Schematy
Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych — Technik budownictwa kolejowego
Schemat infrastruktury kolejowej
GRAFIKA INTERAKTYWNA
Spis treści
Plan Schematyczny posterunek odgałęźny Łódź AndrzejówPlan Schematyczny posterunek odgałęźny Łódź Andrzejów
Plan Schematyczny stacja GałkówekPlan Schematyczny stacja Gałkówek
Plan Schematyczny stacja KoluszkiPlan Schematyczny stacja Koluszki
Plany schematycznePlany schematyczne
ZałącznikiZałączniki
Plan Schematyczny posterunek odgałęźny Łódź Andrzejów
Galeria przedstawia plan schematyczny posterunku odgałęźnego Łódź Andrzejów. Pokazane są w niej pełny plan schematyczny, tabele z objaśnieniami skrótów i obiektów narysowanych na planie schematycznym i informacjami o torach i urządzeniach srk oraz dwie połowy schematu z oznaczeniami na planach schematycznych urządzeń zabezpieczania przejazdów kolejowo‑drogowych i pochyleń podłużnych.
Na planie schematycznym możemy odczytać informację o umiejscowieniu rozjazdów, semaforów, wskaźników, peronów i innych kluczowych do prowadzenia ruchu kolejowego informacji.
Na drugiej ilustracji widzimy tabele z dokładnymi informacjami o parametrach stacji, takich jak ogólna długość torów, długość użyteczna torów, umiejscowienie semaforów oraz tarcz ostrzegawczych semaforowych i obiektów w stacji.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny stacji Łódź Andrzejów. Na planie schematycznym możemy zobaczyć między innymi ustawienie semaforów, rozjazdów. Ilustracja podzielona jest na dwie części, na ilustracji widzimy plan schematyczny stacji od strony szlaku z stacją Łódź Widzew. Na planie widoczne są trzy punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się okno z opisem i dodatkową ilustracją, oraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z opisem.
Znaki pochyleń (załomów) profilu podłużnego torów na posterunku i przyległych szlakach na długości maksymalnej drogi hamowania przed semaforami wjazdowymi z każdego kierunku.
Ilustracja pomocnicza: Ilustracja przedstawia jak wygląda nachylenie terenu. Znacznik składa się z linii pionowej - liczba przy linii pionowej oznacza kilometr od którego sprawdzane jest nachylenie terenu. Od linii pionowej odchodzą dwie poziome linie o różnym nachyleniu, górna liczba oznacza o ile promili rośnie wysokość, a dolna na jakiej odległości rośnie wysokość.Ważnym elementem na planach schematycznych urządzeń srk jest wrysowanie zabezpieczeń sprzętowych związanych z eksploatacją przejazdów kolejowo — drogowych.
Na schemacie widoczny jest przejazd kolejowo drogowy kategorii A z sygnalizacją świetlną.
Pierwsza ilustracja pomocnicza: Ilustracja przedstawia sygnalizację świetlną na przejazdach kolejowo‑drogowych. W przypadku omawianej stacji jest to przejazd kategorii A.
Po lewej stronie strażnicy wrysowany został symbol tarczy ostrzegawczo przejazdowej, informujący maszynistę o stanie położenia rogatek na kolejnym przejeździe kolejowo drogowym, zgodnie z kierunkiem jazdy.
Druga ilustracja pomocnicza: Ilustracja przedstawia tarczę ostrzegawczą przejazdową. Urządzenie składa się z czterech świateł, dwóch pomarańczowych ustawionych poziomo, oraz dwóch ustawionych pionowo świateł białych. Urządzenie służy do przekazania maszyniście informacji o tym czy urządzenia na przejeździe są sprawne.Istotnym elementem graficznym związanym z przejazdami kolejowo drogowymi jest wskaźnik W 11 p służący do zwrócenia uwagi maszyniście na zbliżanie się do tarczy ostrzegawczej przejazdowej.
Ilustracja pomocnicza: Ilustracja przedstawia wskaźnik W11p. Na planie schematycznym wskaźnik ilustrowany jest za pomocą białego prostokąta z czarną oblamówką oraz jednym lub dwoma białymi trójkątami z czarną oblamówką. Wskaźnik informuje maszynistę o zbliżaniu się do tarczy ostrzegawczej przejazdowej.
Oznaczenia na planach schematycznych urządzeń zabezpieczania przejazdów kolejowo‑drogowych i pochyleń podłużnych. Na planie widoczne jest pięć punktów interaktywnych, po kliknięciu których pojawia się okno z opisem oraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z opisem.
Wskaźnik zatrzymania się czoła pociągu (W4). Wskaźnik to kwadrat na podstawce, podzielony na cztery równe pola,
Oznaczenie placu do przeładunku,
Tor stacyjny nr 13,
Oznaczenie toru zelektryfikowanego. Oznaczenie to linia prosta z zygzakiem w postaci niskiej i szerokiej litery Zet, z grotem strzałki na końcu górnej poprzeczki,
Oznaczenie hektometra w kilometracji linii kolejowej. Są to dwa koncentryczne okręgi z cyfrą obok, w tym wypadku trzy.
Plan Schematyczny posterunek odgałęźny Łódź Andrzejów - do pobrania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Plan Schematyczny stacja Gałkówek
Galeria przedstawia plan schematyczny stacji Gałkówek. Pokazane jest w niej pięć ilustracji, na których znajdują się punkty interaktywne z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z opisem. Niektóre punkty opatrzone są również ilustracją pomocniczą.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny stacji Gałkówek. Na planie schematycznym możemy zobaczyć między innymi ustawienie semaforów, rozjazdów, peronów. Stacja Gałkówek ma do siebie cztery przyległe szlaki. Na linii 25 znajduje się szlak do stacji Łódź Olechów oraz Żakowice Południowe, a na linii 17 szlak do stacji Koluszki, oraz do stacji Łódź Andrzejów. Na ilustracji znajdują się cztery punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Schematy są wykorzystane w szczególności do celów: eksploatacyjnych (jako załącznik do regulaminów technicznych posterunków ruchu); utrzymania porządków, utrzymania budynków, instalacji i urządzeń technicznych stacji oraz utrzymania zimowego; konstrukcji rozkładu jazdy, nadzoru nad prowadzeniem ruchu pociągów oraz jako podstawa do wykonywania modeli mikro symulacyjnych ruchu kolejowego.
Plan schematyczny urządzeń srk wykonuje się na podstawie planu sytuacyjnego układu torowego. Na planie schematycznym urządzeń srk przedstawia się układ torów i rozjazdów w skali skażonej (podłużnej jeden do dwóch tysięcy, poprzecznej jeden do pięciuset) i oznacza się na nim urządzenia srk oraz przebiegi pociągów. Dopuszcza się stosowanie innej skali.
Obecnie, w związku z postępem technicznym w zakresie grafiki komputerowej, dopuszcza się stosowanie planów schematycznych zawierających zarówno elementy srk jak i elementy opisujące infrastrukturę torową.
Schematy drogowe sporządza się na podstawie danych pochodzących z pomiarów bezpośrednich, map sytuacyjno‑wysokościowych oraz profili podłużnych linii kolejowych. W procesie sporządzania schematu należy uwzględnić schematy urządzeń SRK oraz schematy sekcjonowania sieci trakcyjnej.
Schematy opracowuje się w dwóch skalach: podłużnej (dla długości torów) — jeden do dwóch tysięcy; poprzecznej (dla wzajemnego odstępu torów) — jeden do pięciuset.
Na ilustracji widzimy tabele z dokładnymi informacjami o parametrach stacji Gałkówek, takich jak ogólna długość torów, długość użyteczna torów, umiejscowienie semaforów oraz tarcz ostrzegawczych semaforowych, i obiektów w stacji. Na ilustracji znajduje się sześć punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Z lewej strony arkusza, stanowiącego, umieszcza się tabelę stanowiącą opis schematu zawierającą informacje dotyczące torów, rozjazdów, budynków i urządzeń stacyjnych.
Ilustracja przedstawia wykaz torów w stacji. Tabelka informuje o tym jakie tory posiadamy w stacji, ulokowanie ich na linii kolejowej, przeznaczenie toru, kto jest zarządcą torów, oraz długość toru – ogólna , budowlana, oraz użyteczna.
Ilustracja przedstawia wykaz rozjazdów w stacji. Tabelka informuje o rozjazdach w stacji, na której linii się znajduje, oraz dokładne informację o budowie rozjazdu – takich jak: rodzaj, kierunek, typ, skos, promień, długość, oraz dokładne informacje o lokalizacji i zarządcy.
Ilustracja przedstawia wykaz budynków i budowli. Tabelka informuje o budynkach oraz budowli znajdujących się w stacji, informacja o ulokowania budynków w postaci określenia kilometra osi budynku, informacja o przeznaczeniu budynku, oraz dodatkowe uwagi.
Z prawej strony arkusza u dołu wykreśla się tabelę z opisem (metryki). Ilustracja przedstawia tabelę tytułową planu schematycznego. Tabelka informuje o tym kto i kiedy opracował, wykreślił oraz zatwierdził plan schematyczny, skala w której został stworzony plan, informacja o tym jaką stację widzimy na planie schematycznym, i na terenie jakiego zakładu linii kolejowych znajduje się stacja. Ostatnią tabelką jest przekazanie informacji na temat tego na jaki dzień przedstawiona jest stacja.
Sygnalizatory (semafory i tarcze) z podaniem ich opisu.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny stacji Gałkówek. Na planie schematycznym możemy zobaczyć między innymi ustawienie semaforów, rozjazdów, peronów. Stacja Gałkówek ma do siebie cztery przyległe szlaki. Na linii 25 znajduje się szlak do stacji Łódź Olechów oraz Żakowice Południowe, a na linii 17 szlak do stacji Koluszki, oraz do stacji Łódź Andrzejów. Na ilustracji znajdują się cztery punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Semafory. Symbole rysuje się w układzie osi pionowej i poziomej pogrubienie linii symbolu, oznacza komorę sygnałową świecącą się w stanie zasadniczym. Miejsce ustawienia sygnalizatora lub wskaźnika określa środek kreski prostopadłej do linii toru. Ilość kółek w symbolu oznacza liczbę komór sygnalizatora lub wskaźnika. podany symbol uzupełnia się oznaczeniami barwy komory sygnałowej i oznaczeniami literowo‑cyfrowymi.
Pierwsza ilustracja pomocnicza: Ilustracja przedstawia używane na kolei światła semaforów, oraz pasków pod semaforami. Okrągłe symbole oznaczają światła które widzimy między innymi na semaforach. A prostokątne oznacza pasek pod semaforami.
Druga ilustracja pomocnicza: Ilustracja przedstawia oznaczenie komór w sygnalizatorach. Obrazowane są za pomocą okręgu. Okrąg z linią poziomą oznacza kolor czerwony, z linią poziomą kolor pomarańczowy, linia pionowa oznacza światło zielone, przekreślone wnętrze oznacza światło niebieskie, pusty okrąg oznacza światło białe.
Symbole rysuje się w układzie osi pionowej i poziomej pogrubienie linii symbolu, oznacza komorę sygnałową świecącą się w stanie zasadniczym.
Trzecia ilustracja pomocnicza: Ilustracja przedstawia komorę sygnałową o kształcie prostokątnym. Symbolizowana jest ona przez prostokąt z czarną obramówką, linia pionowa oznacza kolor zielony, a linia ukośna oznacza kolor pomarańczowy. Dodatkowo znajdują się oznaczenia komór sygnałowych. Linia ukośna oznacza że komora sygnałowa może świecić się światłem ciągłym lub migającym, linia ukośna z dwóch stron oznacza że komora może świecić się wyłącznie światłem migającym. Komora zakreskowana oznacza komorę nieczynną.Schemat należy opracować w taki sposób, aby kilometracja na zobrazowaniu posterunku ruchu lub punktu eksploatacyjnego wzrastała od strony lewej do prawej.
Na planach schematycznych oznacza się literowo nazwy semaforów wjazdowych, wyjazdowych czy tarcz ostrzegawczych.
Istotnym elementem jest pokazanie przebiegówpociągowych spod danego semafora na tor stacyjny czy tor szlakowy.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny centralnej części stacji Gałkówek. Na planie schematycznym widzimy między innymi perony, semafory, rozjazdy. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Na planie schematycznym urządzeń srk należy stosować oznaczenia sygnalizatorów.
Ilustracja pomocnicza: Ilustracja przedstawia przykładowe układy komór sygnałowych sygnalizatorów świetlnych wysokich na maszcie. Ilustracja przedstawia różne zestawienie świateł na sygnalizatorach. Ilustracja przedstawia pas zielony poprzez prostokąt umieszczony na maszcie z pionową kreską na prostokącie, światło pomarańczowe na pasie jest przedstawiony poprzez taki sam prostokąt, umieszczony w podobny sposób lecz zamiast kreski pionowej widzimy kreskę ukośną. Wskaźnik W 24 jest przedstawiony poprzez ukośną kreskę na maszcie semafora — ukośna kreska jest narysowana od lewej górnej strony, do prawej dolnej strony. Ilustracja przedstawia również wskaźniki W20, oraz W19. Wskaźnik W20 jest zobrazowany poprzez białą tabliczkę na maszcie semafora z czarną obwódką, oraz dwoma strzałkami skierowanymi w dół, natomiast wskaźnik W19 wygląda podobnie do wcześniej omawianego, lecz tabliczka posiada tylko jedną strzałkę skierowaną w dół.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny stacji Gałkówek — część stacji od strony szlaku z stacją Koluszki, oraz w kierunku stacji Żakowice Południowe. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Oprócz sygnalizatorów na masztach, na planie schematycznym rysuje się także sygnalizatory świetlne karzełkowe, w tym przypadku tarcza manewrowa zezwalające na wykonywanie jazd manewrowych.
Ilustracja pomocnicza: Ilustracja przedstawia sygnalizator świetlny karzełkowy. Na planie schematycznym obrazowany jest poprzez poziomą kreską, a tuż nad nią dwa kółka. Sygnalizator karzełkowy różni się od klasycznego tym że nie posiada masztu, przez co jest on umieszczony blisko podłoża.
Plan Schematyczny stacja Gałkówek - do pobrania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Plan Schematyczny stacja Koluszki
Galeria przedstawia plan schematyczny stacji Koluszki. galeria składa się z dziewięciu ilustracji.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny stacji Koluszki. Przedstawia ona między innymi informację o umiejscowieniu peronów, kilometracji linii, oznaczenie torów, rozjazdów, semaforów, oraz innych urządzeń oraz elementów infrastruktury niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Poza tym na ilustracji widzimy dokładne informacje przedstawione w formie tabeli na temat długości torów — użytkowej oraz ogólnej, oraz dokładnego umiejscowienia semaforów oraz tarcz. W lewym dolnym rogu ilustracji widzimy tabelę tytułową, znajdujemy tam informację na temat tego kto opracował, wykreślił, oraz sprawdził plan schematyczny, oraz w jakim terminie tego dokonał. Oprócz tego otrzymujemy informację jaką stację widzimy na schemacie, w jakiej skali został wykonany, oraz do jakiego zakładu linii kolejowych należy stacja.
Ilustracja przedstawia dokładne informację na temat długości torów — ogólnych oraz użytecznych, informację o ulokowaniu tarcz, oraz semaforów w stacji Koluszki. Są to dane niezbędne do prowadzenia ruchu przez dyżurnego ruchu. Na dole znajduje się tabela tytułowa. Tabelka informuje o tym kto i kiedy opracował, wykreślił oraz zatwierdził informację zawarte w tabelach, informacja o tym z której stacji pochodzą te dane, i na terenie jakiego zakładu linii kolejowych znajduje się stacja.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny stacji Koluszki w zbliżeniu. Zbliżenie obejmuje głowicę stacji od strony stacji Rogów. Przedstawia ona między innymi informację o umiejscowieniu peronów, kilometracji linii, oznaczenie torów, rozjazdów, semaforów, oraz innych urządzeń oraz elementów infrastruktury niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Są to dane niezbędne dla dyżurnego ruchu do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny stacji Koluszki w zbliżeniu. Zbliżenie obejmuje drogi dojazdowe, grupę torów towarowych (tory 104‑114), oraz infrastrukturę pasażerską — peron trzeci. Plan schematyczny przedstawia między innymi informację o umiejscowieniu peronów, kilometracji linii, oznaczenie torów, rozjazdów, semaforów, oraz innych urządzeń oraz elementów infrastruktury niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Są to dane niezbędne dla dyżurnego ruchu do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny stacji Koluszki w zbliżeniu. Zbliżenie obejmuje głowicę stacji w kierunku szlaku do stacji Słotwiny, oraz Żakowice Południowe. Przedstawia ona między innymi informację o umiejscowieniu peronów, kilometracji linii, oznaczenie torów, rozjazdów, semaforów, oraz innych urządzeń oraz elementów infrastruktury niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Są to dane niezbędne dla dyżurnego ruchu do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny stacji Koluszki w zbliżeniu — obejmuje on obszar dawnego posterunku odgałęźnego Bęzelin. Zbliżenie obejmuje głowicę stacji w kierunku szlaku do stacji Rokiciny, oraz Słotwiny. Na schemacie widzimy również wiadukt umiejscowionego na linii 537. Schemat przedstawia innymi informację o umiejscowieniu peronów, kilometracji linii, oznaczenie torów, rozjazdów, semaforów, oraz innych urządzeń oraz elementów infrastruktury niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Są to dane niezbędne dla dyżurnego ruchu do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny stacji Koluszki w zbliżeniu. Zbliżenie obejmuje drogi dojazdowe, grupę torów towarowych (tory 102‑127), oraz infrastrukturę pasażerską — peron pierwszy, drugi. Plan schematyczny przedstawia między innymi informację o umiejscowieniu peronów, kilometracji linii, oznaczenie torów, rozjazdów, semaforów, oraz innych urządzeń oraz elementów infrastruktury niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Są to dane niezbędne dla dyżurnego ruchu do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny stacji Koluszki w zbliżeniu. Zbliżenie obejmuje drogi dojazdowe, oraz głowicę stacji w kierunku szlaku do stacji Gałkówek Plan schematyczny przedstawia innymi informację o umiejscowieniu peronów, kilometracji linii, oznaczenie torów, rozjazdów, semaforów, oraz innych urządzeń oraz elementów infrastruktury niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Są to dane niezbędne dla dyżurnego ruchu do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny stacji Koluszki, oraz dawnych posterunków odgałęźnych — Pękowice w zbliżeniu. Zbliżenie obejmuje głowicę stacji od strony stacji Gałkówek. Przedstawia ona między innymi informację o kilometracji linii, oznaczenie torów, rozjazdów, semaforów, oraz innych urządzeń oraz elementów infrastruktury niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Są to dane niezbędne dla dyżurnego ruchu do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego.
Plan Schematyczny stacja Koluszki - do pobrania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Plany schematyczne
Galeria przedstawia różne rodzaje oznaczeń na planach schematycznych. W galerii pokazane jest dwanaście ilustracji. Na każdej znajdują się punkty interaktywne z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z opisem.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny dawnego posterunku odgałęźnego — Bęzelin. Ulokowana jest ona przy stacji Koluszki — umiejscowiona jest na linii numer 1, odgałęziając się na linię nr 538, oraz 536. Plan schematyczny przedstawia między innymi informację o kilometracji linii, oznaczenie torów, rozjazdów, semaforów, informacje o przejeździe kolejowym oraz innych urządzeń oraz elementów infrastruktury niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Są to dane niezbędne dla dyżurnego ruchu do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Na ilustracji znajduje się pięć punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Nieodzownym elementem planu schematycznego jest pokazanie zwrotnic rozjazdów, ich położenia zasadniczego i sposobu nastawiania. Położenie zasadnicze zwrotnicy jest określane przez szczelinę między trójkątem i jednym z dwóch rozgałęzień symbolu zwrotnicy. Kreska przecinająca linię toru przed punktem geometrycznym rozjazdu określa styk przediglicowy zwrotnicy, a w pobliżu symbolu umieszcza się numer rozjazdu. W prezentowanym przypadku została wrysowana zwrotnica uzależniona w przebiegach, dla jazdy po torze nr 2b.
Ilustracja pomocnicza: Ilustracja przedstawia rozjazd zwyczajny, który przedstawia że położenie zasadnicze — plus kieruje w kierunku prostym. Taki symbol jest to element planu schematycznego.Elementem nierozłącznie związanym ze zwrotnicą uzależnioną w przebiegach, jest wskazanie miejsca i sposobu zwalniania przebiegu. W tym przypadku jest to licznik osi.
Ilustracja pomocnicza: Ilustracja przedstawia licznik osi. Jest to element infrastruktury kolejowej służący do sprawdzenia czy pociąg przybył do stacji w całości. Symbol ten jest elementem planu schematycznego.Przebieg pociągowy spod semafora wjazdowego U2, który może odbywać się na tory stacyjne z jazdą przez rozjazd na kierunek zasadniczy lub zwrotny. Oznaczenia 1/2 wskazują na możliwość jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością lub do czterdziestu kilometrów na godzinę w zależności wybranego toru.
Oznaczenie semafora wjazdowego S1, gdzie prędkość jazdy jest ograniczona do stu kilometrów na godzinę.
Oznaczenie przebiegów z dwóch kierunków. Wyjazdowy ze stacji z toru nr 16 za semafor U1 z prędkością stu kilometrów na godzinę oraz wjazdowy od semafora wjazdowego S1 z prędkością ograniczoną do stu kilometrów na godzinę.
Ilustracja przedstawia plan schematyczny dawnego posterunku odgałęźnego - Pękowice. Ulokowana jest ona przy stacji Koluszki — umiejscowiona jest na linii numer 17, odgałęziając się na linię nr 538. Plan schematyczny przedstawia ona między innymi informację o kilometracji linii, oznaczenie torów, rozjazdów, semaforów, informacje o przejeździe kolejowym oraz innych urządzeń oraz elementów infrastruktury niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Są to dane niezbędne dla dyżurnego ruchu do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Ostatnim elementem opisującym urządzenia srk w opracowaniu jest wskaźnik W15, informujący maszynistę o że semafor, sygnalizator powtarzający lub tarcza ostrzegawcza nie są umieszczone w miejscu, w którym powinny się znajdować, pomimo to odnoszą się do toru, przy którym stoi wskaźnik.
Ilustracja pomocnicza: Ilustracja przedstawia wskaźnik W15 — informuje on maszynistę o tym że semafor, sygnalizator powtarzający lub tarcza ostrzegawcza nie jest umieszczony w miejscu w którym powinien się znajdować. Jest to wskaźnik umiejscowiony na maszcie — biała tabliczka z czarną obwódką oraz wpisanym w nim czarnym trójkątem — wskazującym lewą lub prawą stronę — kierunek strzałki oznacza po której stronie znajduje się semafor, sygnalizator powtarzający, lub tarcza ostrzegawcza.Przejazd kolejowo‑drogowy w jednym poziomie. Na schemacie oznaczono oś przejazdu, sygnalizatory ostrzegawcze oraz napędy i drągi rogatkowe.
Ilustracja interaktywna przedstawia Oznaczenie kierunku północnego na planie. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Na każdym schemacie powinno zostać zaznaczone jego położenie względem stron świata, na którym strzałka z literą N wskazuje północ.
Kolory torów na schemacie w tym przypadku są przypadkowe — oznaczenia zielone i niebieskie mogły być wykorzystane np. do oznaczenia fazowania robót czy oznaczeń grup torów. Zasadniczo na planach schematycznych urządzeń srk wykorzystywane są kolory takie jak czarny, czerwony i żółty.
Ilustracja interaktywna przedstawia Oznaczenia łączenia arkuszy planów schematycznych. Na ilustracji znajduje się jeden punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Oznaczenie łączenia arkuszy. Arkusze planów schematycznych, ze względu na ich wielkość można dzielić i łączyć za pomocą znaków umownych, jak wskazano na rysunku.
Ilustracja interaktywna przedstawia Oznaczenia budynków i budowli. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Oznaczenie peronów i międzytorzy przystosowanych do wsiadania i wysiadania podróżnych, z oznaczeniem czynnych krawędzi oraz podaniem ich numerów.
Nastawnie, posterunki: zwrotniczych, stwierdzenia końca pociągu, starszego ustawiacza oraz maszynownie hamulców torowych wraz z właściwym oznaczeniem oraz granice okręgów nastawczych. W tym przypadku oznaczona jest nastawnia, natomiast pozioma przerywana linia otaczająca tory oznacza granicę okręgu nastawczego — cała stacja sterowana jest z jednej nastawni.
Ilustracja przedstawia Oznaczenia obiektów inżynierskich. Oznaczenie wiaduktu na planie schematycznym.
Ilustracja interaktywna przedstawia Oznaczenia odgałęzienia torów. Na ilustracji znajduje się jeden punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Oznaczenie rozjazdów, numerów rozjazdów, mogą być to początki torów odgałęziających bocznice od torów stacyjnych (szlakowych).
Ilustracja interaktywna przedstawia Oznaczenia punktów handlowych, ekspedycyjnych, magazynowych i ładunkowych. Na ilustracji znajduje się jeden punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Oznaczenie suwnicy, która porusza się nad placem składowym kontenerów.
Ilustracja interaktywna przedstawia Oznaczenia wag i innych punktów handlowych. Na ilustracji znajduje się jeden punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Stanowisko wagi pociągowej oraz stanowisko do kropienia wagonów wapnem.
Ilustracja interaktywna przedstawia Oznaczenia magazynów, sortowni i innych punktów handlowych. Na ilustracji znajduje się jeden punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Oznaczenie magazynu/sortowni/hali magazynowej.
Ilustracja przedstawia Oznaczenia placów składowych. Plac składowy.
Ilustracja interaktywna przedstawia Oznaczenia dróg technologicznych oraz budynków. Na ilustracji znajduje się jeden punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z nagraniem dźwiękowym tożsamym z podpisem.
Ciągi dróg technologicznych oraz budynków produkcyjnych.
Kolorem brązowym i punktami 43, 46, 47, 48 oznaczono miejsca istotne dla zarządcy infrastruktury. Prawdopodobnie może to być oznakowanie infrastruktury tymczasowej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Załączniki
Symbole i oznaczenia graficzne urządzeń srk stosowane w schematach są ogólnodostępne i publikowane na stronach internetowych sieciowych zarządców infrastruktury i stanowią załącznik do Regulaminu Sieci.
Symbole i oznaczenia graficzne stosowane w schematach drogowych są ogólnodostępne i publikowane na stronach internetowych sieciowych zarządców infrastruktury i stanowią załącznik do Regulaminu Sieci.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści


