Scenariusz
Temat
Wartość bezwzględna liczby
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
III. Liczby całkowite.
Uczeń:
1) interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej,
2) oblicza wartość bezwzględną,
3) porównuje liczby całkowite.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1) Odczytywanie współrzędnych punktów na osi liczbowej.
2) Obliczanie wartości bezwzględnej liczb.
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza wartość bezwzględną liczby,
- odczytuje współrzędne punktów, o danej wartości bezwzględnej.
Metody kształcenia
1) Burza mózgów.
2) Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1) Praca indywidualna.
2) Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają definicję liczb całkowitych oraz definicję liczb przeciwnych.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich celem jest zaobserwowanie sposobu zapisywania odległości od zera danej liczby na osi liczbowej.
[Slideshow]
Uczniowie formułują wniosek:
Odległość dowolnej liczby od liczby zero na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną tej liczby.
Wartość bezwzględną liczby – a zapisujemy |- a|. Zapis |- a| = a czytamy: „wartość bezwzględna liczby a jest równa a”.
Polecenie
Uczniowie określają odległość na osi liczbowej punktu o współrzędnej 3 od punktu o współrzędnej 0. Stwierdzają, że odległość ta jest równa 3.
[Ilustracja 1]
Następnie uczniowie określają odległość podanej liczby od zera na osi liczbowej:
a) 1
b) 4
c) 6
d) – 1
e) – 2
f) – 5
g) – 7
h) – 8
[Ilustracja 2]
Uczniowie rozwiązują zadanie i wyciągają wniosek.
Polecenie
Oblicz:
a) |- 3|
b) |8|
c) |-10|
d) |109|
e) |0|
Wniosek
Wartość bezwzględna każdej liczby różnej od zera jest liczbą dodatnią.
Wartość bezwzględna liczby zero jest równa zero.
Polecenie
Uczniowie zaznaczają na osi liczbowej pary liczb przeciwnych:
a) 5 i – 5
b) – 7 i 7
Następnie obliczają wartości bezwzględne tych liczb i formułują wniosek.
Wniosek
Liczby przeciwne mają tę samą wartość bezwzględną.
Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka przykładów:
|2| ∙ |7| = |2 ∙ 7|
|- 9| ∙ |8| = |- 9 ∙ 8|
|- 4| ∙|- 3|= |- 4 ∙ (-3)|
Na podstawie przykładów uczniowie formułują wniosek
Wniosek
Iloczyn wartości bezwzględnych liczb jest równy wartości bezwzględnej iloczynu tych liczb.
Polecenie dla chętnych
Oblicz:
a) |-3|
b) |- 2 + 1|
c) |7 ∙ 4 – 50|
d) - |- 8 +7|
e) |2| - |- 1|
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Odległość dowolnej liczby od liczby zero na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną tej liczby.
- Wartość bezwzględna każdej liczby różnej od zera jest liczbą dodatnią.
- Wartość bezwzględna liczby zero jest równa zero.
- Liczby przeciwne mają tę samą wartość bezwzględną.