Temat

Przedstawianie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych

Etap edukacyjny

drugi

Podstawa programowa

IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
6) zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1) Rozpoznawanie wyrażeń dwumianowanych.

2) Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie.

3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- rozpoznaje wyrażenia dwumianowane,

- zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i
odwrotnie.

Metody kształcenia

1) Dyskusja.

2) Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1) Praca grupowa.

2) Praca indywidualna.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają znane jednostki długości, masy, pojemności i pieniężne oraz pojęcie wyrażeń dwumianowanych. Podają przykłady takich wyrażeń.

Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest uporządkowanie informacji dotyczących wyrażeń dwumianowanych oraz jednostek długości, masy, pojemności i pieniężnych, wykorzystywanych do zapisu tych wyrażeń.

[Slideshow]

Realizacja lekcji

Polecenie 2
Uczniowie dyskutują , jak zapisuje się wyrażenie dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego. Następnie uzupełniają tabelkę, korzystając z podanego przykładu.

[tabela 1]

Polecenie 3
Uczniowie zapisują wyrażenia dwumianowane w postaci wyrażeń jednomianowanych.

a) 2 zł 42 gr

b) 2 m 1 dm

c) 5 m 30 cm

d) 6 dm 12 cm

e) 4 km 60 m

f) 5 kg 25 dag

g) 57 kg 4 g

h) 6 t 323 kg

Polecenie 4
Uczniowie zapisują wartości podane za pomocą ułamków dziesiętnych w postaci wyrażeń dwumianowanych.

a) 4,2 dm

b) 1,25 km

c) 57,54 zł

d) 4,5 kg

e) 1,045 km

f) 1,35 dm

g) 25,6 cm

h) 5,005 t

Polecenie dla chętnych
Zapisz podane wielkości w postaci wyrażenia dwumianowanego, co najmniej dwoma sposobami.

a) 10,965 kg

b) 3,045 m

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:

- Aby zapisać wyrażenia dwumianowane w postaci wyrażeń jednomianowanych, korzystamy z zależności między jednostkami tego samego typu.

[tabela 2]