Temat

Porównywanie ułamków dziesiętnych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:

12) porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne);

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Porównywanie ułamków dziesiętnych.

2. Porządkowanie ułamków dziesiętnych rosnąco i malejąco.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- porównuje ułamki dziesiętne,

- porządkuje ułamki dziesiętne rosnąco i malejąco.

Metody kształcenia

1. Burza mózgów.

2. Gra edukacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w parach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Każdy uczeń przygotowuje na lekcję talię złożoną z 15 kart wyciętych ze sztywnego papieru. Wierzch każdej karty oznacza wybranym symbolem lub kolorem w taki sposób, aby odróżnić swoją talię kart od talii kart innego ucznia.

Na każdej karcie z talii uczeń zapisuje jedną z podanych liczb:

0.7  0.007  7.5  7.05  7.43  7.34  74.3  7.05  7.430  11.4  5.06  5.91 0 .12  0.45 lub 0.102.

Nauczyciel przygotowuje, dla każdej z grup, zestaw trzech sztywnych kartoników zawierających jedną z liter: A, B lub C.

Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące porównywania liczb naturalnych i ułamków zwykłych oraz zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne, uczestnicząc w grze edukacyjnej.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą porównywać ułamki dziesiętne.

Polecenie 1

Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego porównywania ułamków dziesiętnych.

[Slideshow 1]

Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie porównują ułamki dziesiętne. Następnie porównują w parach uzyskane rezultaty.

Polecenie 2

Porównaj podane ułamki, wstawiając odpowiednio znak >, < lub =.

a) 6.78 ___ 13.1

b) 25.8 ___ 25.3

c) 50.3 ___ 50.300

d) 61.09 ___ 61.009

e) 3.16 ___ 3.4

f) 5.91 ___ 5.63

g) 71.103 ___ 71.101

h) 8.61 ___ 8.6.

Polecenie 3

Uporządkuj ułamki 7,08 3,9 7,121 3,91 7,025 rosnąco.

Polecenie 4

W biegu na 200 m trzej najlepsi zawodnicy uzyskali czasy: 26,3 s, 26,11 s, 26,24 s. Który z nich wygrał ten bieg?

Uczniowie grają w karcianą wojnę, pracując w parach. Wykorzystują talie kart przygotowane na lekcję.

Wygrywa ten gracz, który pierwszy odbierze wszystkie karty przeciwnikowi.

Polecenie dla chętnych:

Zapisz w porządku malejącym podane liczby:

112100;1,2;112;134;1,012;1,02;1,51.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.

- Porównując ułamki dziesiętne, najpierw porównujemy części całkowite ułamków.

- Gdy części całkowite są równe, decydują cyfry po przecinku. Porównujemy kolejno części dziesiąte, części setne, części tysięczne, itd.