Scenariusz
Temat
Procent i promil
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
V. Obliczenia procentowe. Uczeń:
1) przedstawia część wielkości jako procent tej wielkości.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Zamiana procentów na liczby i liczb na procenty.
2. Interpretowanie procentów i promili jako ułamków danej wielkości.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zamienia procenty na liczby i liczby na procenty,
- interpretuje procenty i promile jako ułamki danej wielkości.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Stoliki zadaniowe.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają wiadomości dotyczące procentów. Podają przykłady zastosowania procentów i promili w codziennych sytuacjach.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow i porządkują przypomniane na początku lekcji informacje dotyczące procentów i promili.
[Slideshow]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
- Jeden procent (%) danej wielkości, to jedna setna tej wielkości.
- Dla uproszczenia często przyjmujemy, że procenty, to inaczej zapisane ułamki o mianowniku sto .
- Jeden promil (‰) danej wielkości, to jedna tysięczna tej wielkości.
- Dla uproszczenia często przyjmujemy, że promile, to inaczej zapisane ułamki o mianowniku tysiąc .
- 100% to całość,
50% to połowa,
25% to ćwierć,
75% to trzy czwarte,
10% to jedna dziesiąta,
20% to jedna piata,
150% to półtora.
Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela.
Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.
Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny z aktywności.
Stacja 1. Polecenie
Zamień procenty na ułamki dziesiętne i na ułamki zwykłe, korzystając ze sposobów przedstawionych we wzorze. Sformułuj „instrukcję” wykonania takiej zamiany.
Wzór:
[Ilustracja 1]
-
-
-
Stacja 2. Polecenie
Zamień ułamki na procenty, korzystając ze sposobów przedstawionych we wzorze. Sformułuj „instrukcję” wykonania takiej zamiany.
Wzór:
[Ilustracja 2]
-
-
-
Stacja 3. Polecenie
Zamień promile na ułamki dziesiętne i na ułamki zwykłe, korzystając ze sposobów przedstawionych we wzorze. Sformułuj „instrukcję” wykonania takiej zamiany.
Wzór:
[Ilustracja 3]
-
-
-
Stacja 4. Polecenie
Zamień procenty na promile, korzystając ze sposobów przedstawionych we wzorze. Sformułuj „instrukcję” wykonania takiej zamiany.
Wzór:
[Ilustracja 4]
-
-
-
Stacja 5. Polecenie
Wyraź poniższe informacje za pomocą ułamków:
- Kobiety stanowią ponad 50% ludności Polski.
- Tomek przez jeden dzień przeczytał 35% książki.
- Maciek uzyskał 85% punktów na sprawdzianie z matematyki.
Wnioski, jakie powinni zapisać uczniowie po wykonanych ćwiczeniach.
- Aby zamienić procent na ułamek, należy liczbę procentów podzielić przez 100, a w wyniku pominąć symbol %.
- Aby zamienić ułamek na procent, należy go pomnożyć przez 100 dopisując symbol %.
- Aby zamienić promil na ułamek, należy liczbę promili podzielić przez 1000, a w wyniku pominąć symbol ‰ .
- Aby zamienić ułamek na promil, należy go pomnożyć przez 1000 dopisując symbol ‰.
- Aby zamienić procent na promil, należy liczbę procentów pomnożyć przez 10, a w wyniku zamienić symbol % na symbol ‰.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Na rysunku zamalowano niektóre z jednakowych części, na które prostokąt został podzielony. Ile części należy jeszcze zamalować, aby pozostały biały obszar stanowił 30% prostokąta.
[Ilustracja 5]
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Jeden procent (%) danej wielkości, to jedna setna tej wielkości.
- Dla uproszczenia często przyjmujemy, że procenty, to inaczej zapisane ułamki o mianowniku sto .
- Jeden promil (‰) danej wielkości, to jedna tysięczna tej wielkości.
- Dla uproszczenia często przyjmujemy, że promile, to inaczej zapisane ułamki o mianowniku tysiąc .
- Aby zamienić procent na ułamek, należy liczbę procentów podzielić przez 100, a w wyniku pominąć symbol %.
- Aby zamienić ułamek na procent, należy go pomnożyć przez 100 dopisując symbol %.
- Aby zamienić promil na ułamek, należy liczbę promili podzielić przez 1000, a w wyniku pominąć symbol ‰ .
- Aby zamienić ułamek na promil, należy go pomnożyć przez 1000 dopisując symbol ‰.
- Aby zamienić procent na promil, należy liczbę procentów pomnożyć przez 10, a w wyniku zamienić symbol % na symbol ‰.