Task Students work individually, using computers. They open the Slideshow and observe how we perform long addition of natural numberslong addition of natural numberslong addition of natural numbers.
[Slideshow]
After having completed the exercise, they present results of their observations.
Task Do the exercises by performing long additionadditionaddition. Give the answers:
a) 36 students from IV class, 47 from V class and 46 from VII class took part in the mathematical contest. How many students from this school were taking part in this contest?
b) Tomek has 125 stickers and Marcel has 30 stickers more. How many stickers do they have together?
c) Magda had 365 zł. Her granddad gave her 350 zł and her aunt 300 zł. Does she have enough savings to buy a bike that costs 1000 zł?
Educational game.
The teacher divides students into four persons groups.
The teacher puts enveloped on the desk. There is a name and a price of some products on each one of them.
Students ‘buy’ the products so that the amount spent on shopping is as high as possible, but does not exceed 1000 zł.
The student who does the most expensive shopping wins. Exceeding 1000 zł eliminates the student from the game.
Price cards.
[Table 1]
An extra task In the magical squaremagical squaremagical square the sum of numberssum of numberssum of numbers written along each diagonal, each column and each row is the same. The numbers cannot be repeated. Fill in the picture so that is shows a magical squaremagical squaremagical square.
- Dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym rozpoczynamy od zapisania tych liczb jedna pod drugą tak, aby jedności były pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd. Liczby podkreślamy.
- Dodajemy jedności, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie jedności. Następnie dodajemy dziesiątki, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie dziesiątek itd.
- Jeśli podczas dodawania w danym rzędzie przekroczymy próg dziesiątkowy, to dopisujemy pierwszą cyfrę do wyższego rzędu.
2) dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe sposobem pisemnym i za pomocą kalkulatora.
m9f4f22fc2193f564_1528449068082_0
45 minut
m9f4f22fc2193f564_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m9f4f22fc2193f564_1528449552113_0
1. Dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
2. Zastosowanie pisemnego dodawania liczb naturalnych do rozwiązywania zadań z treścią.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m9f4f22fc2193f564_1528450430307_0
Uczeń:
- dodaje liczby naturalne sposobem pisemnym,
- wykorzystuje pisemne dodawanie liczb naturalnych do rozwiązywania zadań z treścią.
m9f4f22fc2193f564_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Gra dydaktyczna.
m9f4f22fc2193f564_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m9f4f22fc2193f564_1528450135461_0
ETAPY LEKCJI
m9f4f22fc2193f564_1528450127855_0
Uczniowie przypominają różne metody dodawania pamięciowego liczb naturalnych.
Z pomocą kalkulatorów wykonują dodawanie:
a) 155 + 234
b) 135 + 288
Dyskusja:
- Czy zawsze ma się przy sobie kalkulator?
- Czy takie działania można łatwo wykonać w pamięci?
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają metodę dodawania dużych liczb bez pomocy kalkulatora.
m9f4f22fc2193f564_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow i obserwują, w jaki sposób dodajemy pisemnie liczby naturalne.
[Slideshow]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
Wnioski:
- Dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym rozpoczynamy od zapisania tych liczb jedna pod drugą tak, aby jedności były pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd. Liczby podkreślamy.
- Dodajemy jedności, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie jedności. Następnie dodajemy dziesiątki, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie dziesiątek itd.
- Jeśli podczas dodawania w danym rzędzie przekroczymy próg dziesiątkowy, to dopisujemy pierwszą cyfrę do wyższego rzędu.
Uczniowie pracują w parach. Po wykonaniu zadania, zamieniają się zeszytami i za pomocą kalkulatorów sprawdzają poprawność wykonanych działań.
a) W konkursie matematycznym wzięło udział 36 uczniów z klas IV, 47 z klas V, 50 z klas VI i 46 uczniów z klas VII. Ilu uczniów z tej szkoły startowało w tym konkursie?
b) Tomek ma 125 naklejek, a Marcel o 30 więcej. Ile naklejek mają razem?
c) Magda miała 365 zł. Od dziadka dostała 350 zł, a od cioci 300 zł. Czy wystarczy jej oszczędności na rower, który kosztuje 1000 zł?
Gra dydaktyczna.
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy.
Rozkłada na środku ławki karty. Na każdej z nich zapisana jest nazwa i cena pewnego towaru.
Uczniowie kolejno „kupują” produkty, tak, aby kwota wydana na zakupy była możliwie najwyższa, ale nie przekroczyła 1000 zł.
Grę wygrywa uczeń, który zrobi najdroższe zakupy.
Przekroczenie kwoty 1000 zł eliminuje ucznia z gry.
Karty z cenami.
[Tabela 1]
Polecenie dla chętnych W kwadracie magicznym suma liczb zapisanych wzdłuż każdej przekątnej, każdej kolumny i każdego wiersza jest taka sama. Liczby nie mogą się powtarzać.
Uzupełnij rysunek tak, aby przedstawiał kwadrat magiczny.
[Tabela 2]
m9f4f22fc2193f564_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym rozpoczynamy od zapisania tych liczb jedna pod drugą tak, aby jedności były pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd. Liczby podkreślamy.
- Dodajemy jedności, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie jedności. Następnie dodajemy dziesiątki, a wynik zapisujemy pod kreską w rzędzie dziesiątek itd.
- Jeśli podczas dodawania w danym rzędzie przekroczymy próg dziesiątkowy, to dopisujemy pierwszą cyfrę do wyższego rzędu.
long addition of natural numbers1
long addition of natural numbers
dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym
Rf0PJX74rEo2k1
wymowa w języku angielskim: long addition of natural numbers
wymowa w języku angielskim: long addition of natural numbers