Scenariusz
Temat
Rozwiązywanie zadań problemowych z działów o pracy, mocy i energii
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
III. Energia. Uczeń:
3) posługuje się pojęciem energii kinetycznej, potencjalnej grawitacji i potencjalnej sprężystości; opisuje wykonaną pracę jako zmianę energii;
4) wyznacza zmianę energii potencjalnej grawitacji oraz energii kinetycznej;
5) wykorzystuje zasadę zachowania energii do opisu zjawisk oraz zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Powtórzenie wiadomości z działu praca, moc, energia.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Posługiwanie się pojęciem pracy, mocy, energii.
2. Opisywanie przemian energetycznych.
3. Stosowanie zasady zachowania energii mechanicznej.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- posługuje się pojęciem pracy, mocy i energii,
- stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej podczas rozwiązywania zadań.
Metody kształcenia
1. Odwrócona klasa.
2. Stopniowanie trudności.
Formy pracy
1. Samodzielna praca nad rozwiązywaniem zadań.
2. Pogadanka.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Zadania wprowadzające.
Proszę wykonać polecenia.
1. Zdzisław przesunął o 3 m paczkę leżącą na podłodze, wykonując pracę 0,6 kJ. Oblicz wartość siły, którą działał (załóż, że miała ona kierunek poziomy i stałą wartość).
2. Silnik SIndeks dolny 11 wykonał pracę 120 J w czasie 20 s, a silnik SIndeks dolny 22 pracę 1,8 kJ w czasie 5 minut. Który z nich dysponuje większą mocą?
3. Oblicz moc radioodbiornika, który w czasie 3 godzin zużywa 0,6 kWh energii (1 kWh = 1000 W ∙ 3600 s = 3600000 J).
Odpowiedź:
1. 200 N.
2. Ich moce są jednakowe.
3. 200 W.
Realizacja lekcji
[Ilustracja interaktywna]
Proszę rozwiązać test powtórzeniowy.
Polecenie 1
Jakim wzorem określamy pracę:
a)
b)
c)
d)
Polecenie 2
Jakim wzorem określamy moc:
a)
b)
c)
d)
Polecenie 3
Jednostką pracy jest:
a) volt
b) dżul
c) niuton
d) wat
Polecenie 4
Jednostką mocy jest:
a) dżul
b) niuton
c) wat
d) amper
Polecenie 5
Kiedy ciało zdolne jest do wykonania pracy?
a) Kiedy ma prędkość.
b) Kiedy nadamy mu przyspieszenie.
c) Kiedy podmuchamy na nie suszarką.
d) Kiedy posiada energię.
Polecenie 6
Jakie wielkości charakteryzują energię potencjalną?
a) Prędkość, czas, droga.
b) Masa, wysokość.
c) Wysokość, masa, przyspieszenie grawitacyjne.
d) Siła, droga, tarcie.
Polecenie 7
Jakie wielkości charakteryzują energię kinetyczną?
a) Przyspieszenie, masa.
b) Prędkość, wysokość.
c) Masa, prędkość.
d) Siła, wysokość.
Polecenie 8
Jeżeli prędkość ciała zwiększymy 2 razy, to jego energia kinetyczna:
a) Zwiększy się 5 razy.
b) Pozostanie bez zmian.
c) Zmniejszy się 4 razy.
d) Zwiększy się 4 razy.
Polecenie 9
Jeżeli słoik z konfiturą o masie 1 kg podniesiesz na półkę na wysokość 1 m, to słoik ten będzie miał energię potencjalną równą:
a) 1 J.
b) 10 J.
c) 100 J.
d) 1000 J.
Polecenie 10
Kiedy w sensie fizyki nie wykonujemy pracy?
a) Wtedy gdy przesuwamy ciało siłą na odległość.
b) Wtedy gdy podnosimy ciało na pewną wysokość.
c) Wtedy gdy niesiemy zakupy.
d) Wtedy gdy kopiemy dół i wyrzucamy z niego ziemię.
Odpowiedzi do testu.
1 - c, 2 - b, 3 - b, 4 - c, 5 - d, 6 - c, 7 - c, 8 - d, 9 - b, 10 - c.
Proszę wykonać następujące polecenia.
Polecenie
Jaką energię kinetyczną ma ciało o masie 2 kg, które porusza się z prędkością 5 ?
Odpowiedź: 25 J.
Polecenie
Jaką masę ma ciało, które podniesione na wysokość 5 m posiada energię potencjalną o wartości 100 J?
Odpowiedź: 2 kg.
Polecenie
Jaką pracę wykona Staś przesuwając stół siłą 60 N na odległość 5 m?
Odpowiedź: 300 J.
Polecenie 4
Z jaką mocą pracował robotnik, który swoją pracę o wartości 3600 J wykonał w czasie 10 minut?
Odpowiedź: 6 W.
Polecenie 5
Jaką pracę wykona silnik o mocy 1,2 kW, jeżeli pracował przez 120 s?
Odpowiedź: 144 kJ.
Podsumowanie lekcji
Rozwiązanie powyższych poleceń spowoduje bardzo dobre utrwalanie wiadomości z zakresu pracy, mocy i energii.