Scenariusz
Temat
Dziedzina i zbiór wartości funkcji
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Określanie dziedziny i zbioru wartości funkcji.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- określa dziedzinę i zbiór wartości funkcji.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Odwrócona klasa.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie w domu przypominają sobie definicję funkcji oraz poszukują w dostępnych źródłach wiedzy nazw zbiorów i , występujących w definicji funkcji.
Realizacja lekcji
Praca metodą odwróconej klasy.
Wybrany przez nauczyciela uczeń prezentuje wiadomości uzyskane na temat zbiorów oraz .
Uczniowie w grupach porównują jego wypowiedź, z zebranymi przez siebie informacjami. Wspólnie formułują notatkę do zapamiętania.
Ważne:
Dana jest funkcja .
Zbiór nazywamy dziedziną funkcji, a jego elementy argumentami funkcji.
Zbiór nazywamy przeciwdziedziną funkcji. Każdy element tego zbioru, który został przyporządkowany co najmniej jednemu argumentowi ze zbioru nazywamy wartością funkcji dla argumentu , co zapisujemy symbolicznie .
Zbiór złożony ze wszystkich elementów, które są wartościami funkcji f dla wszystkich argumentów dziedziny, nazywamy zbiorem wartości funkcji .
Uczniowie wyznaczają dziedzinę i zbiór wartości danej funkcji.
Polecenie 1
Wyznacz dziedzinę i zbiór wartości funkcji opisanej grafem.
[Ilustracja 1]
Przykład rozwiązania:
Oznaczmy przez - zbiór imion uczniów oraz przez - zbiór liczb liter występujących w danym imieniu.
Dziedziną funkcji jest zbiór = {Janek, Ala, Anetka, Krysia, Adam}. Jest to zbiór 5‑elementowy.
Zbiorem wartości funkcji jest zbiór = {3, 4, 5, 6}. Jest to zbiór 4 - elementowy.
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności w zadaniach.
Polecenie 2
Określ dziedzinę i zbiór wartości funkcji przedstawionej za pomocą grafu.
[Ilustracja 2]
Polecenie 3
Ustal, czy następujące przyporządkowanie określa funkcję. Jeśli tak, to podaj jej dziedzinę i zbiór wartości.
a) Każdemu uczniowi przyporządkowujemy jego imię.
b) Każdej liczbie naturalnej przyporządkowujemy liczbę do niej przeciwną.
c) Każdemu trójkątowi przyporządkowujemy sumę miar jego kątów wewnętrznych.
Polecenie 4
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest określenie dziedziny i zbioru wartości funkcji, która każdemu polu kwadratu przyporządkowuje długość jego boku.
Polecenie 5
Określ zbiory i tak, aby przyporządkowanie przedstawiało funkcję.
Wykorzystaj poniższe dane.
a) zbiór liczb wyrażających pole prostokąta, zbiór prostokątów,
b) zbiór uczniów w klasie, zbiór kolorów oczu uczniów w klasie,
c) zbiór numerów PESEL, zbiór osób,
d) zbiór imion dziewcząt w klasie, zbiór liczb liter występujących w danym imieniu.
Polecenie 6
Dane są zbiory A = {2, 4, 6, 8} i B = {1, 3, 5}. Narysuj graf przedstawiający funkcję, taką, że:
a) zbiór A jest jej dziedziną, a zbiór B jest zbiorem wartości,
b) zbiór B jest jej dziedziną, a zbiór A jest zbiorem wartości.
Czy w obydwu przypadkach było to możliwe?
Polecenie dla chętnych:
Odczytaj dziedzinę i zbiór wartości funkcji przedstawionej za pomocą grafu.
[Ilustracja 3]
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Dana jest funkcja .
Zbiór nazywamy dziedziną funkcji, a jego elementy argumentami funkcji.
Zbiór nazywamy przeciwdziedziną funkcji. Każdy element tego zbioru, który został przyporządkowany co najmniej jednemu argumentowi ze zbioru nazywamy wartością funkcji dla argumentu , co zapisujemy symbolicznie .
Zbiór złożony ze wszystkich elementów, które są wartościami funkcji dla wszystkich argumentów dziedziny, nazywamy zbiorem wartości funkcji .