Scenariusz
Temat
Porównywanie ułamków dziesiętnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
12) porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne);
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Porównywanie ułamków dziesiętnych.
2. Porządkowanie ułamków dziesiętnych rosnąco i malejąco.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- porównuje ułamki dziesiętne,
- porządkuje ułamki dziesiętne rosnąco i malejąco.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Gra edukacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Każdy uczeń przygotowuje na lekcję talię złożoną z 15 kart wyciętych ze sztywnego papieru. Wierzch każdej karty oznacza wybranym symbolem lub kolorem w taki sposób, aby odróżnić swoją talię kart od talii kart innego ucznia.
Na każdej karcie z talii uczeń zapisuje jedną z podanych liczb:
0.7 0.007 7.5 7.05 7.43 7.34 74.3 7.05 7.430 11.4 5.06 5.91 0 .12 0.45 lub 0.102.
Nauczyciel przygotowuje, dla każdej z grup, zestaw trzech sztywnych kartoników zawierających jedną z liter: A, B lub C.
Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące porównywania liczb naturalnych i ułamków zwykłych oraz zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne, uczestnicząc w grze edukacyjnej.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą porównywać ułamki dziesiętne.
Polecenie 1
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego porównywania ułamków dziesiętnych.
[Slideshow 1]
Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie porównują ułamki dziesiętne. Następnie porównują w parach uzyskane rezultaty.
Polecenie 2
Porównaj podane ułamki, wstawiając odpowiednio znak >, < lub =.
a) 6.78 ___ 13.1
b) 25.8 ___ 25.3
c) 50.3 ___ 50.300
d) 61.09 ___ 61.009
e) 3.16 ___ 3.4
f) 5.91 ___ 5.63
g) 71.103 ___ 71.101
h) 8.61 ___ 8.6.
Polecenie 3
Uporządkuj ułamki 7,08 3,9 7,121 3,91 7,025 rosnąco.
Polecenie 4
W biegu na 200 m trzej najlepsi zawodnicy uzyskali czasy: 26,3 s, 26,11 s, 26,24 s. Który z nich wygrał ten bieg?
Uczniowie grają w karcianą wojnę, pracując w parach. Wykorzystują talie kart przygotowane na lekcję.
Wygrywa ten gracz, który pierwszy odbierze wszystkie karty przeciwnikowi.
Polecenie dla chętnych:
Zapisz w porządku malejącym podane liczby:
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Porównując ułamki dziesiętne, najpierw porównujemy części całkowite ułamków.
- Gdy części całkowite są równe, decydują cyfry po przecinku. Porównujemy kolejno części dziesiąte, części setne, części tysięczne, itd.