Scenariusz
Temat
Przedstawianie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
6) zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1) Rozpoznawanie wyrażeń dwumianowanych.
2) Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie.
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje wyrażenia dwumianowane,
- zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i
odwrotnie.
Metody kształcenia
1) Dyskusja.
2) Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1) Praca grupowa.
2) Praca indywidualna.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają znane jednostki długości, masy, pojemności i pieniężne oraz pojęcie wyrażeń dwumianowanych. Podają przykłady takich wyrażeń.
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest uporządkowanie informacji dotyczących wyrażeń dwumianowanych oraz jednostek długości, masy, pojemności i pieniężnych, wykorzystywanych do zapisu tych wyrażeń.
[Slideshow]
Realizacja lekcji
Polecenie 2
Uczniowie dyskutują , jak zapisuje się wyrażenie dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego. Następnie uzupełniają tabelkę, korzystając z podanego przykładu.
[tabela 1]
Polecenie 3
Uczniowie zapisują wyrażenia dwumianowane w postaci wyrażeń jednomianowanych.
a) 2 zł 42 gr
b) 2 m 1 dm
c) 5 m 30 cm
d) 6 dm 12 cm
e) 4 km 60 m
f) 5 kg 25 dag
g) 57 kg 4 g
h) 6 t 323 kg
Polecenie 4
Uczniowie zapisują wartości podane za pomocą ułamków dziesiętnych w postaci wyrażeń dwumianowanych.
a) 4,2 dm
b) 1,25 km
c) 57,54 zł
d) 4,5 kg
e) 1,045 km
f) 1,35 dm
g) 25,6 cm
h) 5,005 t
Polecenie dla chętnych
Zapisz podane wielkości w postaci wyrażenia dwumianowanego, co najmniej dwoma sposobami.
a) 10,965 kg
b) 3,045 m
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Aby zapisać wyrażenia dwumianowane w postaci wyrażeń jednomianowanych, korzystamy z zależności między jednostkami tego samego typu.
[tabela 2]