Scenariusz
Temat
Obliczanie długości odcinków w skali
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
8) oblicza rzeczywistą długość odcinka, gdy dana jest jego długość w skali oraz długość odcinka w skali, gdy dana jest jego rzeczywista długość.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie długości i rysowanie odcinków w podanej skali.
2. Określanie skali, w jakiej został wykonany rysunek.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza długości odcinków i rysuje odcinki w podanej skali,
- oblicza skalę, w jakiej narysowany jest odcinek.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie otrzymują od nauczyciela lupy. Obserwują jak zmienia się wielkość obrazu w zależności od odległości lupy od przedmiotu.
[Ilustracja 1]
[Ilustracja 2]
[Ilustracja 3]
Dyskusja – za pomocą jakiego narzędzia matematycznego można zapisać, że rzeczywiste wymiary przedmiotu zostały powiększone lub pomniejszone?
Jak zapisać, że oglądany przez lupę przedmiot wydaje się 3 razy mniejszy? A 3 razy większy?
Podsumowują dyskusję, nauczyciel informuje, że aby opisać ile razy dany przedmiot został zmniejszony lub powiększony, można wykorzystać skalę.
Realizacja lekcji
Uczniowie w grupach analizują przyniesione na lekcje plany miast. Zastanawiają się, co oznacza znajdujący się na każdym planie zapis poprzedzony wyrazem „skala” , np.: „skala 1: 1000”.
Nauczyciel podaje przykłady zapisów z wykorzystaniem skali (np. skala 1:2, skala 2:1, skala 1:1)
i objaśnia ich znaczenie, korzystając z odpowiednich rysunków.
Uczniowie wspólnie formułują wnioski.
Wnioski:
- skala opisuje ile razy rzeczywiste wymiary przedmiotu zostały powiększone lub pomniejszone,
- figura w rzeczywistych wymiarach jest przedstawiana w skali 1:1 (czytamy: jeden do jednego),
- jeżeli wszystkie wymiary figury powiększone zostały na przykład 2 razy, to mówimy, że figura przedstawiona jest w skali 2:1 (czytamy: dwa do jednego),
- jeżeli wszystkie wymiary figury zmniejszone zostały 2 razy, to mówimy, że figura przedstawiona jest w skali 1:2 (czytamy: jeden do dwóch).
Polecenie 1
Uczniowie rysują prostokąt o wymiarach 3 cm x 6 cm. Ich zadaniem jest podanie długości boków i narysowanie tego prostokąta w skali :
a) 1 : 1
b) 3 : 1
c) 1 : 3
Polecenie 2
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przedstawienie trójkąta w danej skali.
[Geogebra aplet 1]
http://www.epodreczniki.pl/preview/reader/c/349037/v/2/t/student‑canon/m/iXFpY5wO4Q
Polecenie 3
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest podanie dla każdej z figur skali, w jakiej została narysowana.
[Geogebra aplet 2]
http://www.epodreczniki.pl/preview/reader/c/349037/v/2/t/student‑canon/m/iXFpY5wO4Q
Polecenie 4
Uczniowie uzupełniają grafy podając odpowiednią skalę.
[Ilustracja 4]
Polecenie 5
Uczniowie obliczają jaką wysokość ma w rzeczywistości drzewo, które na zdjęciu wykonanym w skali 1:100 ma wysokość 6 cm. Wynik należy podać w metrach.
Polecenie dla chętnych:
Uczniowie obliczają ile metrów siatki potrzeba na ogrodzenie prostokątnej działki, która na planie w skali 1 : 2000, ma wymiary 8 cm i 7 cm 5 mm.
Muszą uwzględnić fakt, że brama wjazdowa ma w rzeczywistości szerokość 2 m 30 cm.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- skala opisuje ile razy rzeczywiste wymiary przedmiotu zostały powiększone lub pomniejszone,
- figura w rzeczywistych wymiarach jest przedstawiana w skali 1:1,
- jeżeli wszystkie wymiary figury powiększone zostały na przykład 2 razy, to mówimy, że figura przedstawiona jest w skali 2:1,
- jeżeli wszystkie wymiary figury zmniejszone zostały 2 razy, to mówimy, że figura przedstawiona jest w skali 1:2.