Scenariusz
Temat
Klasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
Cele szczegółowe
1. Poznanie pojęć związanych z obliczaniem prawdopodobieństwa.
2. Poznanie własności prawdopodobieństwa.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- poznaje pojęcia związane z obliczaniem prawdopodobieństwa,
- poznaje własności prawdopodobieństwa.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Pytanie do eksperta.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Sześciu uczniów tworzy trzy grupy eksperckie i przygotowuje przed lekcją informacje na jeden temat, wybrany z poniższych.
I. Doświadczenia losowe, zdarzenie elementarne, przestrzeń zdarzeń elementarnych, działania na zdarzeniach.
II. Określenie prawdopodobieństwa.
III. Własności prawdopodobieństwa.
IV. Prawdopodobieństwo klasyczne.
Realizacja lekcji
Uczniowie – eksperci kolejno prezentują przygotowane przez siebie informacje. Po prezentacji odpowiadają na pytania pozostałych uczniów i wyjaśniają wątpliwości.
Informacje, które wraz z przykładami, powinny znaleźć się w prezentacjach grup eksperckich:
I GRUPA EKSPERTÓW:
- Doświadczenia losowe – powtarzalny eksperyment, którego wyniku nie jesteśmy w stanie przewidzieć.
- Zdarzenie elementarne – wynik doświadczenia losowego.
- Przestrzeń zdarzeń elementarnych – zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych, oznaczamy literą Ω (omega).
- Zdarzenie przeciwne do zdarzenia A - zdarzenie A’, któremu sprzyjają wszystkie zdarzenia elementarne, które nie sprzyjają zdarzeniu A.
II GRUPA EKSPERTÓW:
- Prawdopodobieństwem określonym na skończonej przestrzeni zdarzeń elementarnych Ω nazywamy taką funkcję P, która każdemu zdarzeniu A, A ⊂ Ω, przyporządkowuje liczbę rzeczywistą P(A) w taki sposób, że:
(A1) P(A) ≥ 0,
(A2) P(Ω) = 1,
(A3) jeśli A, B ⊂ Ω i A ∩ B = ∅, to P(A ∪ B) = P(A) + P(B).
- Para (Ω, P) – przestrzeń probabilistyczna.
III GRUPA EKSPERTÓW:
Własności prawdopodobieństwa:
- P(∅) = 0,
- jeśli A ⊂ B, to P(A) ≤ P(B),
- P(A) ≤ 1,
- P(A') = 1 - P(A),
- P(A ∪ B) = P(A) + P(B) - P(A ∩ B),
- jeśli zdarzenia AIndeks dolny 11, AIndeks dolny 22, ..., AIndeks dolny nn ⊂ Ω wykluczają się parami to P(AIndeks dolny 11 ∪ AIndeks dolny 22 ∪ ... ∪ AIndeks dolny nn) = P(AIndeks dolny 11) + P(AIndeks dolny 22) + ... P(AIndeks dolny nn).
IV GRUPA EKSPERTÓW:
- Klasyczna definicja prawdopodobieństwa.
Jeśli przestrzeń zdarzeń elementarnych Ω jest skończona i wszystkie zdarzenia elementarne są jednakowo prawdopodobne, natomiast jest dowolnym zdarzeniem w tej przestrzeni, to:
.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, opisującą w jaki sposób można obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia.
Obliczmy prawdopodobieństwo zdarzenia A, polegającego na tym, że przy rzucie symetryczną sześcienną kostką i symetryczną monetą otrzymujemy parzystą liczbę oczek i orła.
[Ilustracja interaktywna]
Rzucając kostką i monetą otrzymujemy zbiór zdarzeń elementarnych
Ω = {O,1, O,2, O,3, O,4, O,5, O,6, R,1, R,2, R,3, R,4, R,5, R,6}
|Ω|= 12
A - zdarzenie A, polegające na tym, że przy rzucie kostką i monetą otrzymujemy orła i parzystą liczbę oczek
|A|=3
Prawdopodobieństwo zdarzenia A:
Prawdopodobieństwo zdarzenia A wynosi 0,25.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup zadaniowych, rozwiązuje przygotowane przez nauczyciela zadania. Eksperci wspierają uczniów, wyjaśniają wątpliwości. Nauczyciel nadzoruje pracę grup.
Polecenie 1
Rzucamy trzy razy symetryczną monetą.
a) Wypisz elementy przestrzeni zdarzeń elementarnych Ω.
b) Wypisz zdarzenia elementarne sprzyjające zdarzeniom A i B, gdy:
- A - zdarzenie polegające na tym, że wyrzucono co najmniej jednego orła,
- B - zdarzenie polegające na tym, że wyrzucono trzy razy orła lub trzy razy reszkę.
Podaj liczbę zdarzeń elementarnych sprzyjających zdarzeniom A i B.
Polecenie 2
W pewnym doświadczeniu zbiorem zdarzeń elementarnych jest:
Ω = {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10}.
Zbiór zdarzeń elementarnych sprzyjających zdarzeniom A, B i C jest określony następująco:
A = { x: x ϵ Ω ʌ x ≤ 4},
B = { x: x ϵ Ω ʌ 3 ≤ x ≤ 5},
C = { x: x ϵ Ω ʌ 4 ≤ x ≤ 8}.
Wypisz zdarzenia elementarne sprzyjające zdarzeniom:
A, B, C, A ∪ B, A ∩ C, C’.
Polecenie 3
Z liter słowa PRAWDOPODOBIEŃSTWO wybrano losowo jedną literę. Oblicz prawdopodobieństwo, że będzie to litera P lub O.
Polecenie 4
Wiedząc, że , oblicz i .
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Oblicz P(A ∪ B) oraz P(A’ ∩ B’), wiedząc, że:
Polecenie dla chętnych
Oblicz P(A ∪ B) oraz P(A’ ∩ B’), wiedząc, że:
- A ⊂ Ω i B ⊂ Ω są zdarzeniami wykluczającymi się,
- P(A') = ,
- P(B') = .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Doświadczenia losowe – powtarzalny eksperyment, którego wyniku nie jesteśmy w stanie przewidzieć.
- Zdarzenie elementarne – wynik doświadczenia losowego.
- Przestrzeń zdarzeń elementarnych – zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych, oznaczamy literą Ω (omega).
- Zdarzenie przeciwne do zdarzenia A - zdarzenie A’, któremu sprzyjają wszystkie zdarzenia elementarne, które nie sprzyjają zdarzeniu A
- Prawdopodobieństwem określonym na skończonej przestrzeni zdarzeń elementarnych Ω nazywamy taką funkcję P, która każdemu zdarzeniu A, A ⊂ Ω, przyporządkowuje liczbę rzeczywistą P(A) w taki sposób, że:
(A1) P(A) ≥ 0,
(A2) P(Ω) = 1,
(A3) jeśli A, B ⊂ Ω i A ∩ B = ∅, to P(A ∪ B) = P(A) + P(B).
- Jeśli przestrzeń zdarzeń elementarnych Ω jest skończona i wszystkie zdarzenia elementarne są jednakowo prawdopodobne, natomiast A jest dowolnym zdarzeniem w tej przestrzeni, to:
(klasyczna definicja prawdopodobieństwa).