Temat

Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000….

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:

2) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci

(w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora

(w przykładach trudnych).

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000….

2. Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000….

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

1. Mnoży ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000 ...

2. Dzieli ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000 ...

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. Konkurs zadaniowy.

Formy pracy

1. Praca grupowa.

2. Praca indywidualna.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Polecenie

Uczniowie pracują w parach.

Korzystając z kalkulatorów przyniesionych na lekcję, zapisują wyniki mnożenia i dzielenia liczb 1234,5678 oraz 56789 przez 10, 100 i 1000.

Porównują położenie przecinka w liczbie i jej wyniku w każdym przypadku.

Realizacja lekcji

Polecenie

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają SLIDESHOW i obserwują zmianę położenia przecinka w wyniku mnożenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

[SLIDESHOW 1]

Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000…

Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000… wystarczy w liczbie, którą mnożymy przesunąć przecinek w prawą stronę o tyle miejsc, ile jest zer w liczbie, przez którą mnożymy.

Mnożąc ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000, … , musimy czasami ułamki dziesiętne rozszerzyć i dopisać na końcu zera.

W niektórych przykładach, po przesunięciu przecinka, zera zapisane z lewej strony liczby, którą mnożymy trzeba pominąć.

Polecenie

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają SLIDESHOW i obserwują położenie przecinka podczas dzielenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

[SLIDESHOW 2]

Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000…

Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:

Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000… wystarczy w dzielnej przesunąć przecinek w lewą stronę o tyle miejsc, ile jest zer w liczbie, przez którą dzielimy.

Dzieląc ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000, … , musimy w niektórych przypadkach dopisać zera z lewej strony dzielnej lub opuścić niepotrzebne zera z jej prawej strony.

Konkurs zadaniowy

Uczniowie wykonują działania, stosując poznane reguły.

Pokonują kolejne poziomy konkursu, do kolejnego mogą przejść po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników.

Troje uczniów z najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.

Poziom A oblicz.

Poziom B oblicz.

Poziom C oblicz.

Poziom D oblicz.

a) 3.27 · 10
b) 0.205 · 100
c) 23.124 · 1000
d) 57.968 · 10

a) 0.3 · 100
b) 4.68 · 1000
c) 1.6 · 100
d) 12.3 · 1000

a) 321.54 : 100
b) 6985 : 1000
c) 8526.6 : 1000
d) 6.528.7 : 100

a) 4.5 : 10
b) 68 : 1000
c) 5.68 : 1000
d) 0.04 : 100

Polecenie

Uczniowie odpowiadają na pytania, korzystając z informacji przedstawionych w tabelkach.

Nazwa towaru

Cena za 1 kg

Nazwa towaru

Cena

mięso wołowe

32.50 zł

chleb 1 szt.

2.35 zł

szynka wieprzowa

12.40zł

bułka 1 szt.

0.35 zł

parówki

13.99 zł

masło 1 szt.

7.65 zł

twaróg

9.85 zł

mleko 1l

2.19 zł

a) Ile trzeba zapłacić za 10 kg twarogu?

b) Ile trzeba zapłacić za 10 l mleka?

c) Ile trzeba zapłacić za 100 bułek?

d) Ile kosztuje 10 dag szynki?

e) Ile kosztuje 1 dag masła?

f) Do stołówki szkolnej zakupiono 10 kostek masła, 100 bułek i 10 chlebów. Ile zapłacono za zakupy?

g) W sklepie sprzedano: 100 kg mięsa wołowego, 100 kg szynki, 100 kg parówek i 10 kg twarogu. Ile wynosi wartość sprzedanego towaru?

Zadanie dla chętnych

Kasia kupiła 10 dag cukierków po 28,50 zł za 1 kg.

Oblicz ile zapłaciła dziewczynka.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000… wystarczy w liczbie, którą mnożymy przesunąć przecinek w prawą stronę o tyle miejsc, ile jest zer w liczbie, przez którą mnożymy.

Mnożąc ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000, … , musimy czasami dopisać na końcu zera lub pominąć zera zapisane z lewej strony liczby, którą mnożymy.

Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000… wystarczy w dzielnej  przesunąć przecinek w lewą stronę o tyle miejsc, ile jest zer w liczbie, przez którą dzielimy.

Dzieląc ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000, … , musimy w niektórych przypadkach dopisać zera z lewej strony dzielnej lub opuścić niepotrzebne zera z jej prawej strony.