Scenariusz
Temat
Współczynnik kierunkowy funkcji liniowej
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Uczeń:
5) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Określanie współczynników funkcji f(x) = ax + b.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- określa współczynniki funkcji f(x) = ax + b.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Jigsaw.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przypomnienie wiadomości o funkcji liniowej
- podanie definicji funkcji i własności jej wykresu.
Realizacja lekcji
Uczniowie poszukują w dostępnych źródłach wiedzy informacji na temat współczynników a i b występujących we wzorze funkcji liniowej y = ax + b.
Prezentują uzyskane wiadomości i wspólnie zastanawiają się, jak współczynnik kierunkowy funkcji liniowej wpływa na położenie jej wykresu w układzie współrzędnych.
[Ilustracja 1]
Na podstawie rysunku, zapisują wzór na współczynnik kierunkowy funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez punkty A = (xIndeks dolny AA, yIndeks dolny AA) i B = (xIndeks dolny BB, yIndeks dolny BB):
- Liczba a nazywa się współczynnikiem kierunkowym funkcji liniowej f(x) = ax + b, liczba b to wyraz wolny.
- Współczynnik kierunkowy jest ilorazem różnicy dwóch wartości funkcji liniowej przez różnicę odpowiadających im argumentów.
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu obliczania współczynnika kierunkowego funkcji liniowej, przy wykorzystaniu sformułowanego wcześniej wzoru.
[Geogebra aplet]
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4 osobowe, które pracują metodą JIGSAW. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie
Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji liniowej. Oblicz współczynnik kierunkowy tej funkcji i podaj jej wzór.
[Ilustracja 2]
Polecenie
Do wykresu funkcji liniowej y = ax + b należy punkt P (1, 3). Oblicz a i b, wiedząc, że
a + b = 8.
Polecenie
Dane są punkty A (2, 1), B (3, 2), C (-1, 2). Przez które dwa punkty przechodzi prosta, będąca wykresem funkcji liniowej, której współczynnik kierunkowy jest ujemny?
Polecenie
Oblicz wartość współczynnika kierunkowego funkcji liniowej f, wiedząc, że punkt
A (-3, 1) należy do wykresu tej funkcji oraz f(x) = (2m + 1)x - 4.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Funkcja liniowa f opisana jest wzorem f(x) = (3 - m)x - 4. Wyznacz, dla jakich wartości m współczynnik kierunkowy tej funkcji jest liczbą ujemną.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Liczba a nazywa się współczynnikiem kierunkowym funkcji liniowej f(x) = ax + b, liczba b to wyraz wolny.
- Współczynnik kierunkowy jest ilorazem różnicy dwóch wartości funkcji liniowej przez różnicę odpowiadających im argumentów.