Every student prepares a deck of 15 cards cut out of a cardboard. He marks the top of each card with a symbol or a colour to differ his cards from other students’ cards.
The student writes one of the following numbers on each card:
The teacher prepares a set of three cards including one of the following letters: A, B or C.
The students play learning game and revise the method of comparing the natural numbers and the common fractions. They also convert the common fractions in the decimal ones.
The teacher introduces the topic of the lesson: comparison of the decimal fractionscomparison of the decimal fractionscomparison of the decimal fractions.
Task 1
The students work individually using their computers. They are going to analyse the slideshow concerning the comparison of the decimal fractionscomparison of the decimal fractionscomparison of the decimal fractions.
[Slideshow 1]
The students use the information they have gained to compare the decimal fractions. Next, in pairs, they compare their results.
Task 2
Compare the fractions by filling the gap with the appropriate sign of >, < or =.
During a 200 metre run the best contestants got the following results : 26.3 s, 26.11 s, 26.24. Who has won the race?
The students, in pairs play the card game called The Battle. They use the decks of cards they have prepared for the lesson. The winner is the person who first takes away all the opponent’s card.
An extra task:
Put the following numbers in the descendingdescendingdescending order:
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m5bdcf5b2c7d3136d_1528449552113_0
1. Porównywanie ułamków dziesiętnych.
2. Porządkowanie ułamków dziesiętnych rosnąco i malejąco.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m5bdcf5b2c7d3136d_1528450430307_0
Uczeń:
- porównuje ułamki dziesiętne,
- porządkuje ułamki dziesiętne rosnąco i malejąco.
m5bdcf5b2c7d3136d_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Gra edukacyjna.
m5bdcf5b2c7d3136d_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
m5bdcf5b2c7d3136d_1528450135461_0
m5bdcf5b2c7d3136d_1528450127855_0
Każdy uczeń przygotowuje na lekcję talię złożoną z 15 kart wyciętych ze sztywnego papieru. Wierzch każdej karty oznacza wybranym symbolem lub kolorem w taki sposób, aby odróżnić swoją talię kart od talii kart innego ucznia.
Na każdej karcie z talii uczeń zapisuje jedną z podanych liczb:
Nauczyciel przygotowuje, dla każdej z grup, zestaw trzech sztywnych kartoników zawierających jedną z liter: A, B lub C.
Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące porównywania liczb naturalnych i ułamków zwykłych oraz zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne, uczestnicząc w grze edukacyjnej.
m5bdcf5b2c7d3136d_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą porównywać ułamki dziesiętne.
Polecenie 1
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego porównywania ułamków dziesiętnych.
[Slideshow 1]
Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie porównują ułamki dziesiętne. Następnie porównują w parach uzyskane rezultaty.
Polecenie 2
Porównaj podane ułamki, wstawiając odpowiednio znak >, < lub =.