Scenariusz
Temat
Poczta elektroniczna
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasy IV‑VI
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Uczeń:
2) wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć internet):
a) do wyszukiwania potrzebnych informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami,
b) jako medium komunikacyjne.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Korzystanie z poczty elektronicznej.
Cele szczegółowe
1. Opisywanie elementów adresu mailowego.
2. Netykieta poczty elektronicznej.
3. Wysyłanie i odbieranie maili.
Efekty uczenia
Uczeń:
- opisuje elementy adresu mailowego,
- identyfikuje netykietę poczty elektronicznej,
- wysyła i odbiera maile.
Metody kształcenia
1. Odwrócona klasa.
2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.
Formy pracy
1. Praca z całą klasą.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie jako pracę domową otrzymali zapoznanie się z informacjami na temat poczty elektronicznej.
Na początku lekcji uczniowie odpowiadają na pytania:
Co to jest poczta elektroniczna?
Na czym polega ta usługa?
Co to jest mail?
Co trzeba mieć, aby wysłać maila?
Do kogo można wysłać elektroniczny list?
Poczta elektroniczna to jedna z najstarszych i najpopularniejszych usług internetowych. Polega ona na przesyłaniu informacji tekstowych i załączników do osób posiadających swój adres mailowy. Pierwszą wiadomość pomiędzy komputerami wymieniono już w roku 1971. Dziś codziennie wysyłane są miliardy maili.
Realizacja lekcji
Aby wysłać lub odebrać email, musisz posiadać własne konto poczty elektronicznej. Istnieje wiele firm świadczących usługi prowadzenia takiego konta, zarówno bezpłatnego, jak i płatnego. Firma taka musi posiadać serwer pocztowy, wykorzystujący specjalne oprogramowanie umożliwiające tworzenie i zarządzanie skrzynkami pocztowymi. Skrzynka pocztowa to w takim razie cześć takiego serwera służąca do obsługi poczty elektronicznej dla jednego użytkownika. Do każdej skrzynki pocztowej przyporządkowany jest minimum jeden unikalny adres e‑mail.
[Ilustracja 1]
Adres email składa się z dwóch części rozdzielonych znakiem @: identyfikatora użytkownika i adresu serwera pocztowego, i ma postać:
identyfikator@adres_serwera
Identyfikator to unikalna nazwa użytkownika na danym serwerze, np. adres „john.green@example.com” odpowiada kontu użytkownika „john.green” założonemu na serwerze “example.com”.
Pamiętaj, że adres internetowy jest Twoją wizytówką. Zakładając konto, wybierz identyfikator nieośmieszający i łatwy do zapamiętania. W popularnych serwisach może to być trudne, gdyż wszystkie identyfikatory w obrębie jednego serwera pocztowego muszą być unikalne. Często zdarza się więc, że identyfikator, który chcesz wybrać, jest już zajęty. Wówczas możesz na przykład dopisać do niego dowolną liczbę. Nazwa nie może zawierać polskich liter (ą, ś, ć, ł ó ź, ż ń) i spacji. O tym, jakie znaki poza literami są dostępne, decyduje administrator serwera pocztowego; mogą to być na przykład: cyfry, kropka, znak podkreślenia.
Jeśli skorzystasz z kont bezpłatnych, musisz mieć świadomość, że zgadzasz się, że do Twojej skrzynki pocztowej będzie trafiać korespondencja reklamowa. W niektórych przypadkach operator serwera może dołączać reklamę nawet do każdego maila, którego wyślesz. Dlatego unikaj takich operatorów. Jeśli zapłacisz za swoją skrzynkę, oprócz braku reklam otrzymasz preferencje w doborze identyfikatora oraz lepsze techniczne parametry konta, np. większą pojemność, ochronę antyspamową (przed niechcianą pocztą), ochroną antywirusową.
[Grafika interaktywna]
Netykieta jest to zbiór zasad określających zachowanie w społeczności internetowej.
Zasady pisania e‑maili:
- każdy list powinien mieć temat (możliwie zwięzły), w którym informujemy odbiorcę o zawartości listu,
- treść e‑maila piszemy krótko i rzeczowo w stosownej formie,
- pamiętajmy o podstawowych zasadach redagowania tekstu,
- w treści stosujemy zwroty grzecznościowe,
- list podpisujemy swoim imieniem, nazwiskiem, przezwiskiem – tak aby odbiorca mógł nas rozpoznać,
- nie piszemy treści całego listu wielkimi literami (są one synonimem krzyku w internecie, a nikt nie lubi, jak ktoś na niego krzyczy),
- list przed wysłaniem powinno się przeczytać co najmniej raz,
- dokładnie sprawdzamy list pod kątem błędów ortograficznych i gramatycznych,
- nie powinno się wysyłać niechcianych listów, czyli spamu, lub tak zwanych „łańcuszków szczęścia”.
Polecenie 1
(Uczniowie pracują w parach)
Korzystając z serwera pocztowego w szkole, wyślij maila do kolegi. Napisz w nim, co będziesz robił dzisiaj po południu. Zredaguj go według podanych zasad. Odbierz wiadomość od kolegi.
Podsumowanie lekcji
Zapamiętaj kilka bardzo ważnych zasad korzystania z poczty elektronicznej lub innych programów do komunikacji w internecie:
1. Nie ufaj osobie, z którą kontaktujesz się tylko przez internet.
2. Nie spotykaj się z osobami, które znasz tylko z internetu.
3. Nie wszystkie informacje przekazywane przez nieznajomych muszą być prawdziwe. Zdarza się, że niektóre osoby, z którymi kontaktujesz się w sieci, mówią, że mają kilkanaście lat, a faktycznie mogą być w wieku twoich rodziców czy też dziadków.
4. Nie podawaj w internecie swojego imienia i nazwiska oraz numeru telefonu.
5. Nie informuj, do której szkoły chodzisz, ile masz lat i gdzie mieszkasz.
6. Zawsze poinformuj rodziców lub nauczyciela o próbach nawiązania z tobą kontaktu przez nieznane ci osoby!
Polecenie (praca domowa)
Korzystając z dowolnego programu graficznego, przygotuj plakat ilustrujący zasady bezpieczeństwa komunikacji w internecie.