Scenariusz
Temat
Dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
2) dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe sposobem pisemnym i za pomocą kalkulatora.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
2. Zastosowanie pisemnego dodawania liczb naturalnych do rozwiązywania zadań z treścią.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- dodaje liczby naturalne sposobem pisemnym,
- wykorzystuje pisemne dodawanie liczb naturalnych do rozwiązywania zadań z treścią.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Gra dydaktyczna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają różne metody dodawania pamięciowego liczb naturalnych.
Z pomocą kalkulatorów wykonują dodawanie:
a) 155 + 234
b) 135 + 288
Dyskusja:
- Czy zawsze ma się przy sobie kalkulator?
- Czy takie działania można łatwo wykonać w pamięci?
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają metodę dodawania dużych liczb bez pomocy kalkulatora.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow i obserwują, w jaki sposób dodajemy pisemnie liczby naturalne.
[Slideshow]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
Wnioski:
- Dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym rozpoczynamy od zapisania tych liczb jedna pod drugą tak, aby jedności były pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd. Liczby podkreślamy.
- Dodajemy jedności, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie jedności. Następnie dodajemy dziesiątki, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie dziesiątek itd.
- Jeśli podczas dodawania w danym rzędzie przekroczymy próg dziesiątkowy, to dopisujemy pierwszą cyfrę do wyższego rzędu.
Uczniowie pracują w parach. Po wykonaniu zadania, zamieniają się zeszytami i za pomocą kalkulatorów sprawdzają poprawność wykonanych działań.
Polecenie
Wykonaj pisemnie działania:
a) 254 + 645
b) 6325 + 1564
c) 2645 + 9654
d) 3698 + 4587
Polecenie
Rozwiąż zadania, wykonując pisemne dodawania. Podaj odpowiedzi:
a) W konkursie matematycznym wzięło udział 36 uczniów z klas IV, 47 z klas V, 50 z klas VI i 46 uczniów z klas VII. Ilu uczniów z tej szkoły startowało w tym konkursie?
b) Tomek ma 125 naklejek, a Marcel o 30 więcej. Ile naklejek mają razem?
c) Magda miała 365 zł. Od dziadka dostała 350 zł, a od cioci 300 zł. Czy wystarczy jej oszczędności na rower, który kosztuje 1000 zł?
Gra dydaktyczna.
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy.
Rozkłada na środku ławki karty. Na każdej z nich zapisana jest nazwa i cena pewnego towaru.
Uczniowie kolejno „kupują” produkty, tak, aby kwota wydana na zakupy była możliwie najwyższa, ale nie przekroczyła 1000 zł.
Grę wygrywa uczeń, który zrobi najdroższe zakupy.
Przekroczenie kwoty 1000 zł eliminuje ucznia z gry.
Karty z cenami.
[Tabela 1]
Polecenie dla chętnych
W kwadracie magicznym suma liczb zapisanych wzdłuż każdej przekątnej, każdej kolumny i każdego wiersza jest taka sama. Liczby nie mogą się powtarzać. Uzupełnij rysunek tak, aby przedstawiał kwadrat magiczny.
[Tabela 2]
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym rozpoczynamy od zapisania tych liczb jedna pod drugą tak, aby jedności były pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd. Liczby podkreślamy.
- Dodajemy jedności, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie jedności. Następnie dodajemy dziesiątki, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie dziesiątek itd.
- Jeśli podczas dodawania w danym rzędzie przekroczymy próg dziesiątkowy, to dopisujemy pierwszą cyfrę do wyższego rzędu.