte wcześniej wiadomości na temat równań. Uczeń ten na początku lekcji prezentuje zebrany materiał. Podaje przykłady równań pierwszego stopnia i wyższych stopni, z jedną lub wieloma niewiadomymi. Omawia rodzaje równań pierwszego stopnia z jedna niewiadomą, ze względu na liczbę rozwiązań.
Uczniowie pracują w grupach metodą łańcucha skojarzeń. Otrzymują narysowany na dużym kartonie łańcuch, składający się z pustych ogniw. Ogniwa wypełniają poznanymi na lekcji terminami, a także skojarzeniami dotyczącymi sposobów rozwiązywania równań.
Uczniowie prezentują swoje łańcuchy i omawiają najważniejsze ogniwa.
Polecenie
Rozwiąż równanie metodą równań równoważnych i określ jego rodzaj ze względu na liczbę rozwiązań.
a)
b)
c)
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu obliczania miejsca zerowego funkcji.
[Geogebra aplet]
Dyskusja – jaki jest związek między miejscem zerowym funkcji, a rozwiązywaniem równań?
Wniosek:
- Obliczanie miejsca zerowego funkcji liniowej sprowadza się do rozwiązania równania postaci ax + b = 0, dla ustalonych współczynników a i b.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie
Oblicz miejsce zerowe funkcji określonej wzorem.
a) f(x) = -2x
b) f(x) = 3x + 1
c) f(x) = x + 5
Polecenie
Oblicz miejsce zerowe funkcji określonej wzorem.
a)
b)
c)
Polecenie
Podaj wzór funkcji liniowej, której wykres przedstawiono na rysunku, a następnie oblicz jej miejsce zerowe.
[Ilustracja 1]
Polecenie
Dla jakiej wartości z punkt A (1, -2) należy do wykresu funkcji f(x) = (z - 4)x + 2?Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Czy istnieje taka liczba m, dla którego funkcja określona wzorem f(x) = (-m + 2)x - 5 nie ma miejsc zerowych?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Równanie, które ma jedno rozwiązanie nazywamy równaniem oznaczonym.
- Równanie, które nie ma rozwiązania nazywamy równaniem sprzecznym.
- Równanie, które jest spełnione przez każdą liczbę rzeczywistą nazywamy równaniem tożsamościowym.
- Obliczanie miejsca zerowego funkcji liniowej sprowadza się do rozwiązania równania postaci ax + b = 0, dla ustalonych współczynników a i b.